Bruk av klimabegreper i markedsføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.

Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
9 prinsipper og 1 regneark:
Forretningsideer & Markedsanalyser
1 A Partner for Progress? Kap. 8: Hva er næringslivets rolle i arbeidet med bærekraftig utviking? skrevet av Audun Ruud, seniorforsker ProSus- Universitetet.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Undervisningsbygg skal miljøsertifiseres etter ISO 14001
Opplæring, tilsyn, regelverk - gir det bedre informasjonssikkerhet? Tom-Andre Skar 8. juni 2007.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
1 Hvor klimavennlig er fjernvarmen i Norge? Ny studie basert på Svensk Fjärrvärmes beregningsmodell Magnus Løseth Konsulent Avdeling for Miljø & Sikkerhet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Varedeklarasjon for strøm og opprinnelsesgarantier
13 En verden uten grenser.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Miljødeklarasjoner som konkurransefortrinn
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken. 2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger.
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
vil deltagerne lære blant annet:
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Telenor Climate Change Programme
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
Nenibarini Zabbey (35) Fra offer til aktivist © AI/Kristin Rødland Buick.
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
S.1Endres i topp-/bunnteksts.1 CO 2 -faktorer for oppsett av klimaregnskap for norske fjernvarmeselskap Presentasjon av bransjeprosjekt Jon Iver Bakken.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Markedsføring.
Guri Bang, forskningsleder CICERO Litteraturhuset, 10 mai, 2017.
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Kina den nye klimakjempen?
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Miljødokument Arendal Eiendom KF
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Kjernekraftens rolle… …i kampen mot klimaendringene
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av klimabegreper i markedsføring Klimanøytralitet; innhold og retningslinjer for bruk av begrepet? Barne- og likestillingsdepartementet 24. februar 2009 Per Otto Larsen Partner/Seniorrådgiver E-post: perotto@co2focus.com Mobil tlf: +47 91 35 92 69

Klimanøytralitet som konsept ”Carbon neutral” som konsept har eksistert siden nittitallet og har spredt seg rundt i verden i takt med økende forståelse av klimakrisen. Kom til Norge for alvor med Regjeringens introduksjon av målet for et karbonnøytralt Norge, vinteren 2007 CO2focus første selskap som introduserte begrepet våren 2007 for norske bedrifter; AVIS bilutleie første norske klimanøytrale virksomhet mai 2007 FNs miljøprogram (UNEP) lanserer Climate Neutral Network m/rapport ”Kick the habit – UN guide to climate neutrality” februar 2008 Benyttes i dag mest som innhold i CSR-arbeid og som intern motivasjonsfaktor for klimaengasjement Blandet innhold og kvalitet --> retningslinjer derfor riktig og ønskelig!

Prosessen mot klimanøytral virksomhet - en femtrinns modell “Being carbon neutral, or having a zero carbon footprint, refers to achieving net zero carbon emissions by balancing a measured amount of carbon released with an equivalent amount sequestered or offset.” Kilde: Wikipedia

Metodikk for å beregne klimaregnskap - for organisasjoner Basert på internasjonal standard; The Greenhouse Gas Protocol Initiative Utviklet av World Resource Institute og World Business Council for Sustainable Development Basis for ISO standard 14064-I Dekker både direkte og indirekte utslipp Mest anvendte standard; anbefalt av FN

Metodikk for å beregne klimaregnskap . Metodikk for å beregne klimaregnskap - for spesifikke produkter Livsløpsvurderinger etter ISO 14040 serien (”vugge-til-grav”, evt. ”vugge-til-konsument”) EPD (Environmental Product Declarations); Produktdeklarasjon av type III

Om begrepet Klimanøytralitet Klimanøytralitet betyr ikke; at en virksomhet driver på en mer klimavennlig måte en konkurrentene, eller at et produkt er mer klimavennlig enn alternativene (det vil klimaregnskapet fortelle om) det samme som ”nullutslipp” Klimanøytralitet forteller forbrukeren/kunden at: virksomheten har et engasjement for klimaet det er utarbeidet et klimaregnskap (eller EPD/LCA for produkt) og en handlingsplan for å redusere egne utslipp (direkte og indirekte) det er kompensert for egne utslipp eller de produktspesifikke utslippene utslippene måles over tid Klimanøytralitet kan benyttes av alle type virksomheter/produkter fordi: alle virksomheter/produkter har et klimaregnskap (-spor), gjennom at alle virksomheter forbruker energi (direkte eller indirekte) alle har et potensial for å redusere egne utslipp en diskriminering av særskilte bransjer/produkter virker ulogisk og inkonsekvent RETNINGSLINJER BØR DERFOR VÆRE GENERELLE!