Presentasjon av virksomhet Q2.2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fritt valg av OS i Osloskolen  Litt historikk  En ny tid  Omfang  Innsikt 2.0  Tankeløsning  Applikasjoner  Noen fordeler og ulemper.
Advertisements

Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Samkommunestyret – Organisasjonsenheten v/Inger Johanne Uthus Presentasjon av organisasjonsenheten i Samkommunestyret 26 juni 2008 LØNNPersonalHMSAdvokattjenester.
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Implementerings- prosessen i Nets
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Ikt-enheten Status i dag.
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Presentasjon av virksomhet
Presentasjon av virksomhet Q
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Felles anskaffelse av LMS
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Malverk intern produktopplæring
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Produktavdelingen Nicholas Robertson Program Manager.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Presentasjon av virksomhet Q2.2009
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Bacheloroppgave gruppe 19E 2008 Windows server med Sharepoint og Exchange server installasjon hos AS Gjerde Kontormiljø, Vadsø Prosjektgruppe: Åge-Owe.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Catherine Janson daVinci Consulting AS
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Forberedelse til IP VPN
KOMPETENT | ÅPEN | PÅLITELIG | SAMFUNNSENGASJERT IKT DRIFT 2016.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.
VMware VSAN – design og erfaringer Mats Berger Løsningsarkitekt – Core Services
Enhet for digitale driftstjenester
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Standardisering av IT-virksomheten
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av virksomhet Q2.2008 IKT Drift Presentasjon av virksomhet Q2.2008

Leder: Odd Terje Systad IKT i Bergen kommune IKT Drift Leder: Odd Terje Systad Ansvar for drift og forvaltning Drift av nettverk, servere mv. Databaseadministrasjon Integrasjon/ grensesnitt Applikasjonsdrift HelpDesk IKT-strategi IKT Styringsgruppe Kommunaldirektørene IKT Forum Samordning, prioriteringer mv. IKT FU/SKU Leder: A.Høistad/L.Tveit Overordnet koordinering for IKT området Rådgivning og prosjekt Anskaffelser og avtaler Kontrakter / SLA’er mv. Systemeier for felles-systemer Systemutvikling og arkitektur Byrådsavdeling Ansvar: IKT koordinatorer Kobling IKT, fagsystemer og virksomhet Anskaffelse fagsystemer Innføring fagsystemer Organisasjons- og prosess utvikling Gevinstrealisering Systemeier fagsystem BESTILLER LEVERANDØR

IKT Drift skal være en konkurransedyktig driftsleverandør Visjon IKT Drift skal være en konkurransedyktig driftsleverandør Virkemiddel Forenkle, Fornye og Forbedre (FFF)

Nøkkeltall Ca 20.000 registrerte brukere i administrativt nett Ca 30.000 elever Ca 16.000 PC’er Ca 1.000 NC’er (fases ut) Ca 90.000 henvendelser til Helpdesk Ca 530 lokasjoner med TDC linje (ca 650 brukersteder totalt) Ca 85 lokasjoner med WLAN og ca 650 AP’er Over 2.000 nettverksenheter Ca 1.700 nettverksskrivere Ca 2.000 lokale skrivere Ca 440 kopi/print multifunksjonsskrivere Over 200 telefonsentraler Over 350 servere > 60 TB data SAN (26 + 35) > 90 TB backup Ca 120 databaser (100 Oracle og 20 MS SQL)

IKT Drift ITIL: Service Desk ITIL: Incident Management ITIL: Change Management ITIL: Service Level Management

HelpDesk 1.linje support (Single Point of Contact) til sluttbrukere Eierskap til Incident Management og Service Desk Brukeradministrasjon Feilhåndtering Bestillinger Utførende bestilling (2.linje) standardbestillinger Utførende bestillinger (2.linje) vedr data-/telelinjer, telefoni Registrering, videresending og oppfølging av saker til eksterne underleverandører Informasjon ifm problemer, planlagt nedetid m.v. Videreutvikle dokumentasjon og rutiner Utførende overvåking (fase 2)

