Flere flerspråklige fullfører -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
1 Oppstartsundersøkelse 2008 Høgskolen i Bergen 586 besvarelser (30 % svarprosent)
Litt mer om PRIMTALL.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Ta fag fra videregående skole
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Erfaringer pr april 2013 Alta ungdomsskole.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Innføringstilbud i Aust-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Studiespesialisering
Velkommen til åpen dag Nadderud videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Flere flerspråklige fullfører - og flere skal det bli ! Petter de Presno Borthen, Hordaland Fylkeskommune

Om prosjektet ”Flere Flerspråklige Fullfører” Fakta om frafall Fakta om elever med annet morsmål i Hordaland Om elevundersøkelsen Mulige årsaker til frafall Pågående tiltak Flere Flerspråklige Fullfører

Om prosjektet: Kartlegge feltet ”frafall blant minoritetsspråklige”, skildre nå-situasjonen Avklare forutsetningene for, og barrierene i forhold til et samarbeid mellom kommunalt og regionalt nivå når det gjelder opplæring av minoritetsspråklige Identifisere tiltak som kan fremme og styrke brukerorienteringen i opplæring av minoritetsspråklige

Fakta om frafall minoritetsspråklige Fylkene kan ikke gi eksakte tall! Forskerne fokuserer ofte på Østlandet Fakta baseres stort sett på antagelser Hordaland: 25% har fått registrert feilvalg som sluttårsak. 6% oppgir fagvansker som årsak. Fakta om innvandrerbefolkningen i Bergen, IMDI-rapport foretatt av SSB ”11% av de ikke-vestlige innvandrerne som avsluttet 10.klasse fortsatte ikke i noen form for utdanning høsten etter – mot 3% av alle elevene.”

NIFU-STEP: Fullført og bestått vk2 - 3 år etter start – gutter yrkesfaglige linjer: Ikke-vestlige innvandrere: 13% fullført - 20% i lære, 34% sluttet Ikke-vestlige etterkommere: 18% fullført - 17% i lære, 43% sluttet Etnisk norske: 19% fullført - 37% i lære, 18% sluttet

Fakta om elever med annet morsmål i Hordaland Pr. 25.10.07 er det registrert 964 elever med et annet morsmål. Bare 3 av våre 46 skoler har ingen med annet morsmål. Statistikk om befolkningen i Bergen, viser at flertallet av elevene har kort botid Elevene representerer 76 ulike språk. 57 av de 964 kommer fra såkalt vestlige land Det ser ut som vi får en gradvis økning av minoritetsspråklige elever i fylket. Elevene fordeler seg slik på de 3 trinn: 1. 412 291 239 Dessuten er 11 elever registrert i trinn 0 – innføringsklasse

Hvilke språk er mest representert i Hordaland – de 15 største av 76 språk: engelsk (hovedsaklig elever fra afrikanske land) – 78 arabisk - 66 kurdisk – 62 vietnamesisk - 60 spansk – 59 somalisk – 57 russisk – 51 tamilsk – 49 bosnisk/kroatisk – 38 thai – 31 dari (Afghanistan) – 28 persisk – 27 polsk – 21 (derav 15 i 1. trinn!) tyrkisk – 20 urdu (Pakistan) – 16

”Ikke om meg – uten med meg” Undersøkelsen Vi stilte 30 spørsmål til 65 elever med bakgrunn fra 25 ulike land, 39 gutter/26 jenter ved 7 videregående skoler. Vi skal se på resultatene om disse tema: Trivsel Samhandling Behov for hjelp slik de selv så det Armin Amookhteh

Har du noen gang tenkt å slutte dette skoleåret? Nei 48 Ja 14 (23%) Trives du på skolen? Ja 51 Sånn passe 9 Nei 2 Har du noen gang tenkt å slutte dette skoleåret? Nei 48 Ja 14 (23%) 1 elev - norskproblemer 3 elever - dårlige karakterer 3 elever - stort fravær 7 elever - psykiske problemer, jobb på kveldstid og i helger, vil ikke gå i innføringsklasse, har problemer med andre elever ved skolen.

Har du kontakt med ”norske” ungdommer etter skoletid eller i helgene? Ja 24 Nei 18 Sjelden 18 – 60% sjelden eller aldri kontakt med etnisk norske ungdommer! Hvor stor del av dine venner er av utenlandsk opprinnelse? Gjennomsnittet: 82% 19 – altså 1/3 svarte ALLE

ja 44 nei 16 Deltar du i organisert aktivitet i fritiden? Ja 35 Nei 25 Deltar du i elevrådsarbeid eller Fokusrådarbeid? Ja 15 Nei 48 Hvis ikke – har du lyst å delta? Av de 48 hadde 21 lyst!! Føler du at lærerne kjenner deg og din bakgrunn og tar hensyn til dette? ja 44 nei 16

Hvordan kan skolen bli bedre for deg Mer kontakt med norske elever Mindre hjemmearbeid, mer på skolen Ekstrahjelp Hvis lærerne kjente bedre min bakgrunn Snakke mer norsk Føle mer respekt At andre ikke dømmer så fort Kortere skolevei Flere ”innvandrere” i klassen

