Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
«Forbedringsprosess(en)»
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Anbefalinger fra sekretariatet
Lederutvikling hos USIT
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Administrativ organisering
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
Endringsprosesser ved UiT
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
utfordringer i en ny region
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Presentasjon for Studiekomiteen
Standardisering av IT-virksomheten
Prosjekt internasjonalisering
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe og prosjektleder Ingar Pettersen, IHR

Hva vil vi med IHR? Øke vårt økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av ressursene på forskning og utdanning Skape en enda bedre arbeidsdag for studenter og ansatte Kultur for kontinuerlig forbedring

Ingen oppsigelser Styret har vedtatt at vi ved utgangen av 2013 skal vise et positivt resultat på mellom 10-30%

Klar tale fra styret Vi skal utvikle en handlingskraftig organisasjon med større muligheter for effektivisering og kvalitetsheving Brukerne skal settes i fokus Endringene i organisasjonen skal skje gjennom gode prosesser

Pågående prosjekter Roller og ansvar knyttet til administrative nivåer Administrativ IT Eksternfinansierte prosjekter Studieadministrasjon Bilagslønn Eksamen Nye prioriterte områder Arkiv Ph.D utdanningen

Roller og ansvar knyttet til administrative nivåer Kartlegge nåsituasjonen – januar Vurdere organisasjonsmodeller – februar Analysefase avsluttes – april Drøfting i universitetsstyret i juni – styrebehandling etter sommerferien

Plangruppe for administrativ IT Hovedutfordringer –Mange av tjenestene oppleves som lite brukervennlige –Nye tjenester og løsninger innføres usystematisk og lite planlagt –Beslutninger knyttet til de administrative IT- systemene er kun unntaksvis sporbare –Tiltak gjennomføres uten at konsekvenser for andre tjenester eller systemene er klarlagt og tatt hensyn til

Prioriterte oppgaver for plangruppen Kortsiktige tiltak Etablere en entydig systemeierfunksjon –Tydeliggjøre de viktigste rollene rundt administrative IT-systemer Strategi for trinnvis utvikling / oppgradering av systemer (veikart) innen administrative IT- løsninger

Fremdrift Det arbeides fortløpende med kortsiktige løsninger –Etter hvert som nye og bedre løsninger innføres blir disse publisert på hjemmesiden. Forslag til organisering av systemeierrollen ble vedtatt i styremøtet 27/1 Forslag til et veikart avsluttes april 2012

Eksternfinansierte prosjekter Kartlegging av grunnbehov gjennomført ved MNF og MED –fokusgrupper – intervjuer Plangruppe etablert –10 deltakere fra MNF, MED, SV, ØPA, OPA –Utvides med deltakere fra de andre fakultetene som deltar på utvalgte møter

Hovedproblemstillinger Effektiv styring krever informasjon som ikke finnes i våre hovedsystemer: –Søknaden –Milepeler for forskningsaktivitetene –Forbruk av frikjøp Vi mangler gode mekanismer for porteføljestyring

Hovedproblemstillinger Totalkostnadsføring krevende –Prosjektoppfølging ekstra krevende Personalkostnader belastes feil –Dato for start og stopp, og konteringsinformasjon er for ofte feil –Prosedyrene for feilretting er for tungvinte og tidkrevende

Fase 1 i prosjektet skal: Beskrive og avgrense problemområdet Lage kortsiktig løsning Organisere arbeidet og arbeidsflyten ut fra dagens tilgjengelige systemer og registre Fase 1 avsluttes

Fase 2 skal: Beskrive og avgrense problemområdet Lage kravspesifikasjon for IT-støtte Anskaffe/utvikle IT-støttesystem Revidere organisering og saksflyt som følge av nytt IT-system Fase 2 skal være ferdig medio 2013

IHR studier Studentmobilitet Lokalopptak Eksamen

Studentmobilitet Ferdig utredet: -Godkjenning av norsk utdanning, enkle saker -Forhåndsgodkjenninger -Registrering av alternative forkunnskapskrav Noen arbeidsprosesser trenger videre utredning/ policyavklaring: -Godkjenning av norsk utdanning, tunge saker -Godkjenning utenlandsk utdanning Vurdering av videre arbeid herunder høring under utarbeidelse

Lokalopptak Utarbeidet forslag: Samordning og sentralisering av opptak til masterprogram til UiO Enhetene skal fortsatt: -Foreta faglig vurdering og rangering av kvalifiserte søkere som oversendes fra STA -Behandle saker som ikke kan poengberegnes (individuell behandling) Forslaget er sendt på høring

Eksamen Arbeidsgruppen skal – analysere og foreslå endringer innenfor planlegging, gjennomføring og etterarbeid knyttet til eksamensavvikling –ha spesiell oppmerksomhet rettet mot digitalisering av arbeidsprosessene –gjennomgå arealbruk, arkiv og bruk av eksamensvakter

Bilagslønn Kartlegging av dagens arbeidsprosesser og organisering er i hovedsak avsluttet Ulike løsninger er under vurdering Forslag til endelige løsninger fremlegges mars/april 2012

Fra Sentraladministrasjonen til forskning og utdanning Målsetningen er å frigjøre 10 % av driftsbudsjettet på 500 millioner kr 2012: 10 millioner kr er inndratt fra Sentraladministrasjonen Forslag til disponering legges fram for styret i mars 2012

Mulige tiltak i Sentraladministrasjonen Felles strategisk vurdering hver gang det er en ledig stilling Redusert ressursbruk på utvalgte områder Tenke stort, men også handle i det små

Mulige tiltak i Sentraladministrasjonen Aktivitetskutt (årsverk og oppgaver) Ambisjonsnivå (godt nok) Alternative måter å jobbe på (felles løsninger, systemer og tjeneste)

Hva skal pengene brukes til? Til prosjekter innen forskning og utdanning Forslag til disponering av pengene: –Økt studentoppfølging –Styrking av inntekter gjennom eksternt finansierte prosjekter –Styrking av Småforsk –Finansiering av stillinger for å sikre større fleksibilitet ved omstillinger (tre års finansiering)

Mer informasjon/kontakt oss