Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Advertisements

Pengepolitikken og sammenhenger i norsk økonomi
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
10Velstand og velferd.
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Defo – Distriktenes energiforening1 Knut Lockert Kontaktmøte om aktuelle nettspørsmål Vekting av kostnadsgrunnlag og kostnadsnorm.
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
Nye utfordringer i ei økonomisk nedgangstid Strategikonferanse 2009, Os Rune Bye, Fagsjef kommuneøkonomi.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Enkel Keynes med endogene skatter
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Statlige bindinger på kommunene
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Fiscal Policy Kapittel 13 1.
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009

Kommunesektoren – dårlig rustet for lavkonjunkturen Kommunesektoren hadde –svært gode netto drifts- resultater i oppgangs- årene –svært dårlige resultater i nedgangsårene Dette gir et dårlig utgangs- punkt for motkonjunktur- politikk Bør staten nå styrke kommuneøkonomien av konjunkturhensyn? Saken er mer komplisert enn som så …

La oss se hva som skjedde de siste årene… Kilde: TBU april 2009

Aktiviteten i kommunesektoren er i stor grad bestemt av inntekten flere år før 1 mrd kr i varig økte inntekter øker utgiftene –med 0,3 mrd 1. år og 0,65 mrd 2. år –likt fordelt (i kr) på drift og investeringer –med rundt 1,2 mrd 3-5. år, dvs 4 ganger så sterk effekt som 1. års-effekten Økte øremerkede midler har noe sterkere utslag enn frie –men små på kort sikt –og mange uheldige bivirkninger

Eksempel: De sju magre årene Inntekts- og aktivitetsutviklingen i kommunesektoren Utviklingen i BNP for Fastlands-Norge. Indekser med 1990 = 100 Kilde: TBU april 2009

Hva betyr sammenhengen mellom inntekt og aktivitet for stabiliseringspolitikken? Makroøkonomisk stabiliseringspolitikk vil si å –stimulere samlet etterspørsel i nedgangstider –begrense samlet etterspørsel i oppgangstider –altså: motkonjunkturpolitikken Kommunene kommer her inn på to måter (jf Rattsø II): –kan forsterke konjunktursvingninger –kan brukes som element i stabiliseringspolitikken stimuleres til å øke aktiviteten i nedgangstider begrense deres aktivitet i oppgangstider

3 faktorer som bestemmer virkningen av kommunale inntekter på BNP FN (1) Inntektsøkning  Utgiftsøkning _____ ”Utgifts- tilbøyelighet” (3) Utgiftsøkning som andel av samlet etterspørsel i økonomien  BNP FN _____ ”Multiplikator” x x (2) Utgiftsøkning  Som andel av samlet etterspørsel i økonomien _____ Kommune- sektorens størrelse

Virkningene av svingende kommunale inntekter mindre enn antatt Utgiftstilbøyeligheten – lavere på kort sikt enn antatt –0,3 for inntekter i alt, lavere for frie inntekter (og enda lavere for uventede skatteinntekter) –fordi effekten er 4 ganger så stor etter 3-5 år vil økte inntekter lett kunne føre til medkonjunkturpolitikk! Størrelsen – mindre enn vanligvis antatt –uten sykehusene er kommunesektoren mindre enn før –feil å bruke størrelsen på kommunale inntekter i alt som andel av BNP FN for å måle kommunes betydning –som andel av samlet etterspørsel er kommunesektoren mindre, relevant for å vurdere motkonjunkturpolitikken Multiplikatoren – mindre enn tidligere antatt –med flytende valutakurser er finanspolitikk mindre virkningsfull, pengepolitikken har overtatt

Kommunenes betydning for stabiliserings- politikken er i beste fall overdrevet  Kommunesektorens utgifter –kan ikke styres vha inntektene på kort sikt (1/9 av tidl. eff.) –betyr lite for nasjonaløkonomien på lang sikt (1/9 av tidl. eff.) Utgifts- tilbøyelighet Kommune- sektorens størrelse Multiplikator Kort sikt Ikke 1, men 0,3 x 1/3 av tidligere anslag x 1 Lang sikt 1 x 1/3 av tidligere anslag x

