Lærlinger i Bærum kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Forkurs for minoritetsspråklige
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Dine rettigheter og plikter som lærling
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Språkpraksis Hvor har du språkpraksis?
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Bli helsefagarbeider.
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune

Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Tidplusstid OPPLÆRING
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
:23 Evaluering Juleevangeliet, Barnas Katedral desember Response Log.
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
:58 Brukerundersøkelse Haug barnehage Filter på tid : :00 Filter: Utsikten SpørsmålAlternativ.
Kurs for instruktører Kvalitet i fagopplæringen i Bærum kommune
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Oppgavehefte.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Sist gang snakket vi om……
Fagopplæring -yrkesfag
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Roller, kommunikasjon og ansvar – Hvordan bli en bedre pasient? Diabeteskonferansen
M. Førde, 2001 TBL/Seaway-begrenset Innspill fra TBL til En sammenfatning fra TBL’s samling på Gardemoen Februar 2001 ang.
Lærlingordningen i Stavanger
Veiledningskurs for instruktører i Bærum kommune
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Dine rettigheter og plikter som lærling
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
:57 Brukerundersøkelse Haug barnehage Hvilken avdeling? 1Snekkerstua 2Bosoen 3Utsikten N Denne undersøkelsen15.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Opplæringskontorets hjørne
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Dine rettigheter og plikter som lærling
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Lærlinger i Bærum kommune
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg

Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Opplæringskontorenes rolle
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Funksjonsvurdering i renholdsavdelingen Hanne Jorun Aamodt
Ung i Agder 2019.
Min Tid Tekn/adm ansatte
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Lærlinger i Bærum kommune Informasjon til tjenesteledere Emma kafé 29.10.2010

Lærlinger i Bærum kommune Roller Lærlingen som arbeidstaker Faglig innhold i opplæringen Oppfølging Informasjon - Ansattportalen

Rollene i fagopplæringen Fylkeskommunen: Videregående skoler Seksjon for videregående opplæring Prøvenemnd Lærebedriften Bærum kommune / Personalenheten Opplæringssted

Personalenhetens rolle Lønns- og personalansvar Autorisasjon til IT Vareklær Registrering av fravær Betale ut variabel lønn Opplæringsansvar ift lærekontrakten Administrere plassering av lærlingene Kurs for lærlingene Kurs for instruktører Samlinger for instruktør/faglig leder

Lærlingen som arbeidstaker Avklare arbeidstid, regler for fravær Melding av fravær – ikke pr sms Sykemeldinger og egenmeldinger Sendes til oss fortløpende Underskrift på sykepengeattest Permisjon – avgjørelse Ferie Frammøte

Lærlingen som arbeidstaker Timelister Arbeid i høytider Vikar Overtid Avspasering Tilgang til bruk av pc

Lærlingen på vei til å bli fagarbeider Tid til veiledning og oppgaveskriving Oppgaver underveis Dokumenterer opplæring og eget arbeid Bruk av teori Forventer at lærlingene bruker den i daglig arbeid Ta imot veiledning Tid til veiledning og oppgaveskriving Oppgaver underveis Dokumenterer opplæring og eget arbeid Bruk av teori Forventer at lærlingene bruker den i daglig arbeid Ta imot veiledning

Opplæringsstedets rolle Tjenesteleder Lærlingen tas imot og følges opp som andre ansatte Tydelig sjef Følge opp instruktør Følge opp lærlingen Legger til rette for opplæring og veiledning 2 timer pr uke Reelle oppgaver Personalenhetens ”forlengede arm” Info om ferie, permisjoner, rettigheter og plikter

Opplæringsstedets rolle Instruktøren Forventningsavklaringer ”Er det så nøye a”? Følge opp lærlingen Stille krav, være tydelige Si fra når noe skurrer Møte på samlinger Halvårsevaluering Påskjønnelse Er ikke elever lenger, men har forpliktelser Instrutøren er ikke ”mor”

Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder Status Oppfølging av lærling og instruktør Evaluering Planlegging av fagprøve

Møte på opplæringssted 1. Status Organisering av opplæringen Opplæring på opplæringsstedet Følger plan for opplæring Satt av tid Instruktørens tid med lærlingen Informasjon fra Personalenheten

Møte på opplæringssted 2a. Oppfølging av lærlingen Trives, mottak, får nødvendig opplæring Lærlingen som arbeidstaker Forventninger Overholder rettigheter og plikter Faglig veiledning og utvikling Oppfølging av skriftlige oppgaver Diskutere aktuelle problemstillinger

Møte på opplæringssted 2b. Oppfølging av instruktør Tilbud om kurs Aktuelle problemstillinger man ønsker avklaring på Samtale vedr tilrettelegging og veiledning Oppgaveskriving

Møte på opplæringssted 3. Halvårsevaluering Hensikt Hvordan gjennomføres Bruk av mal 4. Fagprøve Tid for avvikling Kontaktperson Arbeidsoppgaver som kan være relevante

Møte på opplæringssted Planlegging av fagprøve Tid for avvikling Kontaktperson Hvordan gjennomføres Arbeidsoppgaver som kan være relevante