NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/2005 1. Innst. O. Nr. 17 (2004-2005) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Prisjustert finansregnskap – Regnskapsføring av verdistigning
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Finansregnskap Torsdag
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Informasjonsplikt og uttalerett
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Utsatt skatt Fra lovverket:
Innføring i årsregnskap Regulering av årsregnskapet
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlighet.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Velkommen! 4/4/2017.
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
IASB- tilpasning i Norge
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
3 Marius Stub.
Ramme og grunnleggende prinsipper
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
IFRS for SMEs - det nye norske regnskapsspråket?.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Økonomistyring Årsregnskapet – en grunnleggende innføring
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Ramme og grunnleggende prinsipper
IASB- tilpasning i Norge
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
MIFID II – Status EU, EØS og Norge
IASB- tilpasning i Norge
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Ramme og grunnleggende prinsipper
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
IASB- tilpasning i Norge
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
IASB- tilpasning i Norge
Utskrift av presentasjonen:

NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/ Innst. O. Nr. 17 ( ) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) og enkelte andre lover (gjennomføring av EØS-regler om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder m.m.) 2. Innst. O. Nr. 67 ( ) Vedtatt april 2005 Om lov om endringer I lov 17. Juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) og enkelte andre lover (evaluering av regnskapsloven)

IASB- tilpasning i Norge 1Børsnoterte foretaks konsernregnskap skal følge IFRS. IFRS- standardene skal oversettes til norsk og inntas som forskrifter med hjemmel i regnskapsloven.(Tilpasning ved ”Forordningslinjen”, jf foreløpig IFRS- forskrifter av ) 2 Andre konsernregnskap og alle selskapsregnskaper skal enten følge IFRS eller norsk regnskapslovgivning (Innst O.nr 17) Bestemmelsen ikke trådt i kraft for selskapsregnskaper 3. Overgangsregel (Innst.O.nr 67) innført for selskapsregnskaper der konsernregnskapet følger forordningsveien (Full IFRS vedr målinger + norske noter/oppstillingsplan) 4 Forslag fra regnskapslovutvalget (NOU 2003 : 23) –avvist av Stortinget Regnskapslovgivningen tilpasses IASB, slik at det skal være mulig – innenfor rammen av loven- å følge IASB- regelverket.(Tilpasning ved “Moderniseringslinjen”) Begrunnelsen for avvisningen er I hovedsak at et “IFRS-light”-regelverk forventes vedtatt av IASB om noen år. Det er gitt hjemmel I regnskapsloven til å innta IFRS-light-regler i forskrifter.

IFRS –light (SME) Gjelder alle AS som ikke er store ? NÅR ? –Vedtas i IASB ? Innhold –Betydelige reduserte notekrav ? –Andre måleregler Må godkjennes av EU ? Godkjennes/tilpasses av den enkelte stat ?

Gjelder regnskapsloven for ”forordningsselskapene”, jf rskl § 3-1 tredje ledd Bestemmelsens ordlyd “For konsernregnskap eller selskapsregnskap utarbeidet i samsvar med § 3-9, gjelder ikke bestemmelsene i denne lov § 1-4, § 1-9, § 3-2 første, annet og fjerde ledd samt tredje ledd annet og tredje punktum, § 3-2a, § 3-4, § 3-6, § 3-8, kapittel 4, kapittel 5, kapittel 6, §§ 7-1 til 7-14, § fjerde ledd, § 7-16, § 7-17, §§ 7-19 til 7-25, § 7-28, § 7- 29, § 7-33, § 7-34, § 7-35, § 7-36 fjerde til åttende ledd og §§ 7-37 til 7-41.”

Gjelder regnskapsloven for ”forordningsselskapene” - hovedtrekkene ? § 3-3- årsberetning GJELDER Kap 4– grunnleggende prinsipperGJELDERIKKE Kap 5 – vurderingsreglerGJELDERIKKE Kap 6 – oppstillingsplanGJELDERIKKE Kap 7 – notekrav GJELDER IKKE (Enkelte unntak) GJELDER ALLE IAS – REGLER FOR ”FORORDNINGSSELSKAPENE” ? Ja alle unntatt konserndefinisjonen i IAS Her gjelder norsk rett, jf rskl §§ 1-3 og 3-7 NB ! Regelene i rskl § 3-8 om at ”midlertidig eie” fritar for konsolidering gjelder ikke for forordningsselskapene. Her må konsolidering skje uavhengig av planer om avhendelse av datterselskap.

