2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering www.admin.uio.no/prosjekter/nao/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Rapporten avdekker ikke at VTA- tiltaket generelt har dårlig økonomi. KPMG-RAPPORTEN, 25. FEBRUAR 2004.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Hærens ILS System HILSS
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
FSTL Forum for Sykehusenes tekniske ledelse Drammen 30.5 – Bente Gustavson Innkjøpssjef, Vestre Viken HF.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Kurs for brukere av KFF-KSS
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Virksomhet X anskaffelsesstrategi
Juristsamling - Ålesund
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Forskrift om Internkontroll
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Kurs for brukere av KFF-KSS
Attestasjon og anvisning
Utskrift av presentasjonen:

2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering

2004 Bakgrunn Strenge krav til anbudsprosedyrer og dokumentasjon Forskrift for offentlige anskaffelser Krav fra Riksrevisjonen og UFD Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) Innkjøp ved UiO omfatter årlig 1 mrd kr i konkurranseutsatt virksomhet bestillinger fakturaer

2004 Mandat Prosjektet skal foreslå og implementere nødvendige tiltak for å sikre en effektiv og helhetlig organisering av anskaffelsesfunksjonene ved UiO og etterlevelse av gjeldende regelverk på området. Dette vil omfatte forhold som strategi for innkjøpsarbeidet, organisering av anskaffelsesprosessene og endring av arbeidsprosessene knyttet til anskaffelser, herunder fullmakter, rutiner, maler og dokumentasjonskrav og vurdering av behov for ulike støttesystemer innen anskaffelsesfunksjonen. Prosjektet skal utvikle løsninger som minimaliserer UiOs kostnader og utgifter i forbindelse med anskaffelser.

2004 Målsetning Foreslå og implementere tiltak som sikrer UiO en effektiv og formålstjenlig anskaffelsesorganisasjon, samt etterlevelse av gjeldende regelverk på området. En effekt av prosjektet skal være 10% reduserte kostnader i forbindelse med anskaffelser og 30% færre fakturaer ved UiO. Målsetningen om 10% reduserte kostnader består av to ulike elementer: Reduserte kostnader knyttet til selve anskaffelsene Reduserte administrative kostnader knyttet til gjennomføringen av anskaffelsene

2004 Noen hovedtall fra nettskjemaundersøkelse 92% har klart definert hvem som har bestillingsrett ved enheten. Flere gir imidlertid uttrykk for at den definerte bestillingsretten ikke følges opp i praksis. 52% har skriftlig oversikt over hvem som har bestillingsrett v/ enheten. 42% svarer bekreftende på at de har et eget innkjøpsarkiv. Det er imidlertid store variasjoner i hva slags dokumentasjon som blir tatt vare på i disse innkjøpsarkivene. 40% svarer bekreftende på at de arkiverer skriftlige begrunnelser på at et kjøp over kr eventuelt blir gjort som direktekjøp (dvs kjøp uten anbudsprosess). 25% svarer ”Vet ikke” på dette. Samtidig kommenterer flere at de sjeldent eller aldri gjør så store kjøp. 88% har rutiner for kontroll av mottatte varer iht bestilling. 50% har rutiner for saksbehandlere i innkjøp. Flere kommenterer til dette at de ikke har egne saksbehandlere i innkjøp.

2004 Hva etterlyser enhetene (avdekket ved intervjuer) Klargjøring av roller og ansvar Hvem skal gjøre hva, med hvilken kompetanse Bedre informasjon og opplæring Hvem skal kontrollere og følge opp hvem? Tydeligere rutiner, instrukser, retningslinjer Bedre verktøy og systemer i hverdagen Redusere administrativ ressursbruk (mye tid til ”famling”) Bedre informasjon og betingelser rammeavtaler Bedre analyser og målemetoder Tverrfaglige innkjøpsforaer

2004 Analyse av administrativ ressursbruk tilknyttet innkjøpsaktiviteter Totalt ca 350 årsverk brukt på innkjøpsaktiviteter (planlegging og bestilling av reiser ikke medregnet) Ca 80 % av alle ansatte involvert i innkjøp, på en eller annen måte (planlegging og bestilling av reiser ikke medregnet) Mer nøyaktige tall og fordelinger kommer senere…..

2004 Gjennomsnittlig fordeling av ressursbruk, ikke medregnet Teknisk Avdeling og Innkjøpsseksjonen

2004 Anskaffelsesprosessen, forenklet

2004 Det må gjøres strategiske valg knyttet til en rekke forhold: Hva skal anskaffes og fra hvilken leverandør skal anskaffelsen foretas (selve innkjøpene) Hvem skal foreta ulike anskaffelser (roller) Hvilke hjelpemidler er det behov for i prosessen (verktøy og systemer) Hvilke krav skal stilles til gjennomføringen av prosessen (rutiner) Det er nødvendig med mange ulike tiltak, på ulike nivåer i organisasjonen, for å få mest mulig effekt i forhold til målsetningene.

2004 MÅL: Bedre kontroll og etterlevelse av regelverk MÅL: Kostnadsreduksjoner Bedre rutiner Bedre betingelser (”billigere kjøp”) Innføring av innkjøpssystem Reduserte administrative kostnader Bedre rapportering og informasjon om innkjøpene Bedre analyse av behov Færre innkjøpere Mer samordna innkjøp Bedre kontrakts- oppfølging Økt eksklusivitet leverandører Økt lojalitet avtaler Redusert valg og fleksibilitet (Økt standardisering av varer/tjenester) Større dekning avtaler Bedre planlegging og oppfølging Bedre informasjon og opplæring

2004 Tiltak prosjektet har gjennomført Sjekkliste for gjennomføring av innkjøp Skal fungere som en huskeliste for de som skal gjennomføre et innkjøp. Ved å følge denne sjekklisten kan kjøpet på en enkel måte bli gjennomført og dokumentert korrekt Veiledning for kjøp og bruk av eksterne konsulenttjenester Hjelpemiddel for å sikre en uavhengig og objektiv vurdering av behovet for konsulenttjenester, sørge for at lover og regelverk blir fulgt, samt sikre en tilfredsstillende styring og kontroll med det enkelte konsulentoppdrag. Etiske retningslinjer for ansatte i forbindelse med innkjøp og i kontakt med leverandører av varer og tjenester Bevisstgjøre de ansatte. Hjelp i hverdagen om hvordan man skal forholde seg. Virke holdningskapende og være med på å unngå eventuelle feiltrinn med etterfølgende offentlig sak. Opplæring mellomledere

2004 Tiltak som skal gjennomføres om kort tid Bedre dokumentasjon av delegert bestillingsfullmakt ”Innstramming” delegert bestillingsfullmakt Bedre instruks for personer med bestillingsfullmakt Bedre instruks for bestillingsarkiv Skriftlig erklæring for personer med bestillingsfullmakt

2004 Tiltak som skal gjennomføres på lengre sikt Elektronisk innkjøpssystem Økt standardisering av varer og tjenester Bedre rapporter og målemetoder Bedre informasjon om avtalene Opplæring

2004 Viktige avklaringer som gjenstår Organisering roller og ansvar sentralt, lokalt og sentralt lokalt ressurser og kompetanse sentral innkjøpsenhet samarbeidsform