Mulige årsaker til frafall Bakgrunn Elevens motivasjon Fritiden Skolen Rammefaktorer

Satsing mot frafall i Hordaland: 46 videregående skoler - 5 mill. årlig fra eget budsjett - noen av tiltakene: Skolerettet: Hybelkoordinator og miljøarbeider ved flere skoler Åpen skole ettermiddag/kveld Generelle: Individuell oppfølging Lærekandidatordningen – tilskudd til læreplasser Samarbeid med New Page Flerspråklige: Veien Fram Leksehjelp La oss få prøve – NAFO Flere Flerspråklige Fullfører – info-møter, fadderordning, sommerskole

Flere Flerspråklige Fullfører Pågår i 2007 med utprøving av tiltak i fylkeskommunal regi Det flerkulturelle Norge: www.flerkulturell.com

Hovedmål: Prøve ut tiltak for å bedre overgangen mellom ungdomsskolene og den videregående opplæring, og sikre gjennomføring i videregående skole.

Dette blir gjort med disse delmålene: Bedre informasjon i ungdomsskolene - for minoritetsspråklige elever og deres foreldre i forbindelse med linjevalg og skolevalg. Tilbud til alle - uavhengig av etnisk bakgrunn: 2. Forsøk med Sommerskole i samarbeid med Bergen Røde Kors - 2 uker med fagene matematikk og norsk. Mulighet for å avlegge fornyet prøve i matematikk. 3. Utprøving av fadderordning i samarbeid med Elevorganisasjonen i Hordaland.

Informasjon til flerspråklige ungdomsskoleelever og deres foreldre/foresatte om videregående opplæring Prøveordning i 2007 for 4 ungdomsskoler i Bergen. Samarbeid med Bergen Kommune. 80 elever og foreldre deltok. I Fylkesbygget Påmelding pr. e-post og telefon Påmeldte oppgir ønsket tolkebehov 16. og 17. januar 2008: Resultat: 140 minoritetsspråklige elever og deres foreldre deltok 11 tolker første dag, 19 tolker 2.dag

Sommerskole for videregående Samarbeidsprosjekt mellom Opplæringsavdelingen og Bergen Røde Kors – videreføring av leksehjelpen 23 elever fullførte Opplæringsavdelingen dekket utgifter til 4 lærere, som hadde det pedagogiske ansvaret Røde Kors stilte med frivillige som assistenter og til servering De frivillige var studenter, lærer i videregående, ingeniør, journalist osv. 2 sivilarbeidere lønnet av Bergen Kommune deltok i gjennomføringen av kurset og flere sosiale tiltak som kino, idrett og pizza-kveld

5 av elevene kom fra voksenopplæringen ved Nygård skole, men startet i videregående i haust Elevene hadde bakgrunn fra 9 nasjoner 6 av elevene var etnisk norske, 17 av elevene var minoritetsspråklige – vennskap ble etablert! Eksamenskontoret ved Opplæringsavdelingen tok ansvar for bestilling og gjennomføring av eksamen i matte 4 elever avla fornyet prøve i yrkesrettet matematikk og bestod med karakterene 2, 2, 3 og 4 Elevene ga terningkast i egen evaluering: Snitt på 5,7!

Sommerskolen fikk bra mediedekning. Politikerne har merket seg dette Resultat: Fylkestinget bevilget 1 million til leksehjelp/sommerskole for 2008. Dette gir oss og Røde Kors mulighet til å utvide tilbudet for inneværende år

”Pangstart for sommerskole i Bergen”

Fadderordning i videregående Samarbeid mellom Elevorganisasjonen Hordaland og Opplæringsavdelingen Tiltaket er rettet mot alle elever uavhengig av etnisitet 4 videregående skoler er med på prøveordningen Målet er å lage modeller for fadderordning for bruk i andre videregående skoler Vi skal se nærmere på modellene:

Os Gymnas: Svært oppegående elevråd Godt samarbeid med administrasjonen Etablerte styringsgruppe Brukte våren til verving av faddere 32 faddere var klar til skolestart for 108 nye elever 16 grupper ble organisert, hver bestående av 2 faddere og 6-7 nye elever Det har vært avsatt tid til arbeidet fra skolens side Stikkord: omvisning, boksalg, turer etc. Planer om felles fagdager før valg av fag for Vg2

Bjørgvin videregående skole, Bergen: Klassevis fadderordning Elevråd og skole la opp til forsiktig start der man tenkte seg klassevis fadderordning for å utprøve den modellen 2StA har ansvar for de nye elevene i 1StA Stikkord: felles opplegg på idrettsdag/turdag, felles fagdager BHG: Leksegrupper der 2. og 3. trinnselever bistår 1. klassinger U.Pihl: Aktivitetskvelder, idrettsdag – grupper sammensatt av nye og gamle elever

Ønsket resultat av fadderordning: Større bevissthet om viktigheten av å bli inkludert i skolen som ny Bedre skolestart for nye elever. Gi følelse av å bli inkludert Utvikle gode modeller som kan videreutvikles og brukes ved flere skoler – også nasjonalt