Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
W w w. c a p p a. n o Cappa Trivselbarometer ® Cappa Trivselbarometer ® (Internundersøkelse for kjøpesentre / kjeder) NB: Presentasjonen er selvgående.
KOSTRA KOmmune STat RApportering
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Prosjektstatus. Fremdrift til nå  Forrige brukerforum la vi frem følgende plan:  15 mars – Fase 1 – alle hovedmoduler  15 april- Fase 2 med Aktiviteter.
SKS-pres Status delprosjekter SKS-sak 14/04, Innherred samkommune.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
4. Hva bør vi sjekke før reisekjøring
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kurs i budsjettering av SFF Torsdag 14. 4
Status pågående aktivitet innen eksternt finansiert virksomhet EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Sykefravær 2014 PSU Kort rapport 1.kartal 2014.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet Orientering/drøfting om økonomiplanen – Ola Stene Rammer 2008 – regnskap 2007.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Nytt i 2010 Lønnskostnader Egenfinansiering Frikjøp Inntektsføring NFR
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Barnevern – status pr Høsten 2009 Evaluering av daværende organisering av mottak og undersøkelse Mål for evalueringen: Å finne ny organiseringsmodell.
5. Hva bør vi sjekke før hovedlønn desember
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Bilagslønn Sverre Didriksen, USIT.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Regnskapsenheten i nye Harstad kommune
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
EFV-V ARBEIDSGRUPPE 5 - BEHOVSANALYSE
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
Dato: Regnskapsføring, rapportering og prognose Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Anbefalinger fra sekretariatet
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – 10.10: Informasjon om EU-tjenesten ved NTNU v/ Per Inge Andresen og Øyvind Throndsen – 10.25:
Veiledning Beslutningsprosess
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Nye retningslinjer internfakturering
Internkontroll Pilotnettverk
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Utskrift av presentasjonen:

Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard for prosjektøkonomistyring –Policy anbefalinger –Opplæringsopplegg økonomifunksjonen –Parkeringsplassen – ytterligere behov innen området Det er nå opp til enhetene å ta i bruk i de nye løsningene De første positive tilbakemeldinger fra prosjektleder!

Status prosjektøkonomistyring (2) Gjenstående arbeid –Forankring av arbeidet og minimumsstandard for eventuelle endringer før lansering hos fakultetsdirektører (januar) –Ramme for opplæringsopplegg prosjektcontroller –EU- og porteføljerapport prosjektleder (etter oppgradering til R12) Følgende følges opp i linjen ved Administrativ støtte: –Rapportbehov og endringer (forvaltning i samarbeid med enhetene) –Opplæringsopplegg prosjektcontroller (innhold) –Håndtering av nye EU-prosjekter (Fagstøtte v/EU-kontoret) –Test av løsning for gjentakende bilag (leiested) –EFP kontroll –SFF løsning for gamle SFF og andre enheter –TDI og leiested Prosjektet avsluttes som planlagt ved utgangen av januar.

Detaljerte lønnstransaksjoner Arbeidsgruppen avsluttes, har levert –Detaljerte transaksjoner satt i produksjon –Anonymisering manuelt korrigert i 2013 –Rutine for videre håndtering i 2014 godkjent Akseptert av Johannes, regnskapssjef og lønningssjef, og største bruker (Psykologisk institutt) Formelt vedtaksmøte i dag kl 13. –Iverksettes i 2014 i linjen Informasjon til alle enheter i januar

Lønns- kjøring Kemneren SPK Enhet Lønningsseksjonen Regnskap OA Frikjøp per Prosjekt SUM av : -Brutto lønn -Feriepenger -Arbeidsgiveravgift -Skatt -Pensjon Prosjekt- Deltagere (Excel) Forslag til prosessflyt Bilag til anonymi- Sering Egen post- kasse på lønn Kontering på basis i stedet for prosjekt Frikjøp per Prosjekt SUM av: -Brutto lønn -Feriepenger -Arbeidsgiveravgift -Skatt -Pensjon Liste anvises av lønningssjef Posteringsskjema anvises av regnskapssjef Rapport Prosjekt- kostnader inkludert frikjøp Legges i Konvolutt merket Med «anonymiseres» Timeansatt/ oppdragstager Lønn på konto Kopi av original bilag. Arkiveres med kopi av Posterings- skjema inn i egen perm med eget løpe- Nummer i Lønnings- seksjonen Arb.giver avgift (Excel) SAP

Kontrakter Mål: Øke kvalitet på avtaleinngåelser med finansiører og eksterne partnere gjennom økt standardisering samt økt kompetanse og samhandling hos prosjektleder, prosjekteier og forskningsadministrativt støtteapparat Trinn 1 (jan-februar 2014): –Tilpasse/videreutvikle webbasert informasjon vedrørende kontrakter slik at den er enda bedre tilpasset prosjektleder og prosjekteiers behov Juristene ved FA og USIT lager i samarbeid utkast til 'grafisk veiledning' for valg av type kontrakt og 'skjema' for utvalgte standardmaler Juristene ved FA lager utkast til justert informasjon på web ang kontrakter som er tilpasset utkast til grafisk veiledning og skjema

Kontrakter forts. Trinn 2 (februar-mars 2014): –Workshop med aktuelle brukere hvor man gjennomgår utkast til webinformasjon, grafisk veiledning og skjema –Eventuelle justeringer basert på tilbakemeldinger implementeres og tilgjengeliggjøring av et utvalg maler gjennomføres Trinn 3 (2014) –Gjennomgang av rutiner, roller, kompetansekrav og opplæring for de ulike rollene inklusive arbeidsdeling i organisasjonen (tas som del av arbeid som skal gjøres for hele EFV området)

Forslag møteplan vår kl 14: : kl 14: : kl 14: : kl 14: : kl 14: : kl 14: : kl 10: : kl 09: :30