Oppdrag kommunereform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Molderegionen.
Leikande - Levande - Veksande
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens inviterer til «Tenketank» vedr kommunereformen Fredag 3. januar 2014 kl –
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunereforma Stemmer kart og terreng?.
Oppdrag kommunereform Versjon 1 pr Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
ordfører Thorvald Hillestad
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Bygg for fremtiden –
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Visjoner for velferdsstaten.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Kommunereforma i Telemark
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Gode alene – enda bedre sammen?
Medlemsmøtet 12. september 2014
Midsund kommune og kommunereformen
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oppdrag kommunereform RINDAL 02. 02. 2015

Antall personer i arbeidsfør alder per person over 80 år 2020 2040

1964: Skole, skatt, sosial- trygdevesen, vei. Plan og bygg i byene. 2014: Tiårig grunnskole, beredskap mot forurensing , bosetting av flyktninger, avfallshåndtering og avløp, kommuneleger, helsestasjon, somatiske sykehjem, psykisk utviklingshemmede, miljøvern, undervisning barn i institusjoner, vilt- og naturforvaltning, landbrukskontorene, SFO, musikk- og kulturskoler, LAR, psykisk helse, fastlegeordning, forhandlingsansvar for lærere, klinisk veterinærvakt, lovfestet rett til barnehageplass, krisesentre, kvalifiseringsprogrammet, nasjonalparkstyrer, beredskapsansvar, samhandlingsreformen, folkehelseansvar.

Flyttestrømmer ! Vi må samarbeide enda bedre for å utvikle vår region Det handler ikke lenger om «bygd mot bygd», «kommune mot kommune», men det handler om å samarbeide på andre måter for å bevare og utvikle ressursene i vår del av landet! Attraktivitet – arbeidsplasser!

Kommunereform- mål Gode og likeverdig tjenester Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling Bærekraftige og økonomisk robuste kommuner Styrket lokaldemokrati Styrket lokaldemokrati: Utkant – «lang avstand til makta» Hvordan sikre «lokalstyret» Servicekontor Kommuneloven § 12 Stor adgang til delegasjon til kommunedelsutvalg /bydelsutvalg Direkte valg til kommunedelsutvalg

Stortingets oppdrag til kommunene Flertallet understreker at det er viktig at alle kommuner gjennomfører lokale prosesser innen fristen våren 2016 Flertallet vil understreke at det er et utredningsansvar for alle kommuner. Kommunen må legge opp til en prosess for å skape eierskap og engasjement både politisk og internt hos sine arbeidstakere. Innbyggerne skal høres enten gjennom folkeavstemning, høringsmøter eller spørreundersøkelser Kommunereform kan raskt handle om mye følelser for mange. Hvor har min kommune vekstmuligheter og med hvem. Både i forhold til befolkings- og næringsutvikling og i forhold til tjenestetilbudet. Alle kommuner har fått et utredningsoppdrag, og ordfører og rådmann har sammen et viktig lederoppdrag i dette prosessarbeidet. Vi hadde oppstartskonferanse i Møre og Romsdal 17. sept. 2014, og alle kommuner i fylket er nå i gang med arbeidet. Tenketanken har vært til god nytte i arbeidet for FM, og har hatt 5 møter i 2014. I 2015 planlegges 4 møter. Forankring – skape innsikt og oversikt

Hvorfor reform? Oppdelte byområder Kapasitet og kompetanse Lokaldemokrati under press - interkommunalt samarbeid - sterk statlig detaljstyring Utfordringer for både store og små kommuner Oppdelte byområder – der kommunegrenser går gjennom industriområder, flyplasser, boligstrøk.

Anbefalinger 15 000-20 000 innbyggere for å sikre god løsning av dagens oppgaver Struktur som nærmer seg funksjonelle samfunnsutviklingsområder Staten bør redusere detaljstyringen, kommunene bør utvikle ordninger for politisk deltakelse og gode demokratiske arenaer

Oppdragsbrev av 03.07.14 fra Kommunal- og mod.dept. til fylkesmennene «Alle kommuner har fått et utredningsansvar» Det betyr i praksis at alle kommuner skal gå gjennom prosessene med å diskutere og vurdere sammenslåing, samt gjøre vedtak innen våren 2016! «Det er et mål å sørge for gode og lokalt forankrede prosesser»

”Tvang”? ”Unntak fra dette frivillighetsprinsippet vil likevel kunne være aktuelt i helt spesielle situasjoner der enkeltkommuner ikke må kunne stanse endringer som er hensiktsmessige ut fra regionale hensyn” AP, H, FrP, KrF, V

Fra oppdragsbrevet, forts. «Fylkesmannens oppgave er å vurdere helheten i regionen og også se til at det legges opp til at de igangsatte prosessene avsluttes innen våren 2016»

Kommunegrenser versus fylkesgrenser Velger kommuner å slå seg sammen over fylkesgrenser vedtar Stortinget kommunestruktur og justering av fylkesgrense i samme vedtak

