Noen sentrale aspekter ved sjangerskolen v. Frøydis Hertzberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Problemløsning Per Holth HiAk.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Strategier og kompetanse
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
Internprising F. Zimmer V06.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Veke Vekesong: Try everything Time Måndag Tysdag Onsdag Torsdag Fredag
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Noen sentrale aspekter ved sjangerskolen v. Frøydis Hertzberg Kritikken mot den sjangerløse tilnærmingen Eksempler på sjangerskolens tekstarbeid Frøydis Hertzberg, ILS

Kritikken mot ”klassisk” elevbasert skrivehjelp underveis Eksempelet er hentet fra Donald Graves (1983:114 f.) Situasjon i klasserommet: Elevene skriver en tekst om et fritt valgt tema, læreren går rundt. Denne dialogen utspiller seg ved Antons pult (utdrag): Frøydis Hertzberg, ILS

T: What is this paper about, Anton? S: Well, I’m not sure. At first I thought it was going to be about when we won the game in overtime with the penalty kick. But then I got going on how our team won because we were in such good shape […] Took me back to our earlier practices when I hated that coach so much. […] T.: Where are you now in the draft? S: Oh, I’ve just got the part down about when we won in overtime. T: So, you’ve just godt started then. Well, it’s probably too early to tell what it’s about. What did you figure to do next with the draft, then? S: I don’t know. I don’t want to just write and wander around… […] T: Tell me about that coach of yours. S: God, how I hated him! I almost quit three of four times maybe…[…] T: The way you tell it sounds as though you have quite a live beginning to your story. Try just riting about early practices, then see what your piece is about. Frøydis Hertzberg, ILS

Australiaskolen behandler dette som eksempel på ufokusert tekstrespons: The teacher explores the writer’s thoughts and feelings about his field, but does not directly help the young writer shape the structure of his narrative. I may even be of course that narrative is not the appropriate genre for exploring the benefits of football training in the first place. In what sense, one wonders, will the teacher’s interaction help his student avoid ’just writing and wandering around?’ (Martin, Christie & Rothery 1987:72) Frøydis Hertzberg, ILS

Sentral framstilling av sjangerskolens pedagogikk: Cope & Kalantzis 1993 Kritikken mot POS: Vekten på skriving som identitetsutviklende prosjekt er feilslått i forhold til det elevene trenger. Dette rammer særlig de som er fra ressurssvake miljøer Elevene må gis eksplisitt undervisning i sjangrenes form og funksjon. Bare læreren er kvalifisert som responsgiver Fortellingssjangeren må nedtones til fordel for faglige sjangrer (særlig naturfag) Frøydis Hertzberg, ILS

Eks. 1: Sjangerbasert prosjektarbeid Siktemål: å lære elevene å skrive en adekvat fagtekst innenfor sjangeren explanation Prosjektet er en del av det større prosjektet Language and Social Power Hele prosjektet går over i alt 18 økter og er et tverrfaglig naturfag-samfunnsfag-prosjekt på 8. trinn Dette er de 18 øktene: Frøydis Hertzberg, ILS

Modellering av den sosiale hensikten med forklaringssjangeren Tekstmodellering Oppbygging av innholdskunnskap Nedskriving av resultatene fra elevforsøk Modellering av sjangerstrukturen Mer analyse av forklaringssjangeren Mer oppbygging av innholdskunnskap Forberedelse til skriving i grupper Mer innholdskunnskap Mer forberedelse til skriving i grupper Fellesskriving i grupper Analyse av forklaringssjangeren Mer modellering Individuell skriving Refleksjon over sjangerens sosiale funksjon Frøydis Hertzberg, ILS

Prosjektarbeidet dreier seg både om form, funksjon og innhold og er utpreget prosessorientert: Modellering av den sosiale hensikten med forklaringssjangeren Tekstmodellering Oppbygging av innholdskunnskap Nedskriving av resultatene fra elevforsøk Modellering av sjangerstrukturen Mer analyse av forklaringssjangeren Mer oppbygging av innholdskunnskap Forberedelse til skriving i grupper Frøydis Hertzberg, ILS

