Hva med de som blir mobbet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
Brukstilfeller Hva en bruker kan sette i gang
Traumebevisst praksis
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
Mestring og forebygging av depresjon
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Avoidance Frode Svartdal Okt
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Et økende problem i skolen?
Barne-og familietjenesten september 2009
Kulturhistorisk perspektiv
Sosialisering og dannelse
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kontrafaktisk tenkning
Stress, utbrenning, mobbing
Erfaringskonferansen Tverrsnitts undersøkelsen for ADHD voksne Sykehuset Østfold HF Presentasjon Erfaringskonferanse 23. og 24. september.
Hvordan virker Internett
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Jakten på den umulige brukeren…
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Kroppsfølelsen.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning
Helsefaglig opplæring tilpasset minoritetsspråklige
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Senter for atferdsforskning
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
:12 Medarbeiderundersøkelse Svarlogg.
Hva med de som blir mobbet? Mobbing i et moderne traumeperspektiv
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Trening, oppmerksomhet og konsentrasjon 12. februar 2013 Trude Støver.
1 HELSEPSYKOLOGI STRESS OG HELSE Hva er helse Hva er stress Hva er sammenhengen mellom stress og helse Roald Bjørklund, Høst-2003.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Emosjoner Espen Røysamb.
Kvalitative forskningsmetoder
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Akiah Ottesen Berg Psykolog, PhD
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Sorg og kriser hos eldre Reidun Ingebretsen NOVA.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
PTSD diagnose i forandring
Observasjon og kartlegging av barns språk
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Hva med de som blir mobbet? Thormod Idsøe Senter for atferdsforskning thormod.idsoe@uis.no

Mobbeoffer Tilskuere Proaktiv aggresjon P2 P3 "Skjult mobbing" - april 2009

”det er ikke nødvendigvis slutt fordi om mobbingen har tatt slutt” hva bør vi vite om dette? "Skjult mobbing" - april 2009

3 del-tema: 1 Mobbing kan gi posttraumatiske stress-symptomer (PTSD) 2 Hvorfor oppstår PTSD ? 3 Å forstå dette hjelper oss å forstå de som lever med belastninger (mobbing) "Skjult mobbing" - april 2009

PTSD En eller flere hendelser som innebærer trussel Skaper sterk emosjonell reaksjon (hjelpeløshet, skrekk, avsky eller redsel) Symptomer innenfor 3 cluster etter det inntrufne: "Skjult mobbing" - april 2009

1 - Intrusjon Påtrengende minner (bilder, stemmer, lukt, berøring) - ”flashbacks” Utløses/trigges av påminnere Tidsforskyvning Vansker med søvn/drømmer "Skjult mobbing" - april 2009

2 - Unnvikelse Situasjoner som minner om traume Tanker knyttet til traume Følelser knyttet til traume Fysisk nummen - påminnere "Skjult mobbing" - april 2009

3 – Kroppslig aktivering I beredskap Urolig Irritabel Problem med oppmerksomhet og konsentrasjon Søvnvansker "Skjult mobbing" - april 2009

Relasjoner mellom mobbing i arbeidslivet og PTSD 40% av 165 helse- og sosialarbeidere rapporterer mobbing over en to-årsperiode. 44% av disse skårer høyt på PTSD (Tehrani, 2004). 63% av et utvalg mobbeofre (n=102) rapporterer høye nivåer på PTSD-symptomatikk (særlig påtrengende minner og unngåelse) i en studie gjennomført ved Universitetet i Bergen (Matthiesen & Einarsen, 2004) I en studie gjennomført av Mikkelsen & Einarsen (2002) rapporterer 76% av de som er mobbet på jobben (n = 118, age 20-64) PTSD-symptomatikk. "Skjult mobbing" - april 2009

Relasjoner mellom mobbing i skolen og PTSD Rosser (2002) finner en sammenheng mellom ”school violence” og PTSD symptomer. Snook (2001) finner at 1,25% av 169 elever i high-school (ikke klinisk utvalg) rapporterer PTSD symptomatikk. Halvparten av disse relaterer det til mobbing i skolen. I en fersk canadisk studie rapporteres en klar sammenheng mellom det å bli mobbet, og PTSD symptomatikk "Skjult mobbing" - april 2009

Victimization status by grade Victimization status by grade. (McKenney, Pepler, Craig, & Connolly, 2005). "Skjult mobbing" - april 2009

Prevalence of PTSD symptoms by victimization status Prevalence of PTSD symptoms by victimization status. (McKenney, Pepler, Craig, & Connolly, 2005). "Skjult mobbing" - april 2009

Hvorfor oppstår PTSD? 11. September 2001 "Skjult mobbing" - april 2009

11.September 2001 ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre” Flashbulb memories "Skjult mobbing" - april 2009

eksamensforberedelser eller ”Emosjoner gjør hukommelsen verre” "Skjult mobbing" - april 2009

11.September vs eksamen ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre” Flashbulb memories eller ”Emosjoner gjør hukommelsen verre” eller ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre OG verre” "Skjult mobbing" - april 2009

Moderne kognitiv forklaringsmodell (to hukommelses-systemer) To hukommelses-systemer (Brewin, 2003) (tidligere indikert av van der Hart, van der Kolk, Terr) Kvalitativt forskjellige Observasjoner som leder frem til teorien om to hukommelses-systemer: ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre” Flashbulb memories eller ”Emosjoner gjør hukommelsen verre” eller ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre OG verre” "Skjult mobbing" - april 2009

