Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Systematisk HMS arbeid
Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Brann som grunnlag for design
NYTT FRA NORGES BRANNSKOLE Brannsjefkonferansen 18. Juni 2005
Maren Esmark 25.April 2008 Ren kyst! WWFs frivillige oljevern.
Kystverket.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Sjøsikkerhet og oljevernberedskap i Nord-Norge Norwegian Ministry of Fisheries ”Norsk – Russisk samarbeid innen sjøsikkerhet og oljevern” Ekspedisjonssjef.
MARITIM IKT I KYSTVERKET EIRIK SIRE
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
NIFS’ sjøsikkerhetsprosjekt januar 2008
Strategiplaner og temakart Faglig forum 3. september 2013
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Økonomiske rammebetingelser for den norske fiskeflåten” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Fiskebåtredernes representantskapsmøte.
Strukturtiltak for havfiskeflåten Fiskebåtredernes Forbund 21. januar 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Statsbudsjettet 2004 Presentasjon av Fiskeridepartementets budsjett.
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
Industripolitikken – endelig på rett kurs? Årsmøte i FHL industri og eksport 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- kystforvaltningen Nor-Fishing 10. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regjeringens arbeid for en styrket havbruksnæring Statssekret æ r Janne Johnsen FHLs nytt å rsm ø te 19.januar 2005.
Norwegian Ministry of Fisheries Sikkerhet og beredskap på norskekysten – rustet for morgendagens utfordringer? Haugesundkonferansen 2004 Statssekretær.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Sjøsikkerhet og oljevernberedskap – samarbeid om felles utfordringer Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen København, 15.mars 2005.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Teknologi for et bedre samfunn INNOVASJONSKONFERANSEN e-nav.no mai 2015 / Knut Torsethaugen, SINTEF Fiskeri og havbruk 1 Om eFarled2020 Hva mener.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Færder nasjonalpark Tiltakskort i kystberedskapen Bjørn Strandli Færder nasjonalpark.
Samferdselsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson, statssekretær Sandvika, På rett kurs.
Kommunal beredskapsplikt
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Tide Carrier 22.februar til 23.februar
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Havne- og farvannslov- utvalgets forslag til ny lov
Regjeringens arbeid for trygg og miljøvennlig sjøtransport
”Norsk – Russisk samarbeid innen sjøsikkerhet og oljevern”
Utskrift av presentasjonen:

Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005

Verdier fra havet – Norges framtid Sjøtransporten Viktig i et bredt samfunnsperspektiv: Sjøveien er en viktig kommunikasjonsåre. Sjøtransport er miljøvennlig og sikker. Viktig at sjøtransporten er sikker: Vi er avhengig av et rent og rikt hav for å høste marine ressurser i et evighets- perspektiv. Sjøsikkerhet og oljevernbredskap står sentralt i regjeringens arbeid med å tilrettelegge for moderne, effektiv og miljøvennlig sjøtransport

Verdier fra havet – Norges framtid Forebyggende sjøsikkerhetstiltak og beredskap Målet med forebyggende sjøsikkerhetstiltak er å redusere risikoen for skipsulykker: Redusere risikoen for at det oppstår fare for liv og helse. Redusere risikoen for at det oppstår fare for akutt forurensing på miljøet. Målet med beredskap mot akutt forurensing: Hindre skade på miljøet dersom ulykken er ute. Begrense omfanget av skadene på miljøet. Regjeringen vil samordne instansene og ressursene slik at vi mest mulig effektivt kan møte utfordringene.

Verdier fra havet – Norges framtid Rocknes 2004 Fjord Champion 2005 Marte 2004 Foto:Kystverket og Scanpix Hendelser

Verdier fra havet – Norges framtid 21.januar 2005

Verdier fra havet – Norges framtid Hvis det ikke i verksettes nye tiltak for å styrke sjøsikkerheten og oljevern- beredskapen endres risiko- bildet fram mot Risikoen er relativt lav langs hele kysten. Enkelte områder skiller seg ut: - Deler av Vestlandet - Oslofjorden Kilde: DNV, 2004.

