Geir Jangås – COO, Schibsted Norge Salg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

® IBM Software Group © 2004 IBM Corporation Kunnskapsforvaltning eller Ustrukturert Læring? Dag Oliver, IBM Software Group Norge.
Gold Silver Subscriber Community Cloud Accelerate Cloud Essentials Microsoft Partner Network.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
GERILJATESTING VED OPERAEN
MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Alfhild - leder Østlandet
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
LANSERINGSPLAN - DIGITAL MARKEDSFØRING og PR
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Mark text and fill in your own data Text: Verdana 10 pt RGB 255/255/255 Header: Verdana 20 pt RGB 255/255/255 1 NBF –Tryg Tittel dias uten foto •Rediger.
A-kortreisen - fra rent fordelskort, via inntektsfokus, til at kortet må bli en tydeligere årsak til å beholde ditt avisabonnement når det blir færre papiraviser.
Organization and board
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
The Trondheim Toll Ring System
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Pareto presentation 29. August
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
På Android (Relax?) på
Top Norwegian Cancer Society Gerry McGovern
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Ung.no, en kanal for informasjon og svar uten terskel. Helsesøsterkongressen Kragerø 2012 Anne Holter Bentzrød
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Forsvarssektorens egen eiendomsekspert FORSVARSBYGG PROSJEKTER PÅ VESTLANDET
ADA 95 – del3 Foreleser: Olaf Hallan Graven Bok: Programming in ADA95 (2nd) John Barnes.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Normal text - click to edit Rakett-teknikk. Normal text - click to edit 100 år f.kr. Heros kule Dampdrevet kule av Hero fra Alexandria.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
X Kunnskapsegget hva er egentlig problemet? Kunnskapsegget Geir Kristian Lund & Endre Aas Norwegian Gaming Conference 2012.
A: Holsetgata 22, 2317 Hamar T: W: ncdchamar.no E:
Reisebransjeseksjonen i HSH--
C O M M E N T O R A / S Commentor A/S – Hørkær 24 – 2730 Herlev - Tel : (+45) Fax : (+45) Team System VSS user guide to TFVC.
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
sporing av barn med klokke
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Flere lesere, flere muligheter
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Titteloppsett Undertittel.
(You can delete these instructions before sharing with students.)
Utskrift av presentasjonen:

Vår digitale hverdag vil endre måten vi kommuniserer med forbrukere på – dramatisk Geir Jangås – COO, Schibsted Norge Salg Markedsføringsdagen i Stavanger

I 1960 var det 80 prosent sannsynlig at en markedsleder i mediebransjen var markedsleder to år senere. I dag er det 80 prosent sannsynlig at markedslederen ikke er det om to år Adam Ikdal, BCG

Annonsering basert på teknologi + data Schibsted om annonsering basert på teknologi + data

Lik det eller ikke, men fremtiden er digital, og teknologien er i ferd med å forandre livene våre – dramatisk. Som markedsførere må vi – enten vi liker det eller ikke – ta konsekvensene av denne endringen. Det vil bety mye for hvordan vi kommuniserer med målgrupper, på hvilken måte vi gjøre det, til hvilken tid vi gjøre det og i hvilke kanaler. TEKNOLOGI

8 av 10 barn har i dag tilgang til nettbrett hjemme. Av dagens 10-åringer har hele 60 % egen smarttelefon. Den verdenskjente psykologen Larry Rosen fra California frykter at flere og flere kommer til å lide av hva han kaller «iDisorders». Med det mener han stress, søvnproblemer, depresjon, narsissisme, tvangspreget behov for å holde seg oppdatert, «digital stalking og kikking», samt sosiale fobier. Daglig bruk av sosiale medier, som er tastetrykk unna via smarttelefon, skaper en «meg, meg, meg»-kultur som ifølge Rosen kan gjøre folk mer narsissistiske og deprimerte. - Det er flere forskere som går så langt som å si at smarttelefonbruken kan gjøre oss mindre empatiske.

50% av alle menn under 40 år sitter og tisser…. Skandinavisk undersøkelse: 50% av alle menn under 40 år sitter og tisser…. Kvinner har kanskje brukt 50 år på å lære menn å ikke søle ut over hele doskåla. Apple brukte to år på å løse det….

Et fenomen som alle kan kjenne seg igjen i, og som forandrer vår hverdag enormt er muligheten og behovet for å multitaske. Og som markedsfører stiller det enorme krav til kommunikasjon, relevans og budskap som formidles.

BIG Data er et generelt begrep som brukes i mange sammenhenger. Data er i prinsippet bare en kilde til informasjon, og data er som regel bare enkeltbestander som ikke gir mening før de settes i en sammenheng eller knyttes sammen med andre data. Legger vil til ett ord til, blir det straks en annen mening og som har veldig stor interesse om dagen fra flere hold. Det er nok litt forunderlig at vi kaller det BIG, og mange mener at om noen år slutter vi å legge til ordet BIG. Store datamengder i dag, er ikke det samme i fremtiden. Men noen kjennetegn er at det er store mengder ustrukturerte data som er mulig å koble sammen for å gi mening. DATA

I følge IBM vil data vokse med 800% de neste 5 år, over hele verden Årsaker til at enorme mengder data skapes er blant annet fra Google, Facebook, youtube, videroer, bilder etc. Informasjon om at noen har ”liket” en annonse på FB, skaper verdifull informasjon. I følge IBM er 90% av dagens datamengder produsert i løpet av de siste 2 år

Big data er knyttet opp til frykt, overvåking, big brother Big data er knyttet opp til frykt, overvåking, big brother. Gjennom overvåkningsskandalen i USA og PRISM programmet som angivelig gjør at den amerikanske etterretningstjenesten NSA skal ha direkte tilgang på serverne til blant andre Google, Facebook, Apple, Yahoo, Microsoft og Skype. Det betyr i såfall at de kan lese og se alt du gjør på Facebook og Google-kontoen din.

