Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Kapittel 14 Simulering.
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Lærlingordningen Bergen kommune
Ordinært inntak v/Kasper Tøstiengen 1. Mye bra – det tyder på at rådgiverne og OT-veilederne gjør en god jobb – det medfører APPLAUS! Søkertrendene er.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Veien videre etter ungdomsskolen
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Stadig flere unge havner utenfor arbeidsmarkedet – kan NAV snu strømmen? VBA, 3. november 2011 Assisterende fylkesdirektør Tommy Johansen.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Tilbudstrukturen 2012/2013 Elevkullet er omtrent som inneværende år Tilbudet stort sett som inneværende år NY GIV vil/bør føre til færre omvalg og sluttere.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Hva sier tallene oss?.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Bortvalg og kompetanse
Videregående opplæring i Follo
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land. Norge ligger på delt 21 plass med 57 % gjennomføring etter normert tid. Gjennomsnittet for OECD er 70 %. Ser man på gjennomføring i løpet av en fem års periode har 72 % av norske elever gjennomført, mens snittet i ODCD ligger på 85 %. (Det er kun Island og New Zealand som har svakere gjennomføring) Forskjellen i gjennomføring på normert tid mellom studieforberedende og yrkesfaglige programområde, er 16 % i OECD og 31 % i Norge. (I et fem års perspektiv reduseres forskjellene til 15 % for OECD og 21 % i Norge)

NIFUS Undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune skoleåret 2010 – Gjennomføringen har vært relativ stabil fra Reform 94. I det første kullet, gjennomførte 68 % av elevene opplæringen etter fem år. 19 % overgangsslutter i de yrkesfaglige programområdene i Akershus fylkeskommune % for bygg- og anleggsteknikk - 12, 8 % for Helse- og sosialfag. I 42,2 % av tilfelle var årsakene til at elevene sluttet relatert til forhold som lå utenfor skolen. I tillegg så oppga 17,4 % av elevene at årsaken lå i at de var skolelei og umotivert. 11,6 % oppga feilvalg som årsak til at de sluttet. «Forskerne forventet at mange ville forklare avbrutt videregående opplæring med feilvalg eller lav motivasjon, men ble overrasket over at psykiske vansker viste seg å være den hyppigste årsaken til avbruddene».

Skoleåret – 2011 KursEndringerAvbruddProsentEndringerAvbruddProsentEndringerAvbruddProsent VG 1 SP VG 2 SP VG 3 SP VG 1 ID VG 2 ID VG 3 ID VG 1 BAT VG 2 BY VG 2 AT VG 2 TR VG 1 HS VG 2 BU VG 2 HA Totalt:471,2 %461 %240,6 % Endringer og avbrudd

2008 – – Programområde:ATBYTRTotProATBYTRTotProATBYTRTotProsATBYTRTotPro I lære/ Gjennomført m. fag/ svennebrev: % % ,5 % % Allmennfaglig påbygging – fullført og bestått %04047 %02023 % % Allmennfaglig påbygging – ikke bestått/ avsluttet: ,5 %11247 % Under omskolering: 21035,5 % %00112,5 % Arbeid/ Praksisplass %11135,5 %02034,5 %100 12,5 % Ledig/ Uten praksistilbud %11024 % Militærtjeneste 03035,5 % ,5 %000 Ukjent: 02135,5 %00224 % Totalt antall elever: GJENNOMFØRING/ STATUS 2013

«RE – GJENNOMFØRING» Oppfølging av alle elever på yrkesfaglige programområder – frem til fag/ svennebrev, kompetansebevis eller generell studiekompetanse. Målsettingen er gjennomføring på linje med snittet i OSED. Utplassering i PTF – faget videreføres. Evalueringsverktøy videreutvikles. Formidling i samarbeid med næringsliv/ aktuelle opplæringskontor i siste termin på VG 2. Matching elev/ bedrift sentral metode for elever med sosio - emosjonelle utfordringer. Tett oppfølging det første halve året for elever med spesielle utfordringer. Mulighet for å returnere dersom læreforholdet ikke fungerer. (Kan gjøre det lettere å formidle elever med spesielle utfordringer). Tidlig bistand til overgangssluttere og elever som avbryter påbygg til generell studiekompetanse. Veiledning/ hjelp til eventuell omskolering.