Verdier fra havet – Norges framtid Maritim infrastruktur Fiskeri- og kystdepartementet har ansvar for: etablering og drift av maritim infrastruktur som fyr, merker, skilting, utbedring av farleder og etablering og drift av maritim tjenester som lostjenester, trafikkovervåking, trafikkontroll, elektroniske navigasjonshjelpemidler og meldings- og informasjonstjenester. Foto: Kystverket

Verdier fra havet – Norges framtid Territorialfarvannet utvidet fra 4 til 12 nautiske mil. Påbudet seilingsleder utenfor kysten av Finnmark. Trafikksentralen i Vardø under etablering. System for mottak av AIS-signaler fra skip er etablert. Tettere samarbeid med Russland om sjøsikkerhet i nordlige farvann. Målet er å etablere et felles meldings- og informasjonssystem. Forebyggende sjøsikkerhetstiltak

Verdier fra havet – Norges framtid Trafikksentralen i Vardø operativ i Seilingsleder utenfor territorialfarvannet. Forslag til IMO om Vardø- Røst i 2005 og kysten av Vestlandet i 2006/2007. Særlige seilingsregler skal regulere trafikken i indre farvann: Innseilingen til Melkøya. Farvannet som kontrolleres av Fedje. Farvannet ved Bergen. Regler knyttet til Vardø trafikksentral. Styrke rutiner for gjensidig informasjonsutveksling mellom Sjøkartverket og Kystverket. Nye tiltak - sjøsikkerhet

Verdier fra havet – Norges framtid Fyr og sjømerker Visuell navigasjon ved hjelp av tradisjonelle fyr og sjømerker er fortsatt viktig. Visuelle navigasjonshjelpemidler bidrar til å bekrefte posisjonen fra elektroniske hjelpemidler og er selvstendige hjelpemiddel dersom elektronikken svikter. Kystverket skal utarbeide en helhetlig plan for merking av kysten i henhold til en ny farleds- normal. Foto: Kystverket

Verdier fra havet – Norges framtid Lostjenester Lostjenesten bidrar til å forebygge grunnstøtninger og kollisjoner. Vi skal tilby brukerne effektive tjenester. Forsøksordningen med fjernlosing skal evalueres. Foto: Kystverket og Torvaldsen

Verdier fra havet – Norges framtid Oljevernberedskap Beredskapen er definert ut i fra kunnskap om sannsynligheten for og mulige konsekvenser av at forurensing kan skje langs kysten.

Verdier fra havet – Norges framtid Status - oljevernberedskap Etablert 10 nye statlige mellomdepoter med oljevernutstyr langs kysten. Etablert statlig slepebåtberedskap i Nord-Norge i samarbeid med Kystvakten. Kystverkets nødhavnplaner og prosedyrer er revidert og oppdatert. Tettere samarbeid med Russland innen sjøsikkerhet og oljevern- beredskap. Foto: Kystverket

Verdier fra havet – Norges framtid Oppgradere de statlige hoveddepotene for oljevernutstyr og etablere nødlosseutstyr for bunkersolje. Løpende oppdatering av Kystverkets beredskapsplan for bruk av nødhavn eller strandsetting av skip. Øvelser: Kystverket øver ganger i året. Barents Rescue 2005 i Honningsvåg. Styrke strandsoneberedskapen. Samarbeid mellom Kystveket, Norges brannskole i Tjeldsund og NOFO. Nye tiltak - oljevernberedskap Foto: Kystverket

Verdier fra havet – Norges framtid Slepebåtkapasitet Tilstrekkelig slepebåtkapasitet er et sentralt element i beredskapen. For Sør-Norge er denne beredskapen ivaretatt gjennom privat slepebåtkapasitet. For Nord-Norge er det etablert en statlig beredskap i nært samarbeid med Kystvakten. Nye samarbeidspartnere. Foto: Kystverket

Verdier fra havet – Norges framtid Foto: HI, EFF og Valderhaug På den sikre siden