KPP i Norge DRG-forum Høstkonferanse 7.nov 2014 Kjell Solstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Hva er Fretex ?.
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Den ideelle kommunesammenslåing
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
INTRO.
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Opprettet 1. august 2005 Mikrobiologisk avdeling, UNN HF Her jobber; ! Regional smittevernlege/faglig leder Kirsten Gravningen ! Spesialrådgiver/regional.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Klassifisering av sykehusareal FSTL høstkonferanse 2015 Marte Lauvsnes (Sykehusbygg) Anne Kathrine Larssen (Multiconsult)
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
RIS-metoden for prosessforbedring
Brukermedvirkning i helseforskning
Pakkeforløp innen TSB og PH
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
AIM – reduksjon av uønsket variasjon - Kontormøte
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
HMN Orientering om HMN LAB
Etablering av arbeidsgrupper og referansegruppe 08. november 2005
Utviklingsplan HMR HMR 2035
HNT Budsjett
Langtidsplan og budsjett
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

KPP i Norge DRG-forum Høstkonferanse 7.nov 2014 Kjell Solstad

KPP Fra inntektsmodell til kostnad per pasient 29.5.2012 MANGELFULLE SYSTEMER. Det er av den grunn viktig å ha økonomisystemer som er tilrettelagt for innføring av KPP, og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har instruert de regionale helseforetakene om å innføre nasjonale økonomiløsninger. Men dette prosjektet strandet av ulike årsaker. Statsråden bør snarest påpeke overfor helsedirektøren at direktoratet ikke har gjort jobben sin – og si at han må få prosessen på skinner igjen. Og hun må meddele alle regionale helseforetak om at dette er en viktig sak de må prioritere

KPP Sykehusene får ikke dekket kostnader Dagens innsatsstyrte finansiering av sykehusene dekker sjelden de reelle kostnadene ved pasientbehandling. Det viser undersøkelser seniorrådgiver Vinod Mishra ved Rikshospitalet har gjort. Lars Hoff Journalist En artikkel fra Universitetet i Oslo (2008) Ikke samsvar mellom økonomi og aktivitet Bedre kostnadsdata nødvendig Avvik mellom ISF-refusjon og reell kostnad

KPP Dagsavisen Innføring av kostnad per pasient (KPP) gir bedre data og styring Publisert 7 juni 2012 Helseministeren har satset mye på innføringen av Kostnad per pasient (KPP) og Helsedirektoratet fikk i oppdrag å gjennomføre dette nasjonale prosjektet. Kostnad per pasient – OUS/Rikshospitalets tilnærming OUS/Rikshospitalets arbeid med en KPP-modell startet i 2004 Prosjektgruppens vurdering og anbefaling Prosjektgruppen er av en oppfatning av den valgte tilnærmingen gjennom KPP-modellen fra OUS/Rikshospitalet gir en god dokumentasjon for kostnadsnivået ved Rikshospitalet.

KPP (Kostnad Per Patient) fungerar utmärkt i vårdens vardag Myelomvårdprogram i Västra Götaland – ett illustrativt exempel SAMMANFATTAT Vid utarbetande och införande av vårdprogram är det viktigt att ha kunskap om programmets ekonomiska konsekvenser. Metoden KPP (Kostnad Per Patient) ger bra underlag för att kostnadsberäkna t ex införandet av ett nytt vårdprogram. En uppföljning visar att KPP-metoden inte bara ger bra underlag för förändringar i en verksamhet, utan också för kontinuerlig uppföljning och uppdatering. KPP-informationen lagras i en databas och är lätt tillgänglig

Foretaksprotokollen (7.jan 2014) om KPP Bedre og mer presis informasjon om KPP vil være et viktig verktøy for å analysere medisinsk praksis og kvalitet, for styring på ulike nivåer i helsetjenesten, og for sammenlikning mellom ulike organisatoriske enheter. Målsettingen er at KPP skal være implementert som gjennomgående kvalitets- og styringsverktøy for alle helseforetak innen 1. januar 2017.

Oppdraget Foretaksmøtet ba de regionale helseforetakene om å utarbeide en felles strategi med leveranser og milepæler som er nødvendig for å sikre implementering av KPP i alle helseforetak i tråd med tidsplanen Helsedirektoratet skal trekkes med i arbeidet

Litt historikk! Pilotprosjektet 2008-2010 Helsedirektoratet utarbeidet et forslag til nasjonal spesifikasjon for KPP-modellering i 2008 Basert blant annet på SINTEF-rapport levert 2006 til HOD Pilotprosjekt ved 6 helseforetak Egen rapport fra arbeidet i 2010 Nasjonal spesifikasjon for KPP-regnskap-Pilotering i utvalgte helseforetak (IS-1852)

Spesifikasjonen Helsedirektoratet Nasjonal spesifikasjon for KPP-modellering 2012 Begreper og metoder Formål: Tilby en nasjonal mal for bygging av KPP-modeller, som kan gjøre det enklere for helseforetakene å komme i gang, og bidra til at KPP-modeller tas i bruk for virksomhetsstyring i helseforetak og regionale helseforetak Sikre lik praksis i beregningen av behandlingskostnader på tvers av helseforetak. Likhet er en forutsetning for at KPP-modeller i helseforetakene resulterer i nasjonalt sammenlignbare data Legge til rette for at kostnadsvektene i ISF-ordningen kan beregnes med grunnlag i KPP-data Spesifikasjonen er en revidert utgave av spesifikasjonen som ble pilotert 2008-2010

Arbeidsgruppe nedsatt Representanter i arbeidsgruppen: HMN har hatt ansvaret for å lede dette arbeidet Første møte 22.04.2014

