Krise: fare & mulighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Jobbsøking.
Kari Pape Den gode assistenten
Hva er en sak - hvordan komme på?
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Intervjuteknikk.
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Se de elleville bildene. Christopher Mortensen (f. 1979) Rådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen merkevarebygging og miljøkommunikasjon Bachelor.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Hva er kommunikasjon?.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
For lokale tillitsvalgte
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
| Formelle tekster.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Utskrift av presentasjonen:

Krise: fare & mulighet

Det er ikke vanskelig og snakke, men å få noe sagt Fader vår: 67 ord Ti Guds bud: 297 ord US uavhengighetserklæringen: 300 ord Ett EU-direktiv om karamellimport: 26 911 ord!

Ordmängd

Informasjonsflom 2500 BUDSKAP OM DAGEN DU HUSKER 15 AV DEM

Hva husker vi? 10% av det vi leser 20% av det vi hører 30% av det vi ser 50% av det vi hører og ser 80% av det vi sier 90% av det vi sier og gjør samtidig

Kravene til informasjon Informasjon skal være riktig Informasjon skal være vesentlig Informasjon skal være forståelig Informasjon skal være kort og konsis Målet ditt: Bli forstått og trodd

Tre klassiske feil For mye informasjon - budskapet drukner Dårlig struktur – bristende logikk Bristende engasjement

Gjennomslagkraft: BEGRIPELIGHET Valg av ord, tempo, eksempler, bilder. TROVERDIGHET Budskap, blikk, helhet. PATOS Engasjement, identitet, utstråling, intensitet

Hva er en nyhet? Det som berører og angår: Katastrofer/ulykker Konflikter/motsetninger Skandaler Felvurderinger/overskridelser Det som er nær og annerledes Liten mot stor Hjelter/kjediser ...en glad story

Journalistens rolle Generalistens møte med eksperten Er ikke sakkyndig (som regel) Kan sette seg raskt inn i et problem Har ofte bestemt vinklingen på forhånd Vil ha dokumenterbar informasjon Prøver å sette saken i en sammenheng Løper ofte i flokk med kollegene

Kontakt: på sikt. Start i tide - når saken er ny Orienter deg i medielandskapet Medie må pleies - kontinuitet Bruk gode saker bevisst

Kontakt: egen Definere budskapet (Hva vil jeg si. Hvorfor?) Formulere det journalistisk - 2, 3 hovedpoenger, skriftlig Ta kontakt med redaksjonen. Spør etter relevant reporter/desksjef. Presentere saken, be om å få sende notater, fakta via fax/mail Følg opp - still deg til disposisjon. Kontinuerlig kontakt. Ev formidle andre kontaktpersoner.

Kontakt: redaksjonell Vis imøtekommenhet Kjøp deg tid Grundige forberedelser Vær oppdatert på ditt fagområde Tenk igjennom budskap og formulering

Kontakt: intervju Tema? Spørsmål? Gi et ærlig og åpent inntrykk Unngå spekulasjoner og synsing Lytt til spørsmålet Snakk folkelig Snakk i bilder Ikke la deg overrumple Be om utdyping Gjenta hovedbudskap

10 intervju-tips: 1. Still forberedt 2. Still krav 3. Vær deg selv - ikke spill 4. Ikke lyv! 5. Snakk klart og presist 6. Begrens antall poenger 7. Bruk eksempler 8. Se på intervjueren 9. Ikke bry deg om det tekniske 10. Vis engasjement!