Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Flertallet av norske journalister har aldri brukt våre to mest sentrale innsynslover.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Diabetes- sett fra en kolibri
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Ung på hybel, en utfordring for psykisk helse? Helsesøsterkongressen Wenche Wannebo Helsesøster og stipendiat, HiNT.
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Gigantbestilling 222 nye fly –
Midlertidig ansatt-undersøkelse Vinteren 2008 Amund Trellevik.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
FREMTIDSVISJONAR FOR AURLANDSVANGEN ARBREIDSVERSTAD 28
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Medlemsutvikling PETS/Distriktssamling Langesund 28. mars – 29 mars D 2290 E. Omdal.
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Spørreundersøkelse om IA Hva slags type virksomhet arbeider du i? 1 Privat 36,4 % 2 Stat 26,6 % 3 Kommune 28,9 % 4 Organisasjon 7,2 % -1 Vet ikke.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Embodied Hospitality Trygve Wyller Det teologiske fakultet Universitetet i Oslo, Bergsjøen
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Utskrift av presentasjonen:

Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?

La oss gå ett år tilbake: Jeg snakket om Geologikongressen:

Geologikongressen Hvordan gikk det til slutt? 6000 deltagere Totalt gjestedøgn –Omtrent samme antall som alle franske gjestedøgn i Oslo i 2008

1. mai 15. juli

Hva vet vi nå om deltagerne? Deltagerundersøkelse: 1400 svar De bodde i 6,7 døgn De brukte NOK: –7161 på overnatting –2747 på mat og drikke –847 på lokal transport –1302 på shopping –1065 på div fritid –1839 på annet –4128 på deltageravgift Totalt pp / pr døgn

Total omsetning NOK 115 mill (eks sponsorer og utstilling)

Hva sa de om Oslo? Byens og stedets arkitektur –15% mye bedre enn forventet –30% bedre enn forventet –45% som forventet –8% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet

Gjestfriheten –15% mye bedre enn forventet –28% bedre enn forventet –48% som forventet –7% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

Serveringstilbudet/måltider –5% mye bedre enn forventet –15% bedre enn forventet –48% som forventet –25% dårligere enn forventet –7% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

Overnattingstilbudet –8% mye bedre enn forventet –24% bedre enn forventet –49% som forventet –17% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

”The branding of a country is not within the country itself, but in the heads of the rest of the world” Simon Anholt 2008 Hva med de som ikke har vært her?

? Internasjonal brand-undersøkelse av 60 byer over hele verden Oslos sterke sider: How safe do you think the city is? (2) How clean do you think the city is? (2) People (20) Basic qualities incl. hotels, schools, public transport (13) Beauty, climate and other physical attributes (22) Oslos svake sider: International status ( 50) Urban appeal/lifestyle (46) fra år i 20 land intervjuet Spurt om image til 60 byer worldwide Oslo på 32 plass overall Source: Anholt City Brands Index 2006 Oslo = et trygt og kjedelig sted hvor alt fungerer? (25) (18) (11) (17) (35) (29) (2007) (2)

Hva vil fremtiden bringe?

Hva skjer ute i verden? Byer og land over hele verden investerer –Nye kongressfasiliteter –Infrastrukturen har aldri vært mer fantastisk –Arkitektur og design brukes som USP Konkurransen er steintøff!

Hvor tøft blir det? Man vil fremdeles ha behov for å møtes –Kanskje kommer det færre deltagere –Færre sponsorer –Luksus er ”ut” –Hotellprisene vil gå ned –Avbestillingsregler vil bli vurdert –Billigere destinasjoner vil kunne ha et fortrinn –Kanskje kommer konkurrentene med incentiver Men – man vil fremdeles ha behov for å møtes! –og deltagerne er ikke arbeidsledige

Hva jobber vi med nå? EUROECHO - European Society of Cardiology ESC2011/2012 European Federation of Neurological Societies – EFNS2014 European Congress of Obstetrics and Gynaecology2012 Int'l Council on Monuments and Sites-ICOMOS2011/2014 European Society for Paediatric Research2012 Best Practice Europe2011 European Crohn’s and Colitis Organisation2013/2014 European Cystic Fibrosis Society2012 European Economic Association EEA-ESEM2011 The International Society for the Study of Vascular Anomalies2012 World Petroleum Congress WPC2012 European Poultry Conference2014 European Federation of Medical Informatics – MIE2011

KONGRESSER = Våre mest gullkantede gjester Har stor betydning for Oslo som internasjonalt kompetansesenter innen en rekke områder Stimulerer til forskning og utvikling Har betydning for andre næringer enn reiselivsnæringen