Prosess i hvert RHF Styringsgruppe: Nasjonale økonomidirektør-møtet Godkjente mandat for arbeidet (vedlagt rapporten) Ønske om å utvide styringsgruppen til å omfatte både økonomi- og fagdirektørmøtet nasjonalt Prosess på utkast til notat i alle RHF (juni 2014) Behandlet i nasjonalt AD-møte 25.8.2014 Leverte notat til HOD 1. september

Notatets innhold

Tilråding fra arbeidsgruppen (1) Somatisk sektor velges i første fase, men arbeid knyttet til psykisk helsevern og rusbehandling må inn i en planleggingsfase i løpet av perioden Helsedirektoratets spesifikasjon, med en presisering knyttet til registrering av personellressurser under operasjon, foreslås benyttet som utgangspunkt for KPP-modeller RHF-ene oppretter følgende arbeidsgrupper som skal utarbeide eller drøfte: Prinsipper for fordeling av felleskostnader i lys av gjeldende praksis (HV) Hvordan knytte legemidler og implantater til pasient (HN) Risikovurdering – KPP har ikke fått gjennomslag i Norge så langt (HSØ) Representanter fra HF-ene og Helsedirektoratet tas med i arbeidet Overordnede prinsipper og avgrensninger utformes nasjonalt, men det etableres lokale implementeringsprosjekter for hvert RHF innenfor rammen av de nasjonale føringene. Hvert enkelt RHF er derfor ansvarlig for implementering av løsningene i egen region

Tilråding fra arbeidsgruppen (2) Det utarbeides regionale prosjektplaner med milepæler for gjennomføring. Disse skal foreligge innen utgangen av oktober 2014. Arbeidsgruppen foreslår at Helsedirektoratet får ansvaret for: Fortsatt vedlikehold og utvikling av dagens spesifikasjon for somatisk sektor Utvikling av spesifikasjoner for implementering av KPP i psykisk helsevern og rusbehandling Plan for etablering av en nasjonal KPP-database – planarbeidet starter i løpet av implementeringsperioden RHF-ene tas med i dette arbeidet Den nasjonale arbeidsgruppen foreslås videreført ut implementerings-perioden. Arbeidsgruppen kan med fordel utvides med representanter fra medisin- og helsefagsiden i RHF-ene

Nytte av KPP (1) Nytteverdien øker desto mer KPP-data reflekterer den reelle ressursbruken og dermed behandlingskostnader per pasient Det er særlig i grensesnittet mellom ressursdata og medisinske data på pasientnivå at nyttepotensialet ligger Åpner for å se både klinisk praksis og resultat i sammenheng med ressursbruk og kostnader for hver enkelt pasientkontakt Benchmarking, pasientforløp og kvalitet Benchmarke på pasientgrupper Bidra i utviklingen av pasientforløp

Nytte av KPP (2) KPP som analyseverktøy Kvalitet og praksisvariasjoner vs kostnader og ressursbruk Vurdere nye eller endring i behandlingsmåter (mini metodevurdering) KPP som grunnlag for finansieringsordninger Beregning av kostnadsvekter Logikk og oppbygging av DRG-systemet Utvikle tilsvarende systemer innen rusbehandling og psykisk helsevern KPP og virksomhetsstyring Selve byggingen av KPP-modeller vil i seg selv være nyttig i forhold til å skaffe systematisk kunnskap om sammenheng mellom økonomiske forhold og medisinske beslutninger Vi overskuer ikke alle anvendelsesmuligheter før vi har etablert dette

Et lite eksempel….

Helsedirektoratets rolle Skal benytte KPP-data som grunnlag for beregning av kostnadsvekter til ISF-ordningen (godkjenningsordning for dette behovet) Skal benytte KPP-data som basis for videreutvikling av DRG-logikk og eventuelle klassifikasjonssystemer for psykisk helsevern og rusbehandling Foreslår at Helsedirektoratet lager planer for etablering av KPP-database Foreslår at Helsedirektoratet fortsatt har ansvar for vedlikehold og utvikling av spesifikasjonen for somatisk sektor og nye spesifikasjoner

SINTEF-rapport Noen konklusjoner: Kpp –modellen gir en kostnadsfordeling for pasientene i hver DRG Top-down gir kun gjennomsnittskostnader per DRG Gir ikke store avvik i gjennomsnittskostnader, men en tendens til at top-down overestimerer kostnader til de kirurgiske DRG-ene Gir nødvendig info for å utvikle DRG-systemet videre

Prosess og veien videre Så langt: Hver region har hatt en prosess på dette Godkjent på nasjonale AD-møtet 25.august Levert HOD 1. sept Fremover (?): Hver region prosjektplaner i løpet av oktober 2014 Direktoratet får i oppdrag å lage spesifikasjoner for PHV og TSB Direktoratet får i oppdrag å lage plan for nasjonal database Videreføring av nasjonal arbeidsgruppe (koordinering og avgrensning metodespørsmål) Etablering av tre arbeidsgrupper Felleskostnader Medikamenter og implantater per pasient – hvordan? Risiko-vurdering 2014-2017 Etablering av KPP innen hver region

Organisering av prosjekt Styringsgruppe regionalt økodir-møte Regional prosjektgruppe inkludert helsedirektoratet Levere strateginotat med metodiske føringer og milepælsplan Helsedirektoratet ansvar for mottak av data til KV-arbeidet HSØ intern prosjektgrp HV intern prosjektgrp HMN intern prosjektgrp HN intern prosjektgrp Hvert RHF ansvarlig for egne HF-prosjekter Regionale planer beskrevet innen utgangen av oktober 2014