PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003
PAGE 2 - Hovedpunkter Driftsinntektene i 2.kvartal ble NOK 101,5 mill(+10,6%) Valutakorrigert utgjorde veksten 17,5% Driftsinntektene i 1.halvår ble NOK 215,5 mill, (+7,2%) Korrigert for valutaeffekter var veksten 15,6% Driftsresultatet i 2. kvartal ble NOK -0,6 mill(0,0 mill) og for 1.halvår NOK 7,4 mill (1,2 mill) Resultat før skatt ble NOK -1,5 mill i 2. kvartal (2,7 mill) og NOK 5,9 mill(1,8 mill) i 1.halvår Rullerende 12 måneders resultat før skatt er NOK 48,2 mill, mot NOK 44,1 mill for hele 2002
PAGE 3 - Salgsutvikling pr. 2 kvartal (Beløp i mill. NOK)
PAGE 4 - Salgsinntekter pr. 2. kvartal (Beløp i mill. NOK)
PAGE 5 - Rullerende årlige salgsinntekter målt pr. kvartal
PAGE 6 - Driftsresultat pr. 2. kvartal (Beløp i mill. NOK)
PAGE 7 - Resultat før skatt pr. 2. kvartal (Beløp i mill. NOK)
PAGE 8 - Resultat før skatt pr. kvartal (Beløp i mill. NOK)
PAGE 9 - Varelagerutvikling pr. kvartal
PAGE 10 - Rentebærende gjeld pr. kvartal
PAGE 11 - Resultatregnskap pr. 2. kvartal 2003
PAGE 12 - Balanse pr
PAGE 13 - Markedsområdene Norden Salgsinntekter i 1.halvår ble NOK 85,3 mill(+22,0%), +23,9% i 2.kvartal Spesielt god utvikling på frittstående vedovner, +39% hittil iår Høye strømpriser, spesielt i Norge og Sverige påvirker markedet positivt Godt fungerende markedskonsept som fortsatt er under utvikling Meget høyt trykk i markedet i forhold til 3.kvartal ifjor Ny peisinnsats og omramminger, samt kleberstensomramminger er under lansering
PAGE 14 - Markedsområdene USA Salgsinntektene i 1.halvår økte med 16,4% i USD, (-4,5% i NOK) til NOK 67,2 mill. Spesielt god vekst på vedovner og gasspeis Sterk vekst i ordreinngang under Early buy programmet Høy ordrebeholdning for levering i 3.kvartal Sterk fokus på produktivitetsforbedringer og kostnadsreduksjoner
PAGE 15 - Markedsområdene Frankrike Salgsinntektene 1.halvår økte med 1% i EUR (+2,5% i NOK) til NOK 18,7 mill Noe bedre salg av store vedpeiser Ny daglig leder ansatt Forventer et fortsatt vanskelig marked fremover
PAGE 16 - England Salgsinntektene 1.halvår økte med 41% i GBP (+ 28,9% i NOK) til NOK 9,8 mill God vekst på nylanserte gassovner Godt vekstpotensiale Øvrige markeder Salgsreduksjon i 1.halvår på 7% til NOK 33,4 mill, +9,5% i 2.kvartal Lagersituasjonen hos importørene er normalisert Vekst i salg fra importør til forhandler Markedsområdene
PAGE 17 - Salgsinntekt pr. markedsområde pr. 2. kvartal 2003
PAGE 18 - Produktområdene Frittstående vedovner Salgsøkning 1.halvår på 11,2% til NOK 105,5 mill., valutajustert vekst på 19,1% 39% vekst i Norden, +11,6% valutakorrigert i USA Vedpeiser Viser vekst på 4% i NOK hittil iår Noe tilbakegang i Europa, mens USA viser vekst Ny peisinnsats m/omramminger lanseres i disse dager Arbeider med en ny produktportefølje primært for Latin- og Øst-Europa for lansering 2004
PAGE 19 - Ny peisinnsats Jøtul I 160
PAGE 20 - Nye moderne peisomramminger i klebersten Jøtul S 160 lav Jøtul S 160 høy
Sidetekst PAGE 21 - Ny klassisk peisomramming i klebersten Jøtul S 120
PAGE 22 - Nye moderne elementpeiser Jøtul S 28 C Jøtul S 28 W med sideelementer
PAGE 23 - Nye moderne elementpeiser Jøtul S cm høy Jøtul S cm høy
PAGE 24 - Produktområdene Frittstående gassovner Salgsreduksjon på 15,8% hittil i år til NOK 25,5 mill, korrigert for valutaeffekter er det en vekst på 1% Sterk vekst i England, svakt ned i USA Ordreinngang i USA på nye gassovner for skipning i 3.kvartal tilsier god vekst på gassovner på årsbasis Gasspeiser Salgsinntektene i 1.halvår ble 29% over fjoråret regnet i USD, omregnet til NOK ble salget 8,2 mill, (+5,1%) Vil lansere gasspeiser i Norge i 3.kvartal Forventer fortsatt høy vekst
PAGE 25 - Salgsinntekter pr. produktgruppe 2. kvartal 2003
PAGE 26 - Produksjon Kråkerøy Produksjonen på støperilinjen har ligget noe over kapasitetsgrensen. Dette har medført høyere uplanlagt stopp og vedlikehold som har forplantet seg til etterfølgende avdelinger Inngått leveringsavtale med støperiunderleverandør. Leveranser er igang Igangsatt utredningsarbeide for utvidelse av støperikapasiteten på Kråkerøy Fokus på redusert bearbeidingstid pr. enhet Fortsatt betydelig forbedringspotensiale
PAGE 27 - Produksjon Portland Verdianalyser gir lavere materialkostnader og redusert timeforbruk i gassproduktene Ny gassbrenner forventes å gi lavere materialkost pr. enhet Fortsatt forbedringspotensiale både på lønn- og materialsiden
PAGE 28 - Bemanningsutvikling Jøtul gruppen
PAGE 29 - Fremtid Salgsinntektene for 3. kvartal forventes å bli betydelig over fjoråret Resultatet for 2.halvår forventes å bli bedre enn ifjor Fortsatt rom for driftsmarginforbedringer Intern målsetting om 15% driftsmargin i 2004 Vil legge større vekt på vekst gjennom fortsatt videreutvikling av markedskonsept basert på merkevaren Jøtul Styret forventer at arbeidet med å finne ny hovedeier til hele eller deler av virksomheten vil være avsluttet i inneværende år
PAGE 30 - Spørsmål?