FAKULTET FOR ARKITEKTUR OG BILLEDKUNST ETTER- OG VIDEREUTDANNING FOR VERN OG FORVALTNING AV KULTURHISTORISKE BYGNINGER prodekan Fredrik Shetelig 12.05.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Kan passivhus ha god arkitektur og være gode i bruk?
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Norge universelt utformet 2025 Status i arbeidet med Handlingsplanen Einar Lund seniorrådgiver Miljøverndepartementet Ålesund, 20. mars 2013.
Aktivitetsplan arkitekter
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
1 Kvalifikasjonsrammeverket Universitets- og høgskolepedagogenes rolle Marte Bratseth Johansen.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Masterutdanning - synspedagogikk
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Presentasjon av Omsorgsbygg Oslo KF
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling. Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt.
Av Christian Hellevang, KS Myndighetskontakt
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Navigasjon og testside 1. Maskin må ha QuickTime eller Windows Media Player 9 for å spille video 2. Sørg for at prosjektoren viser hele bildet/presentasjonen.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Riksantikvarens universitets- og høgskolesatsing Orientering om Utviklingsnett, Riksantikvarens rolle og programmet i dag.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Stillaset – det undervurderte leddet i byggeprosessen
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Status 3+2 prosess farmasi
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Arkitektstudentenes Broderskab Generalforsamling
Modell 1 Struktur og innhald
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Handlings plan forskning og nyskaping Status 2017
Lecture 17.
Kina den nye klimakjempen?
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
UNESCO og den femte C'en Klima- og miljødepartementets arbeid med involvering i verdensarvområdene Av seniorrådgiver Ingunn Kvisterøy.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

FAKULTET FOR ARKITEKTUR OG BILLEDKUNST ETTER- OG VIDEREUTDANNING FOR VERN OG FORVALTNING AV KULTURHISTORISKE BYGNINGER prodekan Fredrik Shetelig

ca 80% av dagens bygninger fortsatt vil være i bruk i NFE-T: New renwable energy for thermic use ZEB: Zero Emission Buildings BEHOV KLIMATILPASNING UNIVERSELL UTFORMING

POLITISKE RAMMER

Lifelong Learning Konsekvenser av Bologna & EU-trend Kvalifikasjonsrammeverk for utdanning –Etter- og videreutdanning lite utviklet Prosess for strukturering og arbeidsdeling innenfor etter- og videreutdanningstilbud nasjonalt. NAL, Ark.Bedriftene og Utdanningsinstitusjonene

Værnes kirke; utdanningsintegret problemløsning KOMPETANSE, KAPASITET OG FAGLIG INNFALLSVINKEL VED NTNU

Transformation

ETTER- OG VIDERUTDANNING MULIGHETER FOR UTVIKLING International Course on Wood Conservation Technology (ICWCT) Nye kurs som modul i aktiviteter ved senter for Eiendomsutvikling og Forvaltning Masterutdanning i bygningsvern/transformasjon Etterutdanningskurs studiepoeng-givende