= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Innføring i basketball
6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
utnytte ledg rom/medløpspasning
RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER
Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
4 Bruk øynene riktig.
Foreldretrenerkurs for årskullene
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Håndballbanen & Håndballspillet Regler & Dommertegn
Varegg Nordnes Guttelagene & -91.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
FOTBALLSKOLE 2011 INSTRUKTØRHEFTE MED ØVELSESUTVALG
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Velkommen til dommerkurs
Min hobby. Basketball ble oppfunnet i 1891 av den kanadiske læreren James Naismith som bodde og jobbet i USA. Det begynte med at skolen der han jobbet.
BASISTRENING TJENSVOLL FK JENTER
Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Sonemodell AFK.
Regel 12 Feil- og overtredelser Jørn Egelund
Siste forsvarer Rune Nordby. Innhold Teoretisk tilnærming –Grunnlaget i regelboka Videosituasjoner –Begrunnelsen for avgjørelsene.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
Sonemodell AFK.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
Dagsorden / Innhold: Lagoppstilling
Fremtidens keeper. Ready sine ønsker 1.Offensive. 2.God med ballen i beina. 3.Taktisk dyktig i oppbyggende spill. 4.Kommunikasjon. 5.Lederskap. 6.Galskap.
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
dekke opp innenfor egen 16-meter
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Innlæring av rundering med klikkertrening
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Frigg Bandy 2014/15 treningsbank
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
11er teori.
Hinna Fotball Gutter 8 år
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
MINDE – FORSLAG TIL EGENTRENING I FERIEN 1. HA DET KJEKT MED FOTBALLEN! Det å spille og trene fotball skal være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt.
Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Spilltilbud 11 års klassen NHF Region Øst.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
BANDY AVDELINGEN Skøytetrening Forslag til skøyteøvelser som kan benyttes eksempelvis ved første trening på rink eller stor bane: 1.Ta fart og gli. Pararlelle.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Jenter - 92 Den lille håndballboka! Av Atle Oliver Johansen
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
Oppvarming Quiz.
Pasninger Quiz.
Finter og vendinger Quiz
”blir´u med å spille fotball?”
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Utskrift av presentasjonen:

= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE 4 -8 spillere Øvelse 1 1. Rød 1 spiller ballen til blå 1. 2 Blå 1 møter og spiller ballen tilbake til Rød 1- 2-4 berøringer 3. Rød 1 møter og spiller på direkten tilbake til Blå 1og spurter deretter til rekken med Blå Vektlegg: Pasning med innsiden av foten, spilleren skal være i balanse når pasningen slås. Mottak skal være godt. Begge involverte må ”time” pasningen. Temposkifte etter at pasningene er slått! 4. Blå 1 møter og spiller ballen direkte til Rød 2. Spurter deretter til rekken med Røde Øvelse 2 PASNINGSØVELSE 2 eller 3 spillere. Ved 3 spillere plasseres disse i en trekant 21 Rød spiller ballen til Blå med flatsiden av venstrebenet og flytter seg til den andre siden av markøren 2 Blå møter og med høyrebenet tar han med ballen til den andre siden av markøren. Spiller deretter ballen tilbake til Rød med venstrebenet og flytter seg til den andre siden av markøren 3. Rød møter og med venstrebenet tar han med ballen til den andre siden av markøren. Spiller på nytt ballen til Blå med venstrebenet, osv. Vektlegg: Pasninger med innsiden av . Mottak i løpsretningen. føttene.Temposkifte til andre siden av markørene med ballen! Mottak og pasning med forskjellige føtter. Snu løpsretningen etter noen mi. Slik at motsatte føtter benyttes til mottak/pasning. ’ 4. Rød og Blå spiller på denne måten og med denne løpsretningen i 2-3 minutter og skifter deretter løpsretning og bruker dermed det andre benet både i mottak og til pasning..

Trening av forsvar og angrep (dribling) = pasning = løp uten ball = føring av ballen Øvelse 3 Trening av forsvar og angrep (dribling) 1. Rød 1 spiller ballen til Blå 1 og møter for å forsvare målet Forsvarskø 2 Blå 1 møter og fører ballen mot Rød 1 Prøver deretter å passere han for å avslutte mot målet. Angrepskø Keeper 1. Blå 1 avslutter mot målet dersom han lykkes i å passere Rød 1 hvis ikke må han tilbake til angrepskøen.. 1. Rød 1 fører ballen til angrepskøen dersom han lykkes i forsvarsspillet hvis ikke løper han tilbake til forvarskøen. Vektlegg: . Forsvarer må ikke ”ruse” på , men avvente til angriper ikke har full kontroll på ballen. Forsvarer må også lære seg til å presse angriper til den minst ”farlige kanten” . Dvs. lengst unna målet. Angriper skal bruke farten, ikke stoppe opp.

