Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til TQM Partners vinterseminar tirsdag 23. mars 2009
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Hva er aktivitet og deltakelse?
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Hensiktsmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Kjell Erik Øie Statssekretær
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Tittel: ”INTRANETT i SCANDIACONSULT” 4 Hilde Reitan, 2HKD Hovedprosjekt studieåret 1999/2000 Oppgavestiller: Trondheim.
Smittevernkonferanse, Tromsø,
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Øystein Pedersen Dahlen
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Leirskole i uke 18.  Alle har selv ansvar for å organisere denne delen.  Avgang fra Arna stasjon mandag 30. april kl  Vær ute i god tid!  Fredag.
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
12,302,337,422,54 12,30 5,93 1,06 1,27 8,27 Hvordan ser infrastrukturleverandørene på sin fremtidige utvikling av TETRA Jan-Erik Hammerstad Siemens ICM.
Hospital Ward Øyvind Isaksen. Problemstilling Utvikle et design for en mobil tjeneste for gruppe kommunikasjon mellom pleiere på en sykehusavdeling.
”Doctector”.  Generell del ◦ Vår oppgave og vårt hovedfokus ◦ Vår problemstilling ◦ Hva vi har gjort ◦ Videre utfordringer  Teknisk del ◦ Grunnlaget.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Vågan kommune 1999 IKT-plan - IKT som verktøy i strategisk arbeid
A Merkantildata Company empowering your business.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Scangit Telekommunikasjon applikasjonsutvikler
Samhandling – Nyskaping – Optimisme - Raushet 1 KS effektiviseringsnettverk 20 + Gardermoen 12. januar 2011 Kristiansund kommune Rådmann Just Ingebrigtsen.
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Trondheim = samhandling
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Undersøke bruk Kapittel 7
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Statusrapport Velferdsteknologi
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Elektroniske dørlåser
Elektroniske dørlåser
– meldingsboka på mobilen
Utskrift av presentasjonen:

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Hvorfor? ”I 2000 var de totale offentlige utgifter til pleie- og omsorgstjenestene ca. 45 milliarder kroner. Det utgjør 36% av alle kostnadene til helse- og omsorgstjenester og vel 1/3 av kommunenes samlede driftsbudsjett.” (Sosial- og Helsedirektoratet, 2004) Hensiktsmessig bruk av IKT som kan styrke den interne samhandlingen i hjemmetjenesten, støtte de ansatte i deres arbeid og bedre ressursutnyttelsen

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Hvordan? –Prosjektet tar utgangspunkt i den mobile kommunikasjon mellom de ansatte som jobber ute hos bruker, og ser nærmere på hva slags informasjons- og kommunikasjonsbehov mobiltelefon i dag dekker. –Bruk av kontekst og asynkrone meldinger. –Basert på undersøkelser ved en sone for hjemmetjenesten i Trondheim kommune Kvantitativ spørreundersøkelse Kvalitativt intervju

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Funn fra undersøkelsene – Bruk av mobiltelefon Kollegaer på kontoret og hos bruker Behov for informasjon Behov for hjelp til arbeidsoppgaver – Informasjon 1/3 mener de ikke har tilgang til den informasjonen de trenger ute hos bruker – Kommunikasjon Ca 40% opplever mobiltelefonen som forstyrrende

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Funn fra undersøkelsene –Informasjonskilder Gerica & Kollegaer Gerica representerer informasjonsteknologien. Mobiltelefonen representerer kommunikasjonsteknologien.  Det er ikke noen integrasjon mellom disse.

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Mobil tilgang til informasjon

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Kontekst –Mobile terminaler Dynamiske omgivelser Begrenset grensesnitt –Lokasjon –Identitet  rolle –Aktivitet  tilstedeværelse –Tid

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Scenario Pleier X vet ut i fra erfaring at Pleier Y befinner seg i nærheten. Pleier X har notert ned hvilken mobiltelefon Pleier Y benytter på sin arbeidsliste, finner denne oppføringen i telefonlisten på mobiltelefonen, og ringer Pleier Y for å spørre om assistanse. Pleier Y befinner seg riktignok i nærheten, men er dessverre opptatt med et stell hvor bruker befinner seg i dusjen. Det er dermed ikke mulig for Pleier Y å forlate. Pleier X ringer videre til Pleier Z. Pleier Z har mulighet til å hjelpe, men befinner seg litt lenger unna. Pleier Z ankommer bruker hvor pleier X befinner seg 13 minutter senere.

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Asynkrone meldinger –Sesjonskontroll –Enkle beskjeder Særlig én-til-mange –Standard meldinger ved behov for hjelp Assistanse Delegering

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Spørsmål?

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Oppsummering –Integrasjon av informasjons- og kommunikasjonsteknologien –Kontekst for å støtte interaksjonen og beslutningsgrunnlaget –Asynkrone meldinger til én-til-mange beskjeder  Øke selvstendigheten, minke forstyrrelsene

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Takk for meg