Siste 30 år har en norsk konjunktursykel vart i vel 10 år – kommunene små bidrag

Kommunenes etterspørsel sleper etter BNP-FN, oljeinvesteringene leder Kilde: KS

Kommunene har små utslag, investeringer i olje, fastlandsbedrifter og boliger store Kilde: KS

Kommunesektoren bidrar lite til konjunk- tursvingningene i BNP Fastlands-Norge Kilde: KS

Det er kommunale investeringer som svinger medsyklisk, ikke driften Kilde: KS

Oppfatningen er i ferd med å endre seg Standardoppfatning: Kommunesektoren styres gjennom dens inntekter Nasjonalbudsjettet (1991-) 2007: ”Den økonomiske virksomheten i kommunesektoren styres i første rekke gjennom de inntektsrammer Stortinget fastsetter” Nasjonalbudsjettet for 2008: ”Aktiviteten i kommuneforvaltningen styres i hovedsak gjennom de inntektsrammene som Stortinget fastsetter” Nasjonalbudsjettet 2009: ”Aktiviteten i kommuneforvaltningen styres over tid av de inntektsrammene som Stortinget fastsetter”

Oppsummering Betydningen av kommunene for konjunkturutviklingen har vært overvurdert –har gitt marginale konjunkturbidrag siste 30 år Kommunenes aktivitet ikke kan styres gjennom inntektene på kort sikt –kommuneøkonomien kan ikke brukes som virkemiddel i stabiliseringspolitikken –staten trenger ikke kontroll over kommunesektoren av hensyn til stabiliseringspolitikken –har til gjengjeld fått pengepolitikken Det som styrer aktivitetsutviklingen i kommunesektoren er langsiktige endringer i behovet for velferdstjenester, men tilpasset sektorens inntektsmuligheter over tid

Tiltakspakka: KS ga i høst innspill om hvordan kommunesektoren kan bidra Driften i kommunesektoren må være langsiktig og bærekraftig. Kan ikke ta folk inn i og kaste dem ut av sykehjem i takt med konjunkturutviklingen –kan ikke bruke omsorgstilbudet til bestemor som automatisk stabilisator! Satsing på investeringer og vedlikehold kan gjøre det billigere å produsere velferdstjenestene i framtida –øke kvaliteten på tjenestene –mer effektiv realkapital, også mht energibruk Fordeler ved investeringer og vedlikehold som midlertidig motkonjunkturtiltak –sterkest nedgang i bygg- og anleggssektoren –aktivitet som det vil være lett å avslutte

God framdrift for vedlikeholdspakka! Andel av kommunene som hadde satt i gang plantiltak –65 prosent (veid med folketall) allerede før innholdet i pakka ble kjent (KS) Andel som hadde satt i gang vedlikeholdsarbeid –pr 27/3: Halvparten (NRK) –pr 30/4: 69 pst (KR) 41 pst skole/barnehage 20 pst sykehjem og omsorgsboliger 26 pst andre bygg 13 pst vei –øvrige sinket av anbudsprosess, tele, skoleferie mv Viktige suksessfaktorer –godt varslet (KS og kommunalministeren ba kommunene sette i gang planleggingen allerede før jul) –stort, klarlagt, oppdemmet vedlikeholdsbehov

Utfordringer framover Behov for flerårig plan for kommuneøkonomien –Kortsiktigheten i statens styring av kommunesektoren gjør kommuneøkonomien og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart –Dagens økonomiske ubalanse er et uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem –Det er urimelig at kommunene er pålagt å legge fireårsplaner, mens staten bare forholder seg til ett år om gangen –Kommunene trenger å knytte sine utgiftsbudsjetter opp mot langsiktige inntektsrammer, og ikke til løpende inntektsutvikling Dersom nye motkonjunkturtiltak neste år skulle involvere kommunene må det settes i gang beredskapsplanlegging gang allerede i høst