To typer minner som kan opptre mer eller mindre samtidig Ordinære minner Kan bevisst gjenhentes Inneholder detaljer som ble fokusert nok på til å innkodes i langtidshukommelsen Danner basis for tenkning, planlegging, kommunikasjon Traumatiske minner Usammenhengende opplevelser – kaotisk – fragmentert Forblir identiske over tid Fullpakket med sensoriske detaljer Livaktige Påtrengende "Skjult mobbing" - april 2009

Modell for to hukommelses-systemer (Brewin, 2003) Ordinære minner Rasjonell tilgang Bevisst oppmerks. Traume Flashback Gjenopp-levelser Traume minner "Skjult mobbing" - april 2009

Rødt = automatisk og rask (traumatiske minner) opplevelse Thalamus (telefonsentral) Hjerne- bark Hippo- campus Amygdala To ”veier” i hjernen : Rødt = automatisk og rask (traumatiske minner) Grønn = rasjonell men mer langsom (ordinære minner) "Skjult mobbing" - april 2009

Psykobiologisk forklaringsmodell (Hva skjer i hjernen?) Ordinære minner (deklarativ hukommelse) Hippocampus + hjernebark er sentrale Traumatiske minner (non-deklarativ hukommelse) Lagret sammen med * ferdigheter, * frykt-respons, * Stress respons: flykte, slåss, overgivelse Amygdala er sentral "Skjult mobbing" - april 2009

Hva kan skje som resultat av ekstremt stress? Noen personer med kronisk PTSD har forminsket hippocampus-volum (van der Kolk, 1996). Ekstremt stress øker produksjonen av noradrenalin. Dette hemmer hjernebark, og stimulerer amygdala. Forhøyet nivå av noradrenalin påvist i forb. Med PTSD (Vasterling & Brewin, 2005) Ekstremt stress reduserer tilgangen av serotonin. Dette hemmer hjernebark, stimulerer amygdala. Farmakologisk behandling som øker serotonin har forbedret alle tre symptomgruppene hos PTSD-pasienter (Vasterling & Brewin, 2005) "Skjult mobbing" - april 2009

….og resultatet blir? Ekstremt stress forhindrer at informasjon (opplevelsen av det traumatiske) kan lagres i hukommelsen som en helhet, fordi hippocampus og hjernebark hindres i sine funksjoner. Aktivitet i amygdala øker. Den traumatiske erfaringen/hendelsen er dermed lagret - , og gjenhentes senere som, isolerte ”bilder”, kroppslige opplevelser (lukt, lyd), som er fragmenterte og uten kontekst. Siden hippocampus ikke har lykkes med å lokalisere den innkomne informasjon i tid og sted, vil disse fragmenter forbli isolerte "Skjult mobbing" - april 2009

Tiltak Behandling Restrukturere traumer Kognitiv atferdsterapi EMDR Skriving Avslapningsteknikker (safe place) Restrukturering av mareritt Medisinering (innsovning) I skolen Hvem? Identifisering Henvisningskompetanse Skriving – krisepedagogikkens sentrale virkemiddel – ”orden i kaoset” ………? "Skjult mobbing" - april 2009

Anbefalt litteratur: PTSD generelt: Brewin, C. R. (2003). Posttraumatic stress disorder: Malady or myth? New Haven & London: Yale University Press. van der Kolk, B. A., McFarlane, A. C., & Weisaeth, L. (Eds.). (1996). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press Neuropsychology of PTSD: Perry, B. D. (2001). The neurodevelopmental impact of violence in childhood. In D. Schetky & E. P. Benedek (Eds.), Textbook of child and forensic psychiatry (pp. 221 - 238). Washington D.C.: American Psychiatric Press, Inc Vasterling, J. J., & Brewin, C. R. (Eds.). (2005). Neuropsychology of PTSD: Biological, cognitive, and clinical perspectives. New York: The Guilford Press "Skjult mobbing" - april 2009

Øvrige referanser: "Skjult mobbing" - april 2009 APA. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (Text revision) (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. Matthiesen, S. B., & Einarsen, S. (2004). Psychiatric distress and symptoms of PTSD among victims of bullying at work. British Journal of Guidance & Counselling, 32(3), 335-356. McKenney, K. S., Pepler, D. J., Craig, W. M., & Connolly, J. A. (in press). Peer Victimization and Psychosocial Consequences in Elementary and High School: An Examination of Posttraumatic Stress Disorder Symptomotology. York University: LaMarsh Centre for Research on Violence and Conflict Resolution. Mikkelsen, E. G., & Einarsen, S. (2002). Basic assumptions and symptoms of post-traumatic stress among victims of bullying at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11(1), 87-111. Rosser, S. S. (2002). Youth at risk: Community violence, trauma, and aggression in new england adolescents. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 63(1-B), 548. Snook, P. A. (2001). A comparison of traumatic symptomatology of the My Worst Experience and My Worst School Experience Scales. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 61(10-B), 5582. Tehrani, N. (2004). Bullying: A source of chronic posttraumatic stress? British Journal of Guidance and Counselling, 32, 357-366. "Skjult mobbing" - april 2009