Lokal milepælsplan i Møre og Romsdal Fase 1 Høst 2014 Oppstartsfase Fase 2 V-2015, H-2015 Utredningsfase Fase 3 Vår 2016 Beslutningsfase Utført

Fase 1 – Oppstartsfase (gjennomført) Alle kommuner i MR har i løpet av høsten 2014 lagt fram sak for sitt kommunestyre hvor politikerne tar stilling til hvordan og hvilke tiltak man skal gjennomføre for å få til en god prosess i egen kommune? (unntatt Sunndal og Nesset) Eks hvor ofte skal dette være tema i K-styret ? Hvilke grupper bør trekkes inn ? Ungdom, frivillige, næringslivet ? Hvordan høre innbyggerne? Egen «Tenketank» i hver kommune ? Frist var satt til 31.12.2014 for å sende vedtaket inn til Fylkesmannen. Alle kommuner har gjort slikt vedtak.

Fase 2 - Utredningsfase Del 1: Våren 2015 (før valget) Kartlegging av kommunens utfordringsbilde - bærekraftighet på sikt Statusrapport fra kommunene 01.07.2015 Del 2: Høsten 2015 (Etter valget) Nytt K-styre konstitueres i okt/nov. Folkevalgtopplæring med ekstra fokus på kommunereformen – KS i samarbeid m/FM

Fase 3 - Beslutningsfase I løpet av 1. tertial 2016 skal alle kommunestyrer behandle en sak om sammenslåing av kommuner Frist for innsending av vedtaket til FM: 1.7.2016 Høsten 2016: Fylkesmannen oppsummerer vedtakene fra 36 kommuner og sender over til KMD innen 31.12.2016

Om Møre og Romsdal Om Rindal Litt fakta Om Møre og Romsdal Om Rindal

Dagens kommunestruktur - folketall

Dagens kommunestruktur – areal i km2

Ålesund 85 265 Molde 56 553 Kristiansund 32 898 Ulstein 24 459 Ørsta/Volda 19 283 Surnadal 9 594 Rauma 7 421 Sunndal 7 205 Norddal/ Stranda 6 349 Aure 3 570 Vanylven 3 336 Smøla 2 180 Sandøy 1 291 259 404

Nordmøre Eksempel på hverdagsregion Pendling til og fra Rindal Ut Inn Surnadal 171 108 Meldal 20 34 Orkdal 26 17 Hitra Smøla Hemne Aure Orkdal Pendlingsmønsteret viser hvordan arbeidstakere bruker regionen som arbeidsplassmarked. Litt over 16 % av arbeidstakerne pendler fra Rindal til Surnadal. Det utgjør om lag 1 av 6 arbeidstakere bosatt i Rindal kommune. Kristiansund Halsa Averøy Rindal Meldal Tingvoll Eide Gjemnes Surnadal Sunndal Oppdal

Nordmøre Detaljvarehandel Dekningsgrad for varetilbud Hvor man handler Eksempel på hverdagsregion Kartet viser hvilken dekningsgrad i vareutvalget kommunene på Nordmøre har. Detaljvarer er alt fra dagligvarer og klær til møbler og hvitevarer og byggvarer. Dekningsgraden viser forholdet mellom forbruket til innbyggerne og omsetningen i kommunen. Jo lavere omsetning ift forbruket, jo mer drar innbyggerne ut av kommunen for å handlet det de ønsker og har behov for. Om en kommune har 50 % dekningsgrad, betyr det at innbyggerne har dratt ut av kommunen for å handle halvparten av de ønsker og har behov for.

Nordmøre Reisetid fra senter Rindal Kartet viser beregnet reisetid fra kommunesenteret gitt tidsintervallene 30 min (markert med rødt), 30 til 60 minutter (markert med oransje) og 60 til 90 minutter (markert med gult). Reiseavstander og nærhet til kommunale tjenester har vært et diskusjonstema i kommunereformen. Utgangspunktet må være at barnehager, skoler og så videre må ligge nær der hvor folk bor uansett. For tjenestene som normalt utføres på rådhuset må det diskuteres hvordan det kan løses, for eksempel gjennom kommunale servicetorg eller lignende.

Alle kan lett få tak i fakta

Mulighetene Rindal nordover Meldal østover Oppdal sørover Surnadal vestover Halsa

Mye kan skje i løpet av året Innbygger-undersøkelse Faktainnhenting/ Utfordringsbilde Kommunevalg – nye politikere Prosesser pågår i alle kommuner

Det viktigste spørsmålet; Hvor kommer det til å skje mest positiv samfunns-utvikling de neste 30-50 åra ?

Veien videre Status hvor er Aure kommune i dag? Mål hvordan ønsker vi at Aure kommune skal være om 20 - 40 år? Strategi hvordan skal vi nå måla våre? Utredningsfasen skal gi dere relevant og riktig informasjon, og det er viktig med gode prognoser. Samtidig er det viktig å benytte lokalkunnskap – og være obs på feilkilder.