Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Frafall og rekruttering av kvinnelige trenere, ledere og dommere Hege Leirfall Forbundsstyret NFF.
”Spillerutvikling i fokus”
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Strindheim håndball Elite
A-LAGET 2008.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Lørenskog Idrettsforening
Kartlegging Toten HK`s visjon : Virksomhetsidé Analyse Overordnet mål
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Stormøte i Bødalen.
Sesongen 2010 Arrangementsseminar 25/3-10 Ullevaal Stadion.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Sentrale markedselementer
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Status i Toppserien vedrørende antall tilskuere Stig-Ove Sandnes Leder for NFFs konkurranseavdeling SKF, 11. mars 2007.
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
Fair Play Fokusområde 2: 5.juni Fair Play Fokusområde 2: Fair Play.
Hva tenker du på ?.
Strindheim IL håndball Elite
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Foreldremøte Firebirds
Informasjonsmøte om ungdomsfotball
KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.
Handlingsplan 2010 Dagens utfordring: ”Hva er det viktigste/riktigste vi som krets kan gjøre for at klubbene/spillerne våre skal oppnå målet om ”Mer og.
Velkommen til infomøte «Prosjekt 1.div kvinner». 17:00 – 17:10 Orientering om prosjektet 17:10 – 17:30Hva bidrar AFK med? 17:30 – 17.50Hva bidrar LSK.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
TRØNDELAG FOTBALLKRETS Norges ledende fotballkrets
og egne plasser på tribunen
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Strategi Fana IL Fotball Strategi – Målsetninger - Tiltak.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Stjørdals-Blink Fotball Informasjon Krav og forventninger.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Velkommen til møte ……… Innspill fra I.L Fram, Tangmoen I.L, og Stjørdals Blink il, Hegra.il, Lånke il, Nybrott il, Elvran, Skjelstadmerk, og Remyra i.l.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Løvenstad Fotballklubb. Hvem er vi? Sted: Sandbekkbanen Startet: 1972 Leder: Terje Rustad Antall medlemmer: ca. 500 Løvenstad Fotballklubb -Lagånd -Fotballglede.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Vi skal videre! ”Fra Herdbana til AMFI Moa Stadion!”
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
Hvordan står det til med…
Fordelingsmodell
Klubben for alle.
Snarøya Telenor Vinter Cup 2017 Praktisk informasjon
Spiller-/foreldremøte høst
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Fair play ABC Viktige elementer og tiltak vi kan sette i gang
Utskrift av presentasjonen:

Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg 1.Divisjon kvinner 2009 Kommersielle utfordringer i et marked som endrer seg

NFF’s kommersielle virksomhet NFF som konsern omfatter 4 kommersielle enheter: Norges Fotballforbund Ullevaal Stadion Næring AS (40.000 m2 næringsarealer) Ullevaal Stadion Idrett AS (idrettsanlegget) Ullevaal Business Class AS (VIP/kurs og konferanse) Samlet omsetning for konsernet i 2007 : ca. NOK 700 mill.

Norges Fotballforbunds visjon er: Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle! Folketall pr. 1.10.2007 (SSB): 4.721.600 Antall fotballklubber pr. 1.6.2007: 1.839 Antall lag i seriesystemet (i 2007): 26.573 Antall kamper pr. år (ca.) 330.000 Antall utøvere totalt (Idrettsregistreringen 2006): 374.905 Antall kvinnelige utøvere (Idrettsregistreringen 2006): 107.783 Antall autoriserte dommere totalt (2007): 2.283 Antall tillitsvalgte (ca.): 130.000 Antall deltakere kurs i NFF-regi (i 2007): 54.608

NFF største partnere POSTBANKEN BANKTJENESTER (GENERALSPONSOR) NORSK TIPPING SPILL / TIPPING (LIGA/SERIESPONSOR + Generalsponsor Fair Play) UMBRO (Scan Trade) SPORTSKLÆR/UTSTYR (UTSTYRSSPONSOR) BAMA-GRUPPEN FRUKT OG GRØNNSAKER (A-LANDSLAG,HERR. + BENDIT CUP) STATOILHYDRO PETROLEUMSPROD. (A-LANDSLAG, KV. + SPILLERUTVIKLING) TINE NORSKE MEIERIER MEIERIPRODUKTER (FOTBALLSKOLER) ADECCO VIKAR-/REKR.TJENESTER (SPONSOR 1.DIV. HERRER- Adeccoligaen) SAS FLYTRANSPORTTJENESTER (JENTELØFTET-FLYREISER) THON HOTELS HOTELLTJENESTER (TOPPSERIEN KVINNER) TELENOR TELECOM (KOMM.PARTNER + TELENOR CUP) KRAFT FOODS SNACKS, SJOKOLADE (ARENASALG) COCA-COLA NORGE MINERALVANN/SPORTSDR. (ARENASALG) ISS SERVICENÆRING (DIV. ANLEGGSFUNKSJONER/DRIFT) FRISK FORSIKRING FORSIKRING (CUPEN MENN/KVINNER + JENTELØFTET) JOH.JOHANSSON KAFFE (ARENASALG) CANON KOPI (+foto) (KOPIPARTNER NFF/UBC/ULLEVAAL STAD.) GILDE KJØTTPROD. (ARENASALG) HAFSLUND ENERGI (JENTELØFTET + HAFSLUND CUP) KJEDEHUSET MOBIL TEKN. TELEKIOSKEN FUTSAL LIGA

