Evaluering og etterkontroll av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Personvern Rune V. Bråthen.
Rettslig regulering av identitet og identifisering i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Barn som pårørende.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Personopplysningsloven
Hvordan skal personopplysninger registreres? Hvilke rettigheter har du som ansatt? Kan arbeidsgiver registrere alt mulig av opplysninger uten å gjøre noe.
Barn som pårørende.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av eksamensoppgaven for 2005 og oppsummering av emnet Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Regler om offentlighet og åpenhet
Personvernkonsekvenser av lovforslag
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bør personopplysningsloven endres - og hvordan? Lee A Bygrave og Dag Wiese Schartum Et seminar om utvalgte deler av forslagene i Bygraves og Schartums.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Evaluering (og etterkontroll) av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Evaluering (og etterkontroll) av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av eksamensoppgaven for 2005 og oppsummering av emnet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering og etterkontroll av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum

Lovteknikkhefte kapittel 15 Etterkontroll av lover og forskrifter Utredningsinstruksen med veileder kapittel 12 Evaluering Innst. O. nr. 77 ( ): ”Stortinget ber Regjeringen foreta en kontinuerlig vurdering og evaluering av forskrifter, slik at det samlede regelverket hele tiden er oppdatert og dekker de reelle behov om tidsbegrenset gyldighet for forskrifter, og at unødvendige forskrifter fjernes.” Statens økonomireglement § 16 Alle virksomheter skal sørge for at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om effektivitet, måloppnåelse og resultater innenfor hele eller deler av virksomhetens ansvarsområde og aktiviteter. Evalueringene skal belyse hensiktsmessighet av eksempelvis eierskap, organisering og virkemidler, herunder tilskuddsordninger. Frekvens og omfang av evalueringene skal bestemmes ut fra virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet. Krav til evaluering

Regelverksarbeid er en kontinuerlig prosess ikke avsluttet ved vedtakelse proposisjonen og loven er ikke sluttproduktet Økt oppmerksomhet rundt behovet for evaluering Om evaluering av lover Hva er evaluering av lover? En systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av et regelverk med tanke på utforming, målrealisering, effekter og/eller utvikling og anvendelse Ingen skarp forskjell mellom evaluering og etterkontroll av lover Hvorfor evaluerer vi? Demokrati Oppnår forvaltningen det Stortinget har vedtatt? Legitimitet Virker reglene som samfunnet krever at borgerne skal følge? Rettssikkerhet Rammes borgerne av utilsiktede virkninger? Kunne det samme vært oppnådd med mindre inngripende virkemidler?

Hva kan evalueres? Har regelverket virket etter sitt formål (måloppnåelse)? –Hva er formålet? –Er det målbart? –Når oppnås formålet? Er regelverket kostnadseffektivt? –Kunne det samme vært oppnådd med mindre kostnader? Har regelverket utilsiktede sideeffekter? Er regelverket oversiktlig og lett å forstå? Klarlegge hvilke problemstillinger som ønskes belyst Sende regelverket på ny høring, sammen med høringsnotat der problemstillingene presenteres Gå gjennom retts- og tilsynspraksis Kvantitative og kvalitative undersøkelser Hvordan evaluere?

Når skal man evaluere? Særtrekk ved loven – Kompleksitet – Uklart eller ufullstendig innhold – Gjelder sårbare grupper – Målkonflikter Fare for manglende kontroll el. Egenart, risiko og vesentlighet har betydning for hvor omfattende og når evaluering skal foretas Vesentlighet –Store verdier –Mange mennesker berørt –Stor politisk interesse –Høy ressursbruk Risiko –Hindringer for tiltenkte virkninger –Utilsiktede virkninger Manglende erfaring (eller annen kunnskap) Usikkerhet –Er virkemidlene egnet? –Er målene oppnåelige?

Evaluering av personopplysningsloven Loven ble vedtatt i 2000 I 2005 tok Moderniseringsdepartementet initiativ til to personvernundersøkelser – “Befolkningsundersøkelsen” – “Virksomhetsundersøkelsen” – Begge undersøkelser ble gjennomført som vitenskapelige arbeider i regi av TØI I 2006 ga Justisdepartementet oppdrag til Schartum og Bygrave om etterkontroll av viktige deler av personopplysningsloven I 2008 ble samme personer bedt om å gjøre tilleggsutregning vedrørende fødselsnummer, fingeravtrykk og annen bruk av biometri Også Datatilsynet gjennomførte vurderinger av loven i egen rapport Forslagene til endring av loven ble sendt på høring i 2009 Loven gjennomgikk forsiktige endringer i 2012 når det gjelder saklig virkeområde (§ 3), barn (§ 11 tredje ledd), konsesjon (§ 33 tredje ledd) og kameraovervåking (kap. VII).

Noen resultater fra undersøkelsene i 2005

Moderate lovforslag fra Schartum og Bygrave: Presisering av definisjonene av ”personopplysning”, ”personregister” og ”sensitiv personopplysning” (§ 2); Ny bestemmelse som klargjør mindreåriges rett til å opptre som registrert person; Presisering av unntaket vedrørende rent personlige og private formål (§ 3); Innskjerping av alternativet i § 8 første ledd bokstav f om ”nødvendig grunn” til å behandle personopplysninger i henhold til en interesseavveining; Ny bestemmelse om nye, ”forenlige formål”(jf. nåværende § 11 første ledd bokstav c); Flytting av bestemmelsen i personvernforskriften vedrørende fødselsnummer opp i lovens § 12; Omformulering av § 18 om innsyn som to separate bestemmelser; Skjerping av krav til samtykke i tilknytning til overføring til utlandet (§ 30 første ledd bokstav a); Reduksjon av meldeplikten (§ 31); Reduksjon av konsesjonsplikten (§ 33); Ny bestemmelse om Datatilsynets rolle vedrørende internasjonale forhold (§ 42 a); Samlet regulering av Personvernnemndas kompetanse ved at kompetansen etter forskriften settes inn i lovens § 43 første ledd.

Hovedelementer i radikalt lovforslag fra Schartum og Bygrave : Nye, og langt mer utfyllende bestemmelser som klargjør lovens grunnbegreper; Bestemmelser som klargjør ulike aktører og roller, jf. både lov og forskrift; Bestemmelse som klargjør mindreåriges rett til å opptre som registrert person; Revisjon og endring av kravene til rettslig grunnlag (nåværende §§ 8 og 9); Ny bestemmelse om nye, ”uforenlige formål” (jf. nåværende § 11 første ledd bokstav c); Krav om sletting, retting mv. formulert som en rettighet for registerte personer; Nye lovbestemmelser om en utbygget ordning med personvernombud; Reduksjon av meldepliktordningen med nærmere tilknytning til ordningen med konsesjonsplikt; Reduksjon og omlegging av konsesjonsplikten, herunder med forslag til en ”demokratisert” konsesjonsordning.

Noen kommentarer til evalueringen av loven Undersøkelsene fra 2005 hadde neppe særlig innvirkning på høringssaken Det er bare gjort nevneverdige endringer i de særegne norske reglene om kameraovervåking Øvrige forslag som ikke fikk gjennomslag gjelder i stor grad endringer som var begrunnet i pedagogiske og lovtekniske forhold