IASB- tilpasning i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prisjustert finansregnskap – Regnskapsføring av verdistigning
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Finansregnskap Torsdag
Deltakerloven – arv og generasjonsskifte Aalesunds Rederiforening 26. august 2011 Vidar Landmark, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Offentlighet.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Velkommen! 4/4/2017.
advokat Orwall Andersen Advokatfirma Orwall & Co
Gode råd om regnskapsførsel
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/ Innst. O. Nr. 17 ( ) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Thon Hotel Backlund, Levanger
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
3 Marius Stub.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Ramme og grunnleggende prinsipper
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
IFRS for SMEs - det nye norske regnskapsspråket?.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Ramme og grunnleggende prinsipper
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
IASB- tilpasning i Norge
Fylkesmannen i Buskerud
IASB- tilpasning i Norge
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Ramme og grunnleggende prinsipper
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
IASB- tilpasning i Norge
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
IASB- tilpasning i Norge
Utskrift av presentasjonen:

IASB- tilpasning i Norge Børsnoterte foretaks konsernregnskap skal følge IFRS. IFRS- standardene skal oversettes til norsk og inntas som forskrifter med hjemmel i regnskapsloven.(Tilpasning ved ”Forordningslinjen”, jf foreløpig IFRS- forskrifter av 17.12.2004) Andre konsernregnskap og alle selskapsregnskaper skal enten følge IFRS,norsk regnskapslovgivning eller “Forenklet IFRS” (Forskrift av 21.1.2008, Full IFRS vedr målinger + norske noter/oppstillingsplan)

IFRS for SMEs – Gjelder alle AS som ikke er store NÅR ? Innhold Vedtatt av IASB juli 2009 Innhold Betydelige reduserte notekrav ? Andre forenklede måleregler for små foretak FRAMTIDSREGLER FOR NORGE, JF STRATEGI TIL NRS

Gjelder regnskapsloven for ”forordningsselskapene”, jf rskl § 3-1 tredje ledd ??? Regnskapslovens § 3-1 “For konsernregnskap eller selskapsregnskap utarbeidet i samsvar med § 3-9, gjelder ikke bestemmelsene i denne lov § 1-4, § 1-9, § 3-2 første, annet og fjerde ledd samt tredje ledd annet og tredje punktum, § 3-2a, § 3-4, § 3-6, § 3-8, kapittel 4, kapittel 5, kapittel 6, §§ 7-1 til 7-14, § 7-15 fjerde ledd, § 7-16, § 7-17, §§ 7-19 til 7-25, § 7-28, § 7-29, § 7-33, § 7-34, § 7-35, § 7-36 fjerde til åttende ledd og §§ 7-37 til 7-41.”

Bruk av regnskapsloven for ”forordningsselskapene” – hovedtrekk § 3-2a Rettvisende bilde GJELDER IKKE § 3-3- årsberetning GJELDER Kap 4– grunnleggende prinsipper GJELDER IKKE Kap 5 – vurderingsregler GJELDER IKKE Kap 6 – oppstillingsplan GJELDER IKKE Kap 7 – notekrav GJELDER IKKE (Enkelte unntak) GJELDER ALLE IAS – REGLER FOR ”FORORDNINGSSELSKAPENE” ? JA-eksempel: § 3-8. Utelatelse av datterselskap fra konsolidering        Et datterselskap skal utelates fra konsolideringen etter § 3-2 tredje ledd hvis aksjene eller andelene i datterselskapet er anskaffet med sikte på midlertidig eie og holdes i påvente av salg. Disse reglene om at ”midlertidig eie” gjelder altså ikke for forordningsselskapene. Disse må konsolidere i tråd med reglene i IAS 27

STANDARDSETTING I NORGE Norsk RegnskapsStiftelse (NRS) skal fortsatt utgi norske regnskapsstandarder for foretak som anvender “NGAAP”- I tråd med regnskapsloven- men tilpasset IFRS Standardene kan ikke gjøres bindende for “forordningsregnskaper” Veiledninger fra NRS kan gis virkning for børsnoterte foretak bare I unntakstilfeller