Strukturendringer de siste10-15 årene Økende sentralisering Både av midler og beslutningsmyndighet Færre og større aktører i hver bransje (kjededannelser) Men, også: Større fokus hos næringslivet på å: Ta samfunnsansvar- også lokalt Være miljøbevisste ”Good citizenship” Fra mye penger lokalt, via ingen penger lokalt, til litt penger lokalt

Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt Vær tydelig på hva som er klubbens visjoner og målsettinger Profilèr klubben som en viktig samfunnsfaktor i nærmiljøet Fokus på barn/ungdom/oppvekstvilkår Integrering – ingen er bedre på det en fotballen! Klubben viktig for å holde folk boende i nærområdet Engasjer dere i saker som er viktige i nærområdet Sett fokus på +saker i alle sammenhenger: Fair Play, Nei til mobbing, Nei til rasisme, Sunt kosthold, Hold bygda ren osv osv Prioritèr anlegg Sørg for at anlegget er en hyggelig møteplass i hverdagen og at det generer inntekter Kjenn ditt marked Sørg for å ha gode relasjoner til næringsliv, kommuneadm., politikere osv Hvem er påvirkere, hvem er besluttere Hold kontakten selv om man ikke har noen avtale – tenk langsiktig Kjenn din egen klubb Hvem er foreldre/foresatt osv? Og hva kan de bidra med i enkeltsaker. Skap engasjement Ikke minimaliser noe som like godt kan være stort og flott (Stabæk/Ingebrigt) Sørg for at folk synes det er vanvittig hyggelig å være en del av klubben (frivillige, sponsorer, tilskuere osv.)

Suksesskriterier -enten man jobber nasjonalt eller lokalt Jobb strukturert fordel ansvar på flere, mange som gjør litt er bedre enn få som gjør mye (ref. at det skal være vanvittig hyggelig å være en del av klubben!) Bygg konsepter/profilområder knyttet til klubbens aktivitet Fotballskoler Turneringer Fotballakademi (SFO) Spillerutviklingsprosjekter Trener-/lederutvikling Salg (kiosk + andre produkter) Kosthold Fair Play Integrering Sørg for omfattende innhold i alle avtaler, gjerne skreddersydd etter den enkelte partners behov. Evt.også elementer utenfor klubben: Landskamper, Tippeliga-kamper, andre eventer Bruk alle tilgjengelige flater (lokalmedia, egne web-sider, kampprogram osv) til å fortelle hva klubben og deres partnere betyr for nærmiljøet. Og gjør det hele tiden!

Prioritering av gode breddeanlegg Det ble i 2007 realisert 92 elleverbaner og 38 sjuerbaner. Det er en klar økning i antall bygde sjuerbaner i 2007 fra 2006, mens nye elleverbaner er på samme nivå. Det var pr. 31.12.2007 512 elleverbaner og 119 sjuerbaner med kunstgress i Norge. Pr. 1/1 2009 er det 746 kunstrgressbaner i Norge. Det er i 2008 bygget ca. 300 nye ballbinger, hvilket stemmer med målsettingene i NFFs handlingsplan. Det var pr.31.12.08 1.687 ballbinger i Norge.

Tilrettelegg ditt anlegg i forhold til klubbens ambisjoner Anlegget sier noe om klubbens ambisjoner Når man når sine sportslige ambisjoner, er det dumt at anlegget har begrensninger – både i forhold til publikum, media, samarbeidspartnere og evt. lisenskrav Mange klubber er nå i en situasjon hvor de må spille på en annen bane hvis de rykker opp – allikevel er opprykk ambisjonen Se på kravene som en spennende utfordring som må løses Se på anlegget, og utviklingen av det, som en inntektsdriver De fleste toppklubber innrømmer i dag at standhaftigheten NFF har hatt vedr. anleggskravene er en av de viktigste årsakene til at norske toppklubber og Tippeligaen har den posisjonen den har i dag – i verdenstoppen når det gjelder tilskuere ift. populasjon.