Server og applikasjonsdrift (SA) Drift av datahaller & basis infrastruktur Serverdrift, HW og OS (windows, HP-UX, SUSE Linux) Applikasjonsdrift Integrasjon/grensesnitt/filoverføring, herunder BizTalk Databasedrift og forvaltning (Oracle og MS SQL) Drift av tjenester, eksempelvis Exchange Terminalservere (WTS) Web-drift ( intranett/internett sider, portal, IIS, Apache) Videreutvikling av driftskonsept, herunder blant annet SMS, scripting, drift av antivirusverktøy, Moonscape og lignende SAN/backup Design og implementasjon av HA-løsninger (cluster, failover, etc) Eierskap til overvåking (HP Software) Deltakelse desginteam 2.linje support Vaktlag (24/7)

Lokal drift Lokasjonsdrift/-utrykning til 650 ulike brukersteder Nettverk/-utstyr lokalt (LAN-drift) Drift av nettverksutstyr som står ute Drift av lokale aksesspunkt (AP) Drift av PC, NC, nettverksskrivere og scannere (teknisk drift) Befaringer/flyttinger/nye lokasjoner Fullt operativt forvaltningsansvar for alle klientplattformer Drift av kursrom (3 stk) 2.linje support Byttepool Bistå i arbeidet med å etablere og videreutvikle retningslinjer til bruk for sluttbrukerne og internt i IKT Drift Operativt samarbeid og opplæring av PC-rammeavtale leverandører Videreutvikle dokumentasjon og rutiner

Nettverk Hovedfokus på kjernenett, herunder bl.a brannmurer Sikkerhet i kjernenett, datasenter og mot internett WAN drift (egen fiber, xDSL lokasjoner) Proxy drift (inkl antivirus på proxy) Juniper Netscreen brannmur i datasenter og VPN løsninger Telefoni drift (Alcatel MediaGateway, VoIP, Alcatel IP-telefoni, IP-MUX) Internett-aksess Operativt samarbeidmed kommunikasjonsleverandør (TDC AS) Sentrale enheter i WLAN, trådløst gjestenett Spam filter (tett samarbeid med e-post drift hos SA) 2.linje support Lederrolle og deltagelse i design team Videreutvikle dokumentasjon og rutiner Vaktlag (24/7)

Operative støttefunksjoner (produksjon) Service Management Leveranse Kvalitet og prosess Operativ sikkerhetsansvarlig

Administrasjon Personal & økonomi Informasjon, veiledning, interne rutiner Regnskapsføring, årsavslutning, rapportering, budsjett Spisskompetanse Ansettelse, regler, HMS, IA-oppfølging, støtte til ledere Datafangst og prismodeller for fakturering av oppdrag og konsulentsalg, mva-spørsmål, kostnadsbase, prising, etc) Kursrom administrasjon Generelle stabsoppgaver, resepsjon, adgangskort

Service Management Hovedansvarsområder for SM Etablere nye avtaler (salg) Nye kunder, tjenester, utarbeidelse av avtaler, etc Forhandler om avtalt SLA innhold og pris SLA rapportering Kunden sitt første eskaleringspunkt Kundedialog/-møter samt rapportering av oppnådd SLA Avvik, refusjon Ansvaret for etablering og videreutvikling av servicekatalog (oversikt over alle standard tjenester, med priser, etc) Ansvarlig i IKT Drift for forvaltning av kundeavtaler

Leveranse Operativ enhet som styrer IKT Drift sine egne prosjekter/leveranser Prosjektledelse/-koordinering Store og komplekse oppdrag som krever koordinering Nye lokasjoner, større flyttinger Nye kunder, løsninger Koordinere leveranse av trådløse nett Store oppgraderinger, utrullinger Implementering av driftsverktøy, Databasekonsolidering, etc Deltagelse i pre-sale og design, herunder Service Manager sitt kontaktpunkt inn mot produksjon Oppfølging av andre typer prosjekt (eksternt) Utførende ressurser hentes som hovedregel fra produksjon og/eller eksternt