Overvåkning av oss som forbrukere for å forstå og forutse vår adferd, er noe som skaper frykt blant mange. Og her mener jeg at vi som bransje, markedsførere, og de som er ute etter denne informasjonen har et stort ansvar. Dette er en ny olje vi skal forvalte, og da må vi ikke misbruke den. Vi må sørge for at vi kan ta vare på den og skape gode vilkår og retningslinjer for hvordan den benyttes.

Det er ikke bare til kommersielle behov det kommer til nytte. Siden januar i år, har politiet i Los Angeles patruljert byens gater basert på en algoritme som hjelper de med å forutse hvor kriminell aktivitet komme til å skje.   På morgenmøte i LAPD får offiserene utdelt gatekart med kjørelister som er merket med såkalte «hot spots». 13 millioner forbrytelser, og 80 år med historisk – gir et datasett som kan forutse hvor og når det vil forekomme en ny forbrytelse. Algoritmen som benyttes er den samme som brukes til å kunne forutse etterskjelv etter større jordskjelv: Det viser seg at menneskelig adferd har en tendens til å gjenta seg, og algoritmene beregner såkalte AfterShock of Crimes.

Hittil har den nye arbeidsmetoden medført en nedgang på 12 % på innbrudd og hele 26% tyveri og vinningsforbrytelser.

President Obama vant et overlegent valg i 2012, og mye av strategien som gjorde at han lyktes var bruk av data. Det de blant annet visste var at personlig verving var mest effektivt. Og når de i tillegg visste i hvilke gater de skulle gå, og hvilke hus de skulle ringe på for å verve tvilere, ble de uhyre effektive.

For oss som markedsførere betyr dette flere ting, men blant annet betyr det at vi må endre måten vi tenker kommunikasjon på. Ikke alle skal bli utviklere, eller ingeniører eller matematikere. Men det betyr for mange av de må forstå at mye er i endring, og sannsynligvis trenger å styrke kompetanse på områder som tradisjonelt ikke har vært vanlig i et reklamebyrå, mediebyrå eller i et mediehus.

I Schibsted ansettes det i dag helt annen kompetanse enn for få år siden og som er veldig uvanlig for et avisbasert mediekonsern.

ANNONSERING BASERT TEKNOLOGI OG DATA

Det vil være et skifte fra mediekjøp, til målgruppekjøp Fra websites som middel for å nå en målgruppe… Til å gi teknologien mulighet til å finne målgruppen X% dekning i målgruppe ELLER Akkurat “den” personen som skal gjøre akkurat “dette”

…eller 1-1 kommunikasjon i massemedier Nå handler det om å treffe den ene personen, til rett tid i rett modus… Rett målgruppe, rett dekning, rette kunder, rett budsjett …eller 1-1 kommunikasjon i massemedier

HVA TENKER SCHIBSTED OM ANNONSERING BASERT PÅ TEKNOLOGI OG DATA?

Schibsted har 7800 ansatte i 29 land

Schibsted omsatte for 14,7 mrd i 2012, og overskuddet (69%) drives gjennom digitale inntekter

Schibsted Norge Salg skal etablere en annonsebørs 3,3 mill månedlige brukere og 10 mrd displayannonser fra alle mediehus blir tilgjengeliggjort på én felles plattform Mediehusene vil i tillegg fortsette å selge produkter som i dag. Per uke 2,9 mill unike personer, dekning 70% Per dag 1,5 mill unike personer, dekning 40% *Kilde: TNS, Norsk Internettpanel, januar 2013

Data Management Plattform Markedsplassen blir kjernen i hva vi jobber med, mens det er data som kommer til å skape verdi for annonsørene Børsen blir vår nye markedsplass hvor varelager koblet med data skal tilgjengeliggjøres for kjøpere (DSP). Paneldata Data Brukerdata NORGE SALG Data Management Plattform Schibsted sitter på enorme mengder adferdsdata etter surfemønster, søkehistorikk, lesemønster etc. I tillegg til det har Schibsted noe som heter SPID som er en inloggingsfunksjon og som per i dag teller 1,4 millioner brukere i Norge. I tillegg jobbes det med å skape andre data og koble på andre datakilder som kan berike og skape bedre målgrupper for annonsørene. Vi kommer også til å tilrettelegge for at annonsører skal benytte egne data i tillegg for ytterligere å skape treffsikkerhet og relevans for mottaker. DSP/ kjøpsplatform Log in-data

Audience Targeting Målgruppesegmentene 38 segmenter + sesong og skreddersøm

Mediene må gjøre den største transformasjonen; ny teknologi og ny kompetanse Annonsørene må tenke annerledes i sine medieplaner og mediekjøp VIKTIGST: Test, lær, eksperimenter og gjør erfaringer