Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Advertisements

Hvem er de frafalne? Skal vi redde dem fra fortapelse? Tanker om hvordan vi beskriver og behandler studenter som ikke gjør som vi vil! Nasjonalt samarbeidsmøte.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
“Frafall ved den integrerte lærerutdanningen ved UiB” Kristian Mjåland, Uni Rokkansenteret.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Oversikt søkertall Studentrekruttering til UiO Arbeidsgruppe med STA, SV, HF, UV, OD våren 2011 Kilder: Samordna opptak, NIFUSTEP, Søkerundersøkelsen,
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Studiestart 2014 Yvonne og Ingrid. Tydelighet Riktig informasjon til riktig tid, f.eks. med tanke på velkomsteposten Ingen tvil: Trykksak med avkryssing.
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
BACHELORSTUDENTER ELEKTRONIKK OG DATATEKNOLOGI HØSTEN 2014
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
FFF-møte Kandidatundersøkelsen Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje,
Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Undervisnings- og vurderingsformer
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Læringsmiljøundersøkelse 2012
Kunnskap rett fra kilden
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Brukerundersøkelse, vår 2017
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Ny episode av gjennomføring og frafall
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge Sigurd Hansen

Studien omfatter: Bachelorstudenter Begynte sine studier høsten 2006 Profesjonsstudier er ikke inkludert Alle fakultetene er godt representert med sine programmer Data er samlet inn i 2010 Formål Hvilke faktorer viser signifikant sammenheng med fullføring av studiet? Studentmobilitet. Hvor kommer UiO-studenter fra og hvor går de?

Studentstatus våren % hadde fullført studieprogrammet 20 % studerer fortsatt på programmet 24 % hadde sluttet på programmet og studerer fortsatt 9 % hadde sluttet helt å studere

Fullføringsprosent pr. fakultet. N=1129

Tidligere studieerfaring 53 % har studert tidligere 14 % har en grad fra før

Skifte av lærested. Prosent Kommer fra. N=601Går til. N=219

Skifte av studie. Prosent Tidligere fagområde. N=599Nytt fagområde. N=202

Studietimer pr. uke. Prosent.

Tilstedeværelse på campus

Andelen studenter som var «tilfreds med det sosiale miljøet blant studentene på programmet og studiegjennomføringen». N=1112.

Andelen som opprettholdt kontakten med faddergruppen. Prosent.

Grad av kontakt med vitenskapelig tilsatte

Faktorer som påvirker fullføring av studieprogram 1.Middels til høy grad av kontakt med vitenskapelige ansatte 2.Opprettholdelse av kontakten med flere i faddergruppen utover i studiet 3.Ukentlig timebruk på studier 4.Tilstedeværelse på campus 5.Tilfredshet med det sosiale miljøet blant studenter på programmet og gjennomføringen av studieløpet 6.Samarbeid med andre studenter om oppgaver og pensum 7.Å være godt fornøyd med det faglige utbyttet av kontakten med de andre studentene 8.Det å ha nettverk av venner både på og utenfor campus 9.Opplevelse av at kontakt med medstudenter har betydning for studieløpet 10.Sikkerhet i valg av studieprogram ved oppstart 11.At studieprogrammet svarte til forventningene

Generelle inntrykk 1 Kvalitetsreformens intensjon om strukturerte og mer strømlinjeformede studier der studenten gjennomfører bachelorgraden på normert tid er ikke nådd Studentenes studieadferd er som tidligere. De skifter programmer og de skifter lærested. Godt utbygde sosiale nettverk fremmer fullføringen av studieprogrammet(andre studenter og lærere) Det er minimale forskjeller mellom kjønn når det gjelder fullføring av studieprogram

Generelle inntrykk 2 De som slutter på programmet har avlagt et gjennomsnittlig antall studiepoeng pr. semester. Tidligere studieerfaring viser ingen sammenheng med økt sannsynlighet for å fullføre studieprogrammet Forhold knyttet til opplevelsen av undervisningen er ingen utpreget grunn til at de slutter på programmet. «Trivselsrelaterte faktorer« oppgis som hyppigste grunn for å slutte på programmet

Noen hovedutfordringer for fullføring - og hva gjør vi? Bedre faglig-sosial integrering –Bedre lokal forankring av Fadderordningen og tettere oppfølging av studentene gjennom 1. studieår –Håndbok for nye studenter om studiestart og 1. semester –Fakultære tiltak: eks. Forvei på MN –Planlegger Markedsføre suksessfaktorer for å fullføre som student mot nye studenter Utvikle lynkursdager for nye studenter Bedre informasjon om hva studieprogrammene innebærer –Videreutvikle og kvalitetssikre programbeskrivelser på nett og i Studiekatalogen –Facebook.com/blikjentmeduio –Fakultære tiltak: eks. SV som arbeider jevnlig med utvikling av muntlig studieinformasjon og studieveiledning, samt karriereveiledning. –Planlegger Flere skolebesøk med bedre informasjon om fagtilbud/hvordan man finner frem til UiOs fagtilbud –Vurdere studieveiledning for potensielle studenter?