Illustratøren som tekstformidler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
• År 1998 • Kjell Arne Holen og Pelle diskuterte baneprosjektet på jobb, vi må få tak i en gravemaskin, han var jo i familie med en entreprenør. Det skulle.
Advertisements

Når tekst og bilde forteller sammen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Arven Fra Jerusalem LLaget av, Kaja, Mariel, Lisa og Kjetil.
Pressemelding 16. februar 2010:
Layout - utforming - design i
for norsklærere på ungdomstrinnet
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Til alle medlemmer i KNA Varna
for norsklærere på ungdomstrinnet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
for norsklærere på ungdomstrinnet
FYR Ny GIV
Samarbeidsutvalget mellom Helse NT og KS i NT Oppnevnt av styret i KS Nord Tr.lag og styret i Helse Nord Trøndelag, 21. desember 2005.
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
VAR AVFALLSHÅNDTERINGEN BEDRE FOR ÅR SIDEN ?
UTVIKLINGSPLAN FOR HØGSKOLEN I TELEMARK Kjølnes, Porsgrunn
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Når tekst og bilde forteller sammen
Leder Kandidat 2 år Stemmer Tor Stian Holte gjenvalgt.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Se på bildet? Hva ser du? Undersøkelser viser, at barn ikke kan identifisere parr i intime situasjoner, fordi de ikke har denne type bilder lagret i deres.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Molderegionen.
Å skrive historie Kilder og kildebruk
UNIVERSET.
Læreplass til alle – er det overhode mulig? Utdanningsprogram:
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
14 kanapeer med nye norske bildebøker
Skriving i begynneropplæringa
Bildebøker – en sjanger i utvikling
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Litterære samtaler i barnehagen - hvorfor er det så viktig?
Bildebøker A1,
Gro Dahle: «Blå amason»
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Bildebøker LUT1, Ungdom inn i teksten Prosjekt som fokuserte på leselyst og lesetrening for elever på 8. og 9. trinn i åtte klasser.
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
JORDENS BARN - teologi i og med naturen Vandring i Bibelens tekster med samisk tradisjon som veiviser Tore Johnsen.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden! Foreldremøte / klassemøter 8. trinn 2016 – 2017.
Adaptasjon Fra bok til film.
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Brukerguide WebOrg Ny roail.no. Oppsummering For trenere/oppmenn – Alle grupper vil få en egen bruker som skal brukes 1.Publisering av nyheter på gruppene.
Hilde Dehnæs Hogsnes HiV aug09 Hva kan barn fortelle? - intervju som metode Forberedelser til grunnskolepraksis
Bildebøker ALU1, Hvorfor leser vi for barn? Bildeboka: Viktig møte med bilde- og skrivekunst Viktig for barnets forhold til litteratur Utvikling.
Velkommen til PowerPoint Utforme og gi vakre presentasjoner enkelt og trygt.
Studieteknikk Bison.
Gruppe- og bedriftssalg
Leiv Hope, Oddvar Rønnestad
Organisasjonskart Per 5. september 2017 Adm. dir. IT
Organisasjonskart ULNA AS
Organisasjonskart Levanger Rotaryklubb 2016/17
Oppgave 5, side 108: Min stol – stolen min
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Eksamen 1997 – oppgave 4 Eksamen 1997.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Eldreomsorgen i vår kommune,
Som medlem i UiT BIL kan du: - være med på mange ulike treninger hver uke - du kan få dekket deltakeravgift til forskjellige konkurranser (ski, sykkel,
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Illustratøren som tekstformidler Illustrasjonens funksjoner

Refererende - illustrasjonen viser det teksten sier Svein Nyhus: Drømmemaskinen

Utfyllende - illustrasjonen skaper et stort rom rundt teksten Thorvald Steen/Malgorzata Piotrowska: Milly Meter og delfinene

Utvidende - illustrasjonen skaper sidehistorier Kari Grossmann: Gudrun Johanne og godterijakten

Utvidende – forts. Illustrasjonen tilfører en kompleksitet Tor Åge Bringsværd/Hilde Kramer: Golem

Utdypende - illustrasjonen samler en lengre fremstilling i et fortolkende bilde Tor Åge Bringsværd/Akin Düzakin: Noa Tore Renberg/Per Dybvig: Trillefolket

Reflekterende - illustrasjonen dikter videre på teksten Solfrid Sivertsen/Inger Lise Belsvik: På ein krakk, på ein stol

Reflekterende – forts. Illustrasjonen lager parallellhandling Oddmund Hagen/Akin Düzakin: Rundt jordet

Konfronterende - illustrasjonen skaper en kontrast til teksten Arne Garborg/Harald Nordberg: "Killingdans"

Konfronterende – forts. Illustrasjonen motsier teksten Elise Fagerli: Ulvehunger