IFRS- kontroll i Norge fra 2005 Regnskapstilsynet i Kredittilsynet Ca 10 ansatte Regnskapskontroll, ikke revisjon Europeisk koordinering av kontrollarbeidet Bistand av et ”Ekspertorgan”

Nye IFRS- tilpassede måleregler (vurderingsregler) i 2005 § 5-9a Aksjebasert avlønning (opsjoner) skal kostnadsføres §§ 5-15 og 5-20 Kontinuitetsunntak ved virksomhetssammenslutning oppheves Dette innebærer at det regnskapsrettslig alltid skal utpekes en “oppkjøper” når to uavhengige foretak fusjoneres eller på annen måte slås sammen.

Avskrivninger-estimatendringer

NGAAP/IFRS – Noen gjenstående hovedforskjeller Grunnleggende periodiseringsprinsipper. Eiendels-og gjeldsdefinisjoner grunnleggende i IFRS. “Resultatorientering” fortsatt aktuelt I Norge. Mer bruk av virkelig verdi i IFRS (IAS 16,38,39,40,41) IFRS 5- Anleggsmidler som holdes for salg (Gjelder også salg av f.eks. Et datterselskap) Goodwill og negativ goodwill, jf IFRS 3 Ekstraordinære poster IAS 27- Særregler for morsselskapets selskapsregnskap Egenkapitalmetoden kan ikke anvendes under IFRS NOTER---NOTER---NOTER

Noen grunnleggende regler ved avleggelse av IFRS IAS 1 Presentasjon – Kan en IFRS-regel fravikes ? IAS 8 Valg av prinsipper etc- Hva skal gjøres når det ikke finnes noen IFRS-regel ?

Uttalelse om at IFRS er fulgt forutsetter: (IAS 1 para 13-22) Alle detaljer i IFRSene må være fulgt (para 14) (”IFRS” omfatter også IASer og fortolkningsuttalelser, jf para 11) Unntak kan gjøres i ”ekstremt sjeldne tilfeller” (17). Når unntaksregelen anvendes, skal det opplyses (18) at: a) At regnskapet gir en ”dekkende framstilling”(”Present fairly”). b) Forklare hvilket avvik som er gjort, og hvorfor løsningen er mer dekkende enn standarden c) Vise effekten av det avvik som er gjort (Tallmessig effekt må opplyses) UNNTAKSREGELEN i NR 17 TILSVARER DEN OVERSTYRINGSREGELEN SOM ER INNFØRT i RSKL § 3-2A) FOR FORETAK UNDERLAGT NORSK LOV

IAS 8 - Regnskapsprinsipper, Kildebruk for fastsettelse av korrekt regnskapsprinsipp : Standard (IAS/IFRS) og fortolkning knyttet til en transaksjon eller hendelse- inklusive et appendix som er en integrert del av standarden. En utgitt veiledning er ingen del av standarden, og inneholder derfor ingen direkte krav til regnskapsføring (Jf para 7-9) Når en regulering av den aktuelle transaksjon/hendelse mangler: Relevans, pålitelighet, troverdighet, realitet fremfor formalitet, nøytralitet,forsiktig og fullstendig (para 10)

Fastsettelse av regnskapsprinsipp forts (para 11) 1. For å tilfredsstille para 10, skal det vurderes om en annen standard som gjelder et tilsvarende område kan anvendes 2. Hvis en slik tilsvarende standard ikke foreligger, skal det vurderes hvilken løsning som følger av definisjonene, innregningskriteriene og målereglene i IASB Framework

IAS 8 Forts Nasjonale standarder kan også anvendes: “12. Når ledelsen utøver skjønn som beskrevet i nr. 10, kan den også ta hensyn til de seneste uttalelsene fra andre organer som fastsetter standarder, og som benytter en lignende begrepsramme til utarbeiding av regnskapsstandarder, samt annen litteratur om regnskapsføring og vedtatt bransjepraksis, i den utstrekning disse ikke er i strid med kildene i nr. 11.”