Mor eller datterselskap konsern som utarbeider IFRS-regnskap (Også utenlandsk konsern) Overgangsregel fra Kan følge IFRS når det gjelder måling/oppstilling 2.Spesifisererer resultat/balanse etter norsk lov 3.Følger regnskapslovens notekrav

STANDARDSETTING I NORGE FRA 2005/2006 Norsk RegnskapsStiftelse skal fortsatt utgi norske regnskapsstandarder. Standarder kan ikke gjøres bindende for “forordningsregnskaper” Veiledninger kan være aktuelt I unntakstilfeller Standarder innenfor regnskapsloven (Går tilpasning til IFRS raskt nok ?) Fortsatt egen standard for små foretak

IFRS- kontroll i Norge fra 2005 Regnskapstilsynet i Kredittilsynet v/ leder Merete Myhrstad Ca 10 ansatte Regnskapskontroll, ikke revisjon Europeisk koordinering av kontrollarbeidet Bistand av et ”Ekspertorgan” Regelverk under utarbeidelse

Nye IFRS- tilpassede måleregler (vurderingsregler) § 5-4 Finansieringsutgifter ved egentilvirkning av anlegg § 5-9a Aksjebasert avlønning §§ 5-15 og 5-20 Kontinuitetsunntak ved virksomhetssammenslutning oppheves

Avskrivninger-estimatendringer

Presentasjon av Resultatregnskap- innføring av funksjonsinndeling “Funksjonsinndelt” oppstillingsplan innføres for resultatregnskapet, ny § 6-1a Spesifikasjon av driftskostnader; minst solgte varers kost Distribusjonskostnader Administrasjonskostnader Betydelige notekrav (Jf rskl § 7-8b) når funksjonsinndeling benyttes.

Norsk rett/IFRS – Noen gjenstående hovedforskjeller 1.Grunnleggende periodiseringsprinsipper. Eiendels-og gjeldsdefinisjoner grunnleggende i IFRS 2.Mer bruk av virkelig verdi i IFRS (IAS 16,38,39,40,41) 3. IFRS 5- Anleggsmidler som holdes for salg (Gjelder også salg av f.eks. Et datterselskap) 4.Goodwill og negativ goodwill, jf IFRS 3 5.Ekstraordinære poster 6.NOTER---NOTER---NOTER

Noen grunnleggende regler ved avleggelse av IFRS IAS 1 Presentasjon – Kan en IFRS-regel fravikes ? IAS 8 Valg av prinsipper etc- Hva skal gjøres når det ikke finnes noen IFRS-regel ? IAS 27- Særregler for morsselskapets selskapsregnskap

Uttalelse om at IFRS er fulgt forutsetter: (IAS 1 para 13-22) Alle detaljer i IFRSene må være fulgt (para 14) (”IFRS” omfatter også IASer og fortolkningsuttalelser, jf para 11) Unntak kan gjøres i ”ekstremt sjeldne tilfeller” (17). Når unntaksregelen anvendes, skal det opplyses (18) at: a) At regnskapet gir en ”dekkende framstilling”(”Present fairly”). b) Forklare hvilket avvik som er gjort, og hvorfor løsningen er mer dekkende enn standarden c) Vise effekten av det avvik som er gjort (Tallmessig effekt må opplyses) UNNTAKSREGELEN i NR 17 TILSVARER DEN OVERSTYRINGSREGELEN SOM ER INNFØRT i RSKL § 3-2A) FOR FORETAK UNDERLAGT NORSK LOV

IAS 8 - Regnskapsprinsipper, Kildebruk for fastsettelse av korrekt regnskapsprinsipp : a)Standard (IAS/IFRS) og fortolkning knyttet til en transaksjon eller hendelse- inklusive et appendix som er en integrert del av standarden. En utgitt veiledning er ingen del av standarden, og inneholder derfor ingen direkte krav til regnskapsføring (Jf para 7-9) b)Når en regulering av den aktuelle transaksjon/hendelse mangler: Relevans, pålitelighet, troverdighet, realitet fremfor formalitet, nøytralitet,forsiktig og fullstendig (para 10)

Fastsettelse av regnskapsprinsipp forts (para 11) 1. For å tilfredsstille para 10, skal det vurderes om en annen standard som gjelder et tilsvarende område kan anvendes 2. Hvis en slik tilsvarende standard ikke foreligger, skal det vurderes hvilken løsning som følger av definisjonene, innregningskriteriene og målereglene i IASB Framework

IAS 8 Forts Nasjonale standarder kan også anvendes: “ 12. Når ledelsen utøver skjønn som beskrevet i nr. 10, kan den også ta hensyn til de seneste uttalelsene fra andre organer som fastsetter standarder, og som benytter en lignende begrepsramme til utarbeiding av regnskapsstandarder, samt annen litteratur om regnskapsføring og vedtatt bransjepraksis, i den utstrekning disse ikke er i strid med kildene i nr. 11. ”