Oslo 28/ Hvilke muligheter ligger i brikken
Page 2 Norbit ITS En del av Norbit Group som tilsammen har 150 ansatte og 350 mill i omsetning Uavhengig leverandør av DSRC produkter – DSRC antenner for veikant (RSU) – DSRC brikker for kjøretøy (OBU) – DSRC moduler for integrasjon Hovedleverandør til det Norske markedet
Motivere opinionen?
Page 4 Muligheter: Hver brikke har en Unik ID Sikker transaksjon Ekstremt stor kundebase Dagens Norbit brikke støtter opp til 8 parallelle applikasjoner – EN15509 (bompenger) – Andre bompengerelaterte applikasjoner (Pista/VIA-T/TIS) – Spesialiserte applikasjoner Nye applikasjoner kan lastes inn over radiolinken Kan innføre 2-faktor autentisering – Noe jeg har (brikke) og noe jeg kan (pinkode) Utfordringer: EN15509 krever nøkler for å lese ID Kun nyeste generasjon Norbit brikker støtter flere applikasjoner Hvilke muligheter har vi med brikken?
Page 5 Brikken kan inneholde: – Informasjon fra vognkortet – Forsikringsinformasjon – Førerkortinformasjon – Er bilen meldt stjålet? Kontrollmuligheter: – Ved en bomstasjon – Mobile kontrollbiler – Håndholdte terminaler Elektroniske bilskilt
Page 6 Som frontend for kredittkort
Page 7 Betal for parkering i parkeringshus og andre avgrensede områder Kjør raskt inn og ut – Reduserer kø Vil måtte komme i tillegg til andre betalingsmåter I land med stor brikkepopulasjon er dette svært populært Parkering
Page 8 Betaling for drivstoff Betaling på drive-through – Mc Donalds – Burger King Betaling for ferge – Color Line – Fjord1 Betaling for produkter og tjenester
Page 9 Enkle databaser med brikke ID på de kjøretøyene som skal slippe inn og ut av et område Parkeringshus hos bedrifter Lastesoner Private garasjer? Adgangskontroll
Page 10 Ved å lese av ID på brikke flere ganger over en strekning kan man beregne: – Forventet reisetid – Snittfart på strekningen – Trafikktetthet – Trafikktendens – Forsinkelser Reisetid / Fartsmålinger / Statistikk
Page 11 I det ulykken er et faktum Finnes det farlig gods i tunnelen? Hvor mange biler er inne? Hvor i tunnelen er bilene? Hvilken ende av tunnelen kan vi evakuere fra? Sporing i tunnel En situasjon som dette kan ha betydning for hvordan man organiserer redningsarbeidet
Oliver Skisland Business Development Director Mobile:(+47) om Takk for oppmerksomheten!