Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Statistikk på 50 5 minutter
Sammenheng mellom flere variabler – Bivariat Analyse
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
STATISTISK GENERALISERING
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Kvalitativ metode i markedsforskning
Analyse og tolkning av datamaterialet
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Etter selvmordsforsøket
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Å forklare sosiale fenomener
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentell metode - I
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Testing, måling og forskningsdesign.
Korrelasjonelle metoder
Tolkning av statistiske resultater
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Kvantitativ forskning Bjørn T. Bakken Forsvarets høgskole.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Forskningsdesign: eksperiment
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Kapittel 3 Produsere data
Utskrift av presentasjonen:

Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design Ekte eksperimentelle design Longitudinelle design Kvasi-eksperimentelle design Tverrsnittsdesign

Ikke-eksperimentelle design Hovedfokus: Sammenhenger mellom variabler Fellestrekk: Ingen manipulasjon av uavhengig variabel. Det gjøres altså ikke forsøk på endring gjennom noen form for påvirkning som for eksempel undervisning eller behandling. Uavhengig variabel Avhengig variabel Prediktor variabel Kriterievariabel

Ikke-eksperimentelle design Ikke eksperimentelle design har svakere indre validitet enn ekte eksperimentelle design. Manipulering av uavhengig variabel er en forutsetning for randomisering, som igjen er en forutsetning for full eksperimentell kontroll. MEN: Manipulering av uavhengig variabel uten randomisering gir ikke kontroll på andre påvirkningsfaktorer. Et svakt kvasi eksperimentelt design vil derfor ikke nødvendigvis være bedre med hensyn på indre validitet enn et ikke-eksperimentelt design. I tillegg har nye og bedre statistiske analyse metoder også bidratt til å styrke indre validitet gjennom å kompensere for manglende design kontroll ved hjelp av statistisk kontroll i ikke-eksperimentelle design.

Ikke-eksperimentelle design Vanlige ikke eksperimentelle design: Korrelasjonsdesign (concurrent): Målinger av sammenhengen mellom ulike variabler for et utvalg på ett gitt tidspunkt. Ulemper: Ikke egnet til å belyse kausalitet Kausal komparativt design: Forskjeller på avhengige variabler (eller variabel) undersøkes gjennom at utvalget deles inn i grupper basert på egenskaper knyttet til en uavhengig variabel (for eksempel uavhengig variabel leseferdigheter, der barna deles inn i dyslektikere- ikke dyslektikere). Varianter: Matchede grupper, ekstreme grupper. Ulemper: Vanskelig å trekke kausale slutninger, fordi vi ikke kjenner til om den uavhengige variabelen gruppene er inndelt etter, er årsaksvariabelen.

Ikke-eksperimentelle design Kryss seksjonalt design: Data er innsamlet på ett gitt tidspunkt, men hos grupper med ulik alder eller utviklingsnivå (for eksempel elever med store lesevansker i 3 klasse og elever med store lesevansker i 7. klasse). Ulempe: Ikke kontroll på endring over tid Longitudinelt design: Data fra et utvalg målt på ulike tidspunkter der man har til hensikt å studere endringer eller kontinuitet i karakteristika ved sampelet. Ulempe: ressurskrevende Akselerert longitudinelt design: Data fra to eller flere grupper målt på ulike tidspunkter, der det siste måletidspunktet for den første gruppen overlapper det første måletidspunktet hos den andre gruppen (eks. 2-4 år, 4 – 6 år).

Ikke-eksperimentelle design Forskningsprosjekt: I hvilken grad er det sammenheng mellom fonologisk bevissthet og leseferdigheter hos barn i 2. klasse? Forsker bestemmer seg for å måle leseferdigheter og fonologisk bevissthet hos en gruppe 2 klassinger på en skole.

Statistisk validitet Korrelasjon og signifikanstesting Statistisk validitet: Er styrken på sammenhengen mellom to variabler rimelig sterk og signifikant?

Statistisk validitet Korrelasjon og signifikanstesting Pearsons r = 0.50, Hvor stor er denne sammenhengen? Kan uttrykkes på to måter. Signifikanstesting av korrelasjon Scenario 1, gitt H0 Scenario 2, gitt H1 Lesing PA Lesing PA Pop. Pop. Lesing PA Utvalg PA Lesing Utvalg

Statistisk validitet Korrelasjon og signifikanstesting

Statistisk validitet Korrelasjon og signifikanstesting H0 samplingsfordeling r = 0.50, p < .05 -1 1 Korrelasjon leseferdigheter -PA

Statistisk validitet Korrelasjon og signifikanstesting 0.50* Lesing PA Sammenhengen mellom lesing og verbalt korttidsminne er signifikant forskjellig fra 0

Statistisk validitet Forklart varians og prediksjon 2. Prosentvis forklart varians r = 0.50, r² = 0.25 Dvs. fonologisk bevissthet kan forklare 25% av variasjonen i leseferdigheter. Derfor, å vite hva et barn skårer på en fonologisk bevissthets test, gir 25% større sjanse for å gjette riktig (predikere) hva barnet skårer på lesetesten, enn hvis vi ikke hadde hatt denne informasjonen.

