La oss begynne med begynnelsen (igjen)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
STATISTISK GENERALISERING
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kvantitativ forskning
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Analyse og tolkning av datamaterialet
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Hva er kunnskap?.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Korrelasjonelle metoder
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
12. Organisasjonsutvikling
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
12. Organisasjonsutvikling
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Seleksjonsprosessen Kap 4
Seleksjonsprosessen Kap 4
Utskrift av presentasjonen:

La oss begynne med begynnelsen (igjen) Formulering av et forskningsspørsmål Kan være en hypotese, ofte avledning av en teori. Kan også være en modell (ofte brukt synonymt med en teori) Computer-modellering

Det finnes flere slags teorier Mekanistiske (prøver å finne mekanismene som forårsaker atferd) Funksjonalistiske (hvilket formål har atferden) Teorier kan også bruke analogier (ofte fra realfagene)

Ideer kan også komme andre steder fra En enkel observasjon (oppdagelsen av penicilinet, intermitterende forsterkning) En ”innskytelse” (Eureka) Introspeksjon Et praktisk/anvendt problem (sex-vaner og HIV/AIDS)

Et nyttig skille ”Context of discovery” ”context of justification”

Bekreftelse og avkreftelse Bekreftelse er aldri absolutt. Strengt tatt viser man bare konsistens mellom teori og data Noen har ment at avkreftelse er en bedre strategi

Begreper og operasjoner Forskningsspørsmål er ofte formulert ved begreper og relasjoner mellom begreper Eksempel: Er det en relasjon mellom aggresjon og voldseksponering?

Begreper og operasjoner Forskningsspørsmål er ofte formulert ved begreper og relasjoner mellom begreper Eksempel: Er det en relasjon mellom aggresjon og voldseksponering?

To forskjellige oppfatninger Operasjoner/målinger som indikatorer på et underliggende trekk Operasjonene er definisjonen av trekket (Operasjonalisme)

Operasjonalisering (Måleproblemet) Begreper må oversettes til sansbare forhold Eksempler: Livskvalitet, Alkoholisme Angst Aggresjon Intelligens

Krav til måleinstrumenter Reliabilitet (pålitelighet) Validitet (Er observasjonene/målingene brukbare for mitt formål)

Hvordan skal du undersøke? Beskrivende (korrelasjonell) eller forklarende (kausal) Innenfor hver av disse kategoriene en hel rekke underkategorier og underspørsmål.

Karakteristika ved korrelasjonelle studier Observere verden slik som den er (naturlig variasjon) Kan ha verdi i seg selv Kan brukes som hypotesegenererende Problematisk i forhold til kausalslutninger

To mulige problemer med korrelasjonelle data Retningsproblemet (Aggresjon og vold; tilknytning og barnehageopphold) Tredjevariabelproblemet (Korrelsjonen mellom to variabler kan skyldes innvirkning av en tredje, fjerde osv) Begge kan være tilstede samtidig

Karakteristika ved eksperimentelle studier Spesiallaget for kausalslutninger Innebærer manipulasjon av variabler Innebærer også kontroll

Indre og ytre validitet Indre (internal) validitet. Er det mulig å utelukke alternative hypoteser? (confounding) Ytre (external) validitet. Er resultatene gyldige utenfor den settingen undersøkelsen er utført i (subjekter, kontekster).

Undersøkelsesmetoder Hvordan skal data samles inn? Hvem skal delta i undersøkelsen?

Datainnsamlingesmetoder Systematisk observasjon Intervju (Personlig, telefon) Internett Aviser/blader Simuleringer