Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Advertisements

Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Slik setter du inn lysbildet i presentasjonen
Kryss-kulturell kommunikasjon
”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
KVALITET I FASTLEGEPRAKSIS
TELEFONTILGJENGELIGHET Praktisk kvalitetsarbeid på fastlegekontoret
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Lab–utkurv og Lab-innkurv Høyreklikk på post-ikonet og velg fra listen Lab-utkurv gir en samlet oversikt over avdelingens Planlagte rekvisisjoner Lab-innkurv.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Målinger – i forbedringsarbeid
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
Forkjølelse Lege Rolf Møller
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Høgskolen i Oslo Hvordan får vi vellykket flytteprosess. Personalseminar torsdag 8. juni 06 IU Vidar Holum.
”Hva når urinlekkasjen består” Oppfølging og utredning hos uroterapeut
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
BRUK AV SOSIALE MEDIER TIL FAGLIG OPPDATERING BRUK AV ”VANLIGE NETTSIDER” GIR DEG INFORMASJON. BRUK AV SOME SKAPER KOMMUNIKASJON.
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Radio listening in Norway
Meta-analyser og systematiske oversikter
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
Romsviks DIPS-tips - og andre elektroniske snarveier
Hvordan forstå og lære av data?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Hca revisjon & rådgivning
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Behind the scene Anders Hattestad ,
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

A simple recipe for communicating quality improvement projects Conduct a QI in own practice, or in a group of practices Sum up the experiences and results in PP Improve the PP using the network group and the pedagogical coach Publish on www as an inspiration to others It is easy for GP’s to teach colleagues and students QI by using the presentations

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid 7 presentations, 2 articles Patient satisfaction survey 4 Reduce waiting time to book GP appointment 1 Survey waiting time to book GP appointment 1 Telephone accesibility 3 Effective patient record 1 Survey lab quality 1 Reduce unwanted drop-ins 1 Internal control – how to do it in a busy GP office Registering negative incidents and “almost- incidents” (generous registering of incidents in order to change culture) Metoder SPC, BT-chart, Epi-data analysis, Excel Flow-charts Cross-disciplinary

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Next QI-project on web-page Maturity Matrix

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Resultater fra legekontorene A, B, C og D Skår fra 1 (svært fornøyd) til 5 (svært misfornøyd) ABCD Å komme gjennom på telefon2,1*2,42,0 Snakke med legen på telefon2,21,82,42,0 Ventetid på venterom2,62,0 2,2 Rask hjelp i akutte situasjoner1,71,6 1,4 Imøtekommenhet fra medarbeider1,5 1,4 Ventetid på time2,21,92,11,8 Generell fornøydhet1,61,51,61,4 Medarbeiders forståelse1,61,5 Legens evne til å ta deg på alvor1,4 1,3 Info fra legen om sykdommen1,5 1,61,5 Info fra legen om behandlingen1,5 1,61,4 Tilstrekkelig tid hos legen1,61,71,61,4

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen? Reidar Moskvill Storgata Legesenter Notodden

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Diagrammet på neste lysbilde lager du ved å merke raden for den aktuelle datoen og klikke her

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

Slik gikk det: tiltak

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Rutiner for time- bestilling, prøvesvar, lage informasjonsskriv? De eldre, forstår ikke? Pas. vurderer å ringe Pas. ringer Pas.legger på Nytter ikke å ringe. Bortkastet tid Hvem ringer? Gjengangerne på tlf av pas Årsaker til at pas. ringer Bestille time Svar på prøver Andre ting TELEFONTILGJENGELIGHET Gulset legekontor Får svar? MA bruk av tid + tlf Hvor mange venter, hvor lenge Ja Nei Kontoret er tilgjengelig for pas. på tlf Pas.får tlf svarer Pas.venter på svar Pas.får svar Svareren slår inn etter 4 ring Medarbeider håndterer problemstillingen Medarbeider spør legen, setter over tlf eller ringeliste Rutiner for oppringing, skrive i journalen Hvor stort er problemet? Hva kan endres?

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Kontinuerlig fokus på redigering og ajourføring er nødvendig for å oppnå gode journaler. Velredigerte journaler er betydelig arbeidssparende på sikt bruk av korrespondansemaler og klipp-og limfunksjon, gjør henvisninger og kontorarbeid til en lek dersom journalen er god Hva har vi lært?

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

Prizes! And it’s going to get better – national quality prize NMA prize for best quality project in primary care