= pasning = løp uten ball = føring av ballen Øvelse 4 TREKANT ØVELSE 4.Rød fører ballen forbi markør og legger ballen skrått tilbake foran mål hvor gul eller blå avslutter . TREKANT ØVELSE 3 GUTTER OG 1 BALL 1- Rød spiller ballen til blå og går på løp. 2. Blå spiller til gul og går i posisjon foran mål. 5. Gul eller Blå skal avslutte med skudd på keeper . Vektlegg: Pasningskvalitet – pasning foran spiller. Rød skal ha god kontroll på ballen og runde markøren før ballen spilles tilbake til Blå eller Gul. En av disse skal avslutte med mål! Skuddet kan være med flatsiden av foten eller med vristespark. Det viktigste er at ballen går i mål!

Øvelse 5 PASNINGSØVELSE / HEADEØVELSE / DEMPEØVELSE 3 GUTTER OG 2 BALLER (1BALL) = Pasning 2- Blå har tyngden på tærne (danser) og spiller ballen med bredsiden tilbake til rød. Snur seg og mottar ny pasning fra gul 1- Rød spiller ballen med bredsiden til blå 3- Gul spiller ballen med bredsiden til blå samtidig som Blå snur seg. Rød spiller ballen til Blå som spiller tilbake til Rød. Blå snur seg og får straks ballen fra Gul. Blå spiller ballen tilbake til Gul og snur seg igjen. Blå skal stresses med hurtige baller. Kan bukes også til headeøvelser, dempniger etc. (Pasningsøvelsen kan varieres slik at Rød spiller til Blå som spiller tilbake til Rød som igjen spiller til Gul mellom beina til Blå. Gul spiller tilbake til Blå som spiller tilbake til Gul som deretter spiller til Rød gjennom beina på Blå.) Vektlegg: Alle skal ha tyngden på tærne,nesten danse og bruke bredsiden av foten. Tempo og presisjon i pasningene. Gutten i midten skal stresses. Ca. 2 min. deretter bytte i midten-

= pasning = løp uten ball = føring av ballen Øvelse 6 PASNINGSMOTTAK SLIK AT BALLEN DEMPES I LØPSRETNINGEN 2- Guls mottak og demning skal sørge for at ballen blir liggende kontrollert i løpsretningen, dvs. mot Grå.. Gul spiller til Grå og løper etter til Grås posisjon. 1- Rød spiller ballen med bredsiden til Gul og løper til Guls posisjon 4. Blå må føre ballen mellom 2 markører da det ikke vil være noen i Røds tidligere posisjon. Dette unngås dersom øvelsen utføres med 5 spillere slik at det er 2 spillere i startposisjonen . 3. Grå som Gul men mot Blå Vektlegg: Kontrollert mottak/dempning i løpsretningen. Pasning med bredsiden av foten utenfor markørene Temposkifte etter at ballen er spilt.

Øvelse 7 = føring av ballen Føring av ballen rundt 4 markører og tilbake til utgangspunktet. Kan også benyttes som øvelse for ren hurtighetstrening uten ball. Egner seg godt inne og ute. Vektlegg: Konkurranseaspektet og kontrollert føring av ballen. Uten ball vektlegg starten med små, hurtige skritt og det samme ved alle retningsendringer.

= pasning FIRKANTSPILL = løp uten ball Øvelse 8 = pasning = løp uten ball FIRKANTSPILL Spill i firkant 3:1 – 4:1 eller 4:2 – 5:2 Direkte spill, 2 –3 eller fritt antall touch, avhengig av dyktighet. Også størrelsen på firkanten justeres etter dyktighet. Kan også legge inn bevegelse for alle slik at for eksempel hver gang Rød får ballen skal alle bevege seg til en side, høyre eller venstre. Vektlegg: Pasningskvalitet. Hurtig spill. Forklar pasningstidspunkt i forhold til motstanders posisjon. Viktig å være i balanse og få tyngden opp på tærne

HURTIGHETSTRENING MED AVSLUTNING Øvelse 9 HURTIGHETSTRENING MED AVSLUTNING Trener, eller helst en av guttene, som er dyktig pasningslegger, spiller ballen midt mellom markørene som to av guttene starter fra. Guttene starter når ballen blir spilt. Den raskeste avslutter deretter med skudd mot keeper. Han som avslutter tar med ballen tilbake til utgangspunktet. Vektlegg: Konkurranseaspektet! Søk å sette opp to omtrent like raske mot hverandre. Korte skritt i startfasen. Be guttene være forsiktige med taklinger for å unngå skader. Kontroll på ballen. Avslutninger skal gå i mål!