Statistisk validitet Regresjon Fra Heiman (1996),

Statistisk validitet Regresjon Fra Heiman (1996),

Statistisk validitet Regresjon Fra Heiman (1996), s. 227

Statistisk validitet Regresjon y = a + bx

Statistisk validitet Multippel Regresjon Flere prediktorvariabler (x) for å predikere kriterievariabel (y) For eksempel: leseferdigheter er avhengig av en rekke andre ferdigheter enn bare fonologisk bevissthet. Gjennom multippel regresjon kan vi bruke flere variabler samtidig til å predikere variasjon i leseferdigheter. y = a + bx1 + bx2 + bx3…………..

Indre validitet Prediksjon versus forklaring: (Pedhazur, 1997) Hovedhensikt med prediksjonsstudier er å finne prediktorvariabler som kan forklare variasjon i kriterievariabel (avhengig variabel). Hensikten med slike studier er ofte av praktisk art, eller som en innledende, eksplorerende studie innenfor et felt. Teori og empiri kan i slike studier brukes som en guide når man velger prediktorvariabler, men hovedhensikten med studien er ikke å utvikle ny teori. Eks: Hva kan predikere hvem som vil fullføre videregående skole? Valget av prediktorer er primært baser på hvor mye av variasjonen i kriterievariabel de evner å forklare. Cook & Campbell (1979): For purely forecasting purposes it does not matter whether a predictor works because it is a symptom or a cause

Indre validitet Prediksjon versus forklaring: Eksempel på prediktiv studie: Coleman, Report & Armor (1972): En indeks om hvorvidt en husholdning var i besittelse av ni ulike gjenstander (for eks tv, telefon, kjøleskap, ordbok) viste seg å være gode prediktorer som kunne forklare variasjon i vokabular for barna i husholdningen Ren prediksjon, ikke fokus på årsaker eller forklaring! v1 C v4 v2 v3

Indre validitet Prediksjon versus forklaring: Hovedhensikt er å utvikle en bedre forståelse av et fenomen. Det er interessant både hvilke prediktorvariabler variabler som evner å forklare variasjon, og også hvilke variabler som ikke gjør det. I tillegg er det unike bidrag i forklaring interessant, dvs hvilke variabler som kan forklare variasjon når bidraget fra andre variabler er fjernet. Pedhazur, (1997): explanation is… identifying variables, and determine their relative importance in order to understand the process by which they lead to. Men: Selv om det er viktig å skille mellom prediksjon og forklaring, er disse relatert til hverandre.

Indre validitet Forklaring Dersom man er interessert i kausalitet og forklaring, vil en korrelasjonskoeffisient gi lite informasjon. En korrelasjon mellom variabler kan skjule ulike typer kausalrelasjoner.

Indre validitet Forklaring * v1 v2 V1 forårsaker V2 * v1 v2 * V2 og v1 påvirker hverandre * v1 v2 V2 forårsaker V1

Indre validitet Forklaring * * v1 v3 v2 V2 medierer sammenhengen mellom v1 og v3 v2 * * v3 * * v2 v1 v1 * V1 og V2 forårsaker v3, v1 og v2 korrelerer v3 V1 forårsaker v2 og v3 (v1 er ”confounding variable”)

Indre validitet Forklaring * v3 * * v2 * Resiprokt kausalt forhold mellom v2 og v3 v2 * * v1 * v3 V1 påvirker v3 både direkte og indirekte

Indre validitet Forklaring Trusler mot indre validitet: -Retning -3. variabel problemet -seleksjon

Indre validitet Forklaring Kontroll muligheter i ikke-eksperimentelle design: Designmessig kontroll For eksempel. Homogene gruppe, matching, flere måletidspunkter. Statistisk kontroll Kontrollere statistisk for mulige bakenforliggende variabler.

Indre validitet Forklaring Forrige eksempel viste en klar sammenheng mellom lesing og fonologisk bevissthet. Imidlertid er det også mange studier som viser at det er en sammenheng mellom VKTM og lesing. Hva kan best forklare variasjon i leseferdigheter; fonologisk bevissthet eller verbalt korttidsminne?

Indre validitet Forklaring Lesing a c b PA VKTM

Indre validitet Forklaring Lesing Fonologisk bevissthet Verbalt korttidsminne 1 0.50** 0.30** ** = p < .01

Indre validitet Forklaring Resultat multippel regresjon (hierarkisk): Ordavkodingsferdigheter

Indre validitet Forklaring V1 og V2 forårsaker v3, v1 og v2 korrelerer ? v1 * ? v2 * v3 * * v2 * * v3 * Resiprokt kausalt forhold mellom v2 og v3 v1 ? v2 * * v1 * v3 V1 påvirker v3 både direkte og indirekte

Indre validitet Forklaring Longitudinelle studier Eksperiment

Begrepsvaliditet Operasjonaliseringer: Leseferdigheter Verbalt korttidsminne Fonologisk bevissthet Barn 2. klasse Hvilke variabler skal måles? Hvor mange kan delta?

Referanser Forfatter: Nybakken, Gunn. Tittel: Andrespråklig leseforståelse Årstall: 2007 høst. Språk: Norsk Bokmål. BIBSYS: BIBSYS. Statistisk analyse: Knut-Andreas Christophersen (2004). Databehandling og statistisk analyse med SPSS. Unipub

Forskningsprosessen (Lund, 2001) Valg av Forskningsdesign Validitetskriterier operasjonelle variabler/faktorer Individvalg Situasjonsvalg Pilotstudier Sammen fattende konklusjon og diskusjon Teoretisk ramme Generelt formål Forskningsproblem -Begreper -individer -Situasjoner -Tider Konkret måling og data Analyse Resultater Konklusjoner