Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Barn og unges rett til deltakelse
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Innsyn Thor Kvatningen - it-konsulent / Trondheim kommune/byarkivet
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
3 Marius Stub.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlighetsprinsippet
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Klassifisering av informasjon i NAV
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Offentlighet – et verdivalg Mot offentlighet Forvaltningen får arbeidsro Kan prøve synspunkter uten innblanding Kan skjerme seg mot press (Kilde: Gunnar Bodahl-Johansen, IJ 2004) For offentlighet Grunnlag for offentlig debatt Kontroll av forvaltningen Motvirker vilkårlighet Legitimerer politiske vedtak Forvaltningen kan forsvare seg Skaper maktbalanse mellom ”makta” og folket

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Tilstanden i dag Staten: –Lykkelig for alt som kan unndras Fylkeskommunen: –Lykkelig for alle som spør Kommunen: –Døgnåpne, men lukker ”budsjettorienteringene” Personvern: –Hendig unnskyldning for å hindre innsyn og redusere arbeidsmengden

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Offentlighetsloven Viktigste redskap for allmennheten –Forvaltningsloven, Kommuneloven Kan benyttes av alle – ikke bare journalister Prinsipp: Forvaltningens saksdokumenter er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov Forvaltningsorganet skal vurdere om dokumentet likevel bør kunne gjøres kjent helt eller delvis, selv om det etter bestemmelser i loven kan unntas fra offentlighet

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Offentlighetsloven brytes daglig Uriktig journalføring Dokumenter blir ikke journalført (e-post spesielt) Dokumenter blir holdt tilbake i sin helhet Meroffentlighet blir ikke vurdert Dokumenter blir ikke utlevert i rett tid Erstatter e-post en telefonsamtale eller et brev? –Hva er målet ditt: å følge lovens intensjon eller knuge alt tett inntil brystet?

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Kommunenes utfordringer Søkerlistene til rådmannsstillingene er offentlige –Ikke anledning til å holde tilbake navn –Hva med rådmannens ledergruppe – eller enhetsledere i tonivåmodellen? Når folkevalgte samles, er det et offentlig møte –Ikke anledning til å ha budsjettdrøftinger på kammerset Det bør stilles krav til postjournalens kvalitet –En dårlig journal er likelydende med mindre innsyn Postjournal og dokumenter må være tilgjengelige på Internett

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Postlister på nett Øker tilgjengeligheten -> økt innsyn -> økt offentlig debatt -> bevaring av demokratiet (ikke bare festtale!) Større krav til brukervennlighet i journalen –Søkbar over tid –Dagslistene er gammeldagse Dokumentet må følge etter –Offentlige dokumenter må kunne lastes ned uavhengig av etaten –Noen dokumenter er definitivt offentlige uansett

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Hvorfor alltid datosortert? Gammeldags utforming i nytt medium Søkekriterier viktige for åpenhet: –Saksnummer –Avsender –Mottaker –Fritekstsøk –Datointervall

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Postlister mangler Trondheim har enkel postliste (med bestillingsskjema) Oslo, Kristiansand og Bergen mangler postliste på nett Vanskelig å følge storbyene

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Noen skylder på Datatilsynet ”Ifølge Datatilsynets regler er det kun postlister for de siste 3 månedene som er tilgjengelige”

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai som selv ikke liker innsyn? ”Datatilsynet finner det lite heldig når man nå i forslag til ny offentlighetslov synes å åpne for denne typen krav om innsyn”. Datatilsynets høringsuttalelse om Offentlighetslovutvalgets syn om at man skal kunne kreve innsyn i fortløpende e-postbehandling. ”Datatilsynet er imidlertid sterkt kritisk til forslaget om å innføre en plikt for de organer som fører elektronisk postjournal til å legge denne ut på Internett. ” Datatilsynets høringsuttalelse om forslaget om at etater som faktisk har en elektronisk journal i dag, skal gjøre denne tilgjengelig på Internett. Datatilsynets uttalelse: Offentlighetslovutvalgets innstilling: odin.dep.no/justisdepartementet/publikasjoner/utredninger odin.dep.no/justisdepartementet/publikasjoner/utredninger

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Personvern – en unnskyldning KRD: 444 dokumenter unndratt offentlighet i 2003 p.g.a Offentlighetslovens 5a (taushetsplikt) –Hvem vernes? Asylsøkeren eller KRD? Åpenhet er også personvern –Offentlighet kan beskytte mot overgrep fra det offentlige (barnevern, asylsøkere, mottakere av offentlig støtte) –Offentlighet sikrer kunnskap om saksbehandling = vern av rettigheter for andre i samme situasjon –Offentlighet og personvern kan ivaretas samtidig –Personvern kan ikke stoppe offentliggjøring av resten av dokumentet (Off.lov. 5a, 2.l.)|Off.lov. 5a, 2.l

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Å kontakte det offentlige er en offentlig handling Det er ikke bare din sak at du skriver til kommunen Kommunen kan holde tilbake opplysninger og likevel etterleve offentlighetsprinsippet Meningsløst å si nei til journaler og dokumenter via Internett Mye viktigere å få det offentlige til å etterleve Offentlighetsloven korrekt Krever mer av journalføringen

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Den perfekte journal Søkbar i alle felt Fritekstsøk i alle offentlige dokumenter De dokumenter som åpenbart er offentlige, er tilgjengelige elektronisk Dokumenter der innsyn må vurderes i hvert enkelt tilfelle, kan bestilles og mottas elektronisk. Hemmelige opplysninger sladdes uten at dokumentet unntas Du kan få automatisk tilsendt nye dokumenter i saken via e-post

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004

Åpenhet trengs...

Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Takk for oppmerksomheten Oppdaterte lysark finnes på