Mer forberedelse til skriving i grupper Fellesskriving i grupper Mer innholdskunnskap Analyse av forklaringssjangeren Nedskriving av resultatene fra elevforsøk Mer modellering Individuell skriving Refleksjon over sjangerens sosiale funksjon Frøydis Hertzberg, ILS

Noen av lærerens spørsmål til klassen etter at de har lest et eksempel på sjangeren explanation i økt 5: Hvorfor skriver noen slik som dette? I hvilket yrke tror dere man krever denne typen tekster? Hvor blir leseren fortalt hva teksten handler om? Hvem kan finne de ordene som forteller leseren hvilke handlinger som skjer? Kan dere se hvordan disse ordene deler teksten opp i ulike trinn av drivhuseffekten? Er det noen andre ord som forteller leseren at prosessen beveger seg fra ett stadium til et annet? (Callaghan m.fl. 1993:185, The Powers of Literacy) Frøydis Hertzberg, ILS

Eks. 2: Arbeid med modelltekster Tekstene er konstruerte, og er ment å representere nivået til 11-åringer Tekstene analyseres på forskjellige måter, og ligger til grunn for elevenes egen skriving senere Frøydis Hertzberg, ILS

Sjanger- struktur, fag- tekst Frøydis Hertzberg, ILS

Sjanger- struktur, narrativ tekst, Frøydis Hertzberg, ILS

Sjanger- struktur, arg. tekst Frøydis Hertzberg, ILS

”Pekere”, argumenterende tekst Frøydis Hertzberg, ILS

Verbanalyse, argumenterende tekst Frøydis Hertzberg, ILS

Eksempel 3: Sjangerrelatert omskriving av et førsteutkast Packaging is essential in preserving, protecting and transporting products. If there were no packaging we could not buy any food without getting messy and the food could go off easily. People today are also making their packages environmentally friendly in ways wuch as making refill packets for plastic bottles so it wont take up so much space. We are also trying to preserve our resources by making recycled paper, glass, and metal prackages. Packaging can also attract buyers by advertising on the packet and giving helpful information. Frøydis Hertzberg, ILS

Sluttprodukt, etter hjemmelekse hvor eleven har skiftet ut handlingsverbene med substantiv: Packaging is essential for the preservation, protection and transportation of products. Without packaging the purchase of food would be difficult resulting in waste and spoilage. Today manufacturers are producing environmentally friendly packages such as refill packets for plastic bottles which use less space in landfills. Frøydis Hertzberg, ILS

Packaging is essential in preserving, protecting and transporting products. If there were no packaging we could not buy any food without getting messy and the food could go off easily. People today are also making their packages environmentally friendly in ways wuch as making refill packets for plastic bottles so it wont take up so much space. We are also trying to preserve our resources by making recycled paper, glass, and metal prackages. Packaging can also attract buyers by advertising on the packet and giving helpful information. Packaging is essential for the preservation, protection and transportation of products. Without packaging the purchase of food would be difficult resulting in waste and spoilage. Today manufacturers are producing environmentally friendly packages such as refill packets for plastic bottles which use less space in landfills. Frøydis Hertzberg, ILS

Oppsummering, sjangerpedagogikken: Hyppig bruk av modelltekster som er spesielt godt egnet til å demonstrere tekstens form og funksjon Læreren hjelper elevene til å se hvordan tekstene er bygd opp på makro- og mikroplan, og hvordan det henger sammen med tekstens funksjon Vekt på innsamling av autentiske teksteksempler Elevene får sterk støtte fra læreren når de skriver selv, elevrespons har ingen status Mye av skriveundervisningen flyttes fra engelskfaget til orienteringsfagene Liten vekt på personlig skriving Frøydis Hertzberg, ILS