Hytte i Valdres – Et verdiskapningsprogram
Initiert av VNH (forprosjekt) Bestilt av VNK – Valdresrådet Finansiert av KMD
Valdres skal gjennom en 5 årsperiode øke verdiskapningen av fritidshusressursen med 25 % Valdres skal være ledende i Norge innenfor service, god infrastruktur og høy grad av involvering over for hytteeierne Valdres skal være foretrukken region blant de som søker hytter i innlandet. Målsetting
Innsatsområder: Hyttepolitikk Hytteieren som ressurs Hytteieren som innbygger Næringslivets potensiale (ikke finansiert med eksterne midler)
Valdres = hytter leiligheter faste campingvogner. Totalt ca enheter pr Valdres har ca. 40% av hyttene i alle 26 Opplandskommuner
KommuneHytterGjestedøgnSum gjestedøgn Nord-Aurdal Sør-Aurdal Øystre Slidre Vestre Slidre Etnedal Vang Totalt hytter Ferieleiligheter «Spikertelt» Sum Valdes Hoteller Gjestedøgn i fritidsbolig i Valdres
Oppholdsdøgn og folketall i Valdres. Vi har ca. 3 mill. gjestedøgn på hyttene i Valdres. Dette er ca årsdøgn Folketallet i Valdres er Det faktiske oppholdsfolketallet er ca I samfunnsplanleggingen må vi legge til grunn at vi faktisk er mennesker i denne regionen I toppsesong vil folketalle som oppholder seg i Valdres være over
Hytteeierens bosted OmrådeAnt% Totalt ,00 % Oslo413424,26 % Akershus627036,80 % Østfold10646,24 % Vestfold4422,59 % Buskerud13698,03 % Telemark860,50 % Sørlandet980,58 % Sør- Vestlandet500,29 % Sogn og Fjordane3251,91 % Hordaland5293,10 % Møre og Romsdal130,08 % Hedmark3522,07 % Oppland - Valdres15449,06 % Valdres5893,46 % Trøndelag880,52 % Nord Norge + Svalbard620,36 % Skandinavia120,07 % Europa for øvrig80,05 % Nord Amerika20,01 % Asia og Afrika20,01 % Rundt Oslofjorden78% Oppland utenom Valdres 9% Valdres 3% Vestlandet 5% Resten av landet 5%
Samlet verdiskaping fra fritidshusvære i Valdres Varehandel 400 mill.kr Bygg og renovering 750 mill.kr Faste kostander (19 500X ) 390 mill.kr (skatt, strøm, forsikring o.l. ) Totalt1 540 mill.kr
Noen resultater Kunnskapsoppbygging (fem fagrapporter) Informasjon Valdres Hytteforum Kommunenes inntekter og utgifter Kommunikasjonskanaler Markedsaktiviteter
Hytteeieren som ressurs Kompetanse, kapital og nettverk. Ambassadør for bygda Ambassadør for landbruket Oppretteholder tjenestetilbud og infrastruktur Kompetanse og nettverkspool
Neste fase: Markedsføring og salgskanaler (bedriftsnettverk) Kommunikasjon Stier og løyper Samfunnsplanlegging Nettverksbygging (akkvisisjon)