Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
NESOs Formannskole klasse / 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
EVALUERING AV GRENLAND SKI 2013 • Målgrupper: Løpere, foreldre, trenere • Forslag til hovedtema: – Trening: Bra? Kan bli bedre? – Sosialt: Bra? Kan bli.
Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Evalueringsseminar HiN Bodø Erfaringer fra sensor Geir Refsdal ”Drift og vedlikehold av veger og gater” sensurert: DVVG2005, DVVG2006 og DVVG2007.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
OM MEVIT1510 Høst Mål for kurset Lære å lage film Lære å lage nettavis Lære å analysere medietekster Se sammenhengene mellom praksis og teori Premierefesten.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Høgskolen i Sørøst-Norge Ideer til evaluering før under etter.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Tilbakemeldinger fra deltakere på
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Velkommen! [År] Skoleår.
Formativ evaluering BI Stavanger
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007

Pilotprosjekt om studentevaluering MEVIT1310 Mediebruk, makt og samfunn –20 studiepoeng, ca 200 studenter –14 forelesninger + 14 seminarer –Kvalifiseringsoppgave + hjemmeeksamen Evalueringer: –En-tredels: 5 min lapper –Halvveis: Spørreskjema om studiesituasjon –To-tredels: Referansegruppe –Slutt: Spørreskjema

En-tredelsevaluering: 5 min lapper Gjennomført i seminargruppene. Kvalitative svar. Spørsmål både om hva som er bra og hva som bør forbedres!

5 min lapper Erfaring og oppfølging Mye er tvetydig –Gå fortere vs saktere fram –Flere vs færre spørsmål i plenum Seminaropplegg justert med mindre vekt på framføringer. –Klare tilbakemeldinger på at oppgaver og diskusjon fungerte best. Videreføre tempo og krav til seminardeltakerne –Til tross for noe misnøye (men være klarere om hvorfor).

Midtveisevaluering Spørreskjema om studiesit Delt ut v innlevering av obligatorisk oppgave Ønske om å fange opp hvorfor studenter ikke følger undervisninga. Konflikt i timeplan viktigste årsak til at undervisning ikke følges. Egen innsats viktigste forbedringspunkt. Ingen eksplisitt oppfølging.

To-tredelsevaluering Referansegruppe En representant fra hver seminargruppe. Seminargruppene diskuterte på forhånd. Oppsummering av møtet sirkulert til referansegruppa for kommentarer.

Referansegruppe Erfaring og oppfølging Erfaring –Bekrefter hva som fungerer godt. –Mulighet for å diskutere balansering av sprikende synspunkter. Oppfølging - justering av emnet for 2007: –Mindre tung start på emnet ifht seminarer og pensum. –Endra vurderingsform - bort med kval.oppgaven.

Sluttevaluering Spørreskjema Gjennomført på siste forelesning. Måle tilfredshet. Avkrysning + kommentarer (dumt å stille spm om positivt og negativt i samme spørsmål). Generelt positive studenter. Sprikende kommentarer - det noen har nytte av er unødvendig for andre (NB viktig å både be om positive og negative komm.)

Oppsummerte piloterfaringer 5-minutters lapper: –Nyttig for å justere kursen underveis. Referansegruppe: –Nyttig for å diskutere studenters sprikende forventninger + diskutere behov for større justeringer av emner. –Kunne også vært brukt til justering underveis. Spørreskjema: –Mindre nyttig for å justere kurs. –Mer nyttig for å rapportere inn i kvalitetsvurderingssystemet. Alle metodene: –Kan gjøres lettvint - eller ressurskrevende...