Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Praktisk info til prosjektkunder
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Kontraktsoppfølging mv.
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
E-handel.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hvem stakk av med produkteieren min?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
2 Hvordan forbedre det norske regelverket? FNHs årskonferanse v/Ida Espolin Johnson, Kommunal Landspensjonskasse.
en jernbane for fremtiden
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Utforming av stasjoner
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
Idrettsrådets ansvar og rolle
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
FSTL Forum for Sykehusenes tekniske ledelse Drammen 30.5 – Bente Gustavson Innkjøpssjef, Vestre Viken HF.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Vurderinger av boligtallet
Tema Utfordringer i tillatelsesprosessen Tillatelser til å ta i bruk
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS National Implementation

Tre nivåer ETCS ERTMS National Implementation

Plan for utrulling av ERTMS

Det er tre hovedutfordringer ved innføring av ERTMS De påvirker operatørene ulikt Høye kostnader i starten – nytte først på lengre sikt Små aktører kan slite med å få finansiering, og vil risikere å gå konkurs Økte kostnader vil kunne føre til svekket konkurransekraft for jernbane Kostnadene for ERTMS ombordutstyr kan være forskjellig for ulike aktører Persontransport: Statlig eier har evne til å bære kostnad uten at kundene må belastes Godstransport: Økt pris eller redusert avkastning er mulighetene som foreligger, begge muligheter vi føre til store konsekvenser Annen togvirksomhet: Liten konkurranse fra andre markeder, kostnader vil kunne reflekteres i prisingen av anbud. Små aktører kan prises ut av markedet og konkurransen internt i jernbanemarkedet svekkes ERTMS National Implementation

Valg av finansieringsmodell er basert på vurderinger av: Treffsikkerhet for behovet hos operatørene Samfunnsøkonomisk effektivitet Fremdrift for ERTMS utbyggingen Juridisk gjennomførbarhet ERTMS National Implementation At konkurranseevnen til jernbanen i liten grad blir svekket Tempo på installasjonsprosessen Lave administrative kostnader for myndighetene At konkurransen mellom operatørene ivaretas Finansieringsmodellen skal sikre: Overenstemmelse med statsstøtteregelverket

Viktige momenter ved foreslåtte finansieringsmodell: Støtte gis kun til godsoperatører Det bør gis så mye støtte som det er anledning til innenfor statsstøtteregelverket Støtten gis som en rundsum-overføring Støtten gis kun til tog som trafikkerer Norge og dimensjoneres i forhold til den faktiske trafikken Støtten gis i et begrenset tidsrom Operatørene eier ombordutstyret Det legges til rette for samordnet innkjøp av utstyr ERTMS National Implementation

Inngå en samarbeidsavtale mellom involverte aktører: Jernbaneverket Representanter for operatørene Samferdselsdepartementet bør stille seg bak avtalen Allokere eierskap og ansvar Utover eierskap til ombordsystemet og markutrustningen må noen ta ansvar for integrasjonen av disse systemene – JBV er forberedt på å ta dette ansvaret Enes om forpliktende utbyggingsplan Sikrer operatørene forutsigbarhet Sørge for effektive innkjøpsprosesser For å sikre gode betingelser og smidige godkjenningsprosess, fordel om innkjøpene av utstyr ble samordnet Unngå situasjoner hvor feil på systemet fører til usikkerhet om hvem som bærer ansvaret Opprette en «task force» ledet av JBV Monitorerer system og gjør feilsøk Har myndighet til å definere nødvendige endringer dersom det foreligger ulike tolkinger av spesifikasjoner Får tilgang til all relevant informasjon fra infrastruktureier, operatør og leverandører ERTMS National Implementation

Tre ulike faser Anskaffelse JBV kan håndtere støtteordninger på vegne av staten JBV kan fremforhandle avtale på utstyr, installasjon og support Togselskapene må delta aktivt og være involvert i prosessen Togselskapene må «forplikte» seg til å bruke avtalen Installasjon Togselskapene gjør selv avrop på rammeavtalen Togselskapene følger opp leveranser av utstyr og installasjon Togselskapene har direkte kontakt med leverandør JBV og togselskapene håndterer sine godkjenningsprosesser JBV tar ansvar for systemintegrasjonen, togselskapene ansvarlig for sin del Drift Togselskapene håndterer selv supportavtalen med leverandør JBV har et overordnet ERTMS systemansvar

Oppsummering Det er ingen sammenheng mellom støtteordning og det å være systemeier. Støtteordningen er noe staten gir i kompensasjon, som sannsynligvis blir kanalisert gjennom JBV Togselskapene må selv være systemeier for ombordutrustningen. Ansvaret er riktig plassert, risikoen for feil og kostnadsøkninger reduseres JBV tar en ledende rolle for systemintegrasjonen på hele ERTMS systemet og vil gjennom det bistå med: –Integrasjonstester –Teknisk kompetanse på hele ERTMS systemet –Forvalter oversikt over kompatible ombordutrustninger og strekninger ERTMS National Implementation

Takk for oppmerksomheten! ERTMS National Implementation