Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en oppgave Dokumenterer vanligvis mer menneskelig enn teknisk dynamikk
Aktører Vanligvis menneskelig aktør Ofte også objekter Kan derfor vise samhandling mellom bruker og en systemdel Men kan også vise bare forretningslogikk i et objekt
Grunnsymboler Fylt skive, som viser start Assosiasjon med retning, som viser transisjon Firkant med buede hjørner eller buede sidevegger, som viser aktivitet Fylt skive med ekstern sirkel, som viser stopp
Iterering En aktivitet må av og til gjentas Dette vises med stjernesymbolet
Forgrening Kan vises som aktivitet med flere utgående transisjoner Hver transisjon kan forsynes med en betingelse En av dem kan ha else
Decision diamonds Symbolet er et lite rektangel dreid 45 grader Symbolet bør brukes i par Kun en av forgreningene mellom symbolene tas i bruk
Parallelle aktiviteter Symbolet er en tykk strek plassert horisontalt eller vertikalt Symbolet brukes i par Symbolparet omslutter aktiviteter som må gjøres ferdig Aktivitetene kan gjøres ferdig til ulik tid Aktivitetene kan gjøres parallelt eller sekvensielt, og i vilkårlig orden
Parallelle aktiviteter En transisjon går inn i det første symbolet Flere transisjoner går ut fra det første symbolet og inn i det parallelle området Flere transisjoner går inn i det andre symbolet En transisjon går ut fra det andre symbolet
Fork og join Fork og join i beskrivelsen av en prosess i systemutvikling
Velformethet Aktivitetsdiagram bør merkes med symboler for både start og stopp Forgreninger og parallelle områder bør omsluttes av symbolpar
Billettautomat med felle
Forbedret automat
Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt kolon
Signaler Signalet kan utløse en transisjon Signaler kan kobles til join (samling) Signaler kan merkes med joinSpec mellom krøllparenteser Dette forutsetter koding av transisjonene Spesifikasjonen kan skrives i OCL, et programmeringsspråk eller i naturlig språk
Objektbaner Objektbaner spesifiserer aktører Slike aktører kan være et objekt, en systemdel eller et levende vesen
Subaktiviteter En aktivitet kan romme flere andre aktiviteter, eller subaktiviteter Et diagram kan ikke vise alt på en gang Rakesymbolet viser til subaktivitetene
Subaktiviteter med parametre Et rakesymbol kan vise til dette diagrammet Parametre kan vises med objektsymboler En subaktivitet som denne kan vises med både inn- og utparametre
Argumenter og parametre Argumenter og parametre kan vises på ulike måter
Arrays og collections Arrays og collections kan vises med et tilsvarende symbol
Parametre som utløser instanser Vi kan vise at hvert parameter i en collection utløser en instans av en subaktivitet
Flow final Strukturen i subaktiviteten kan presiseres ytterligere Vi kan for eksempel vise flow final
Aktiviteter og kode Et diagram kan tilsvare en operasjon i programkoden
Avanserte signaler Signaler kan sendes etter en viss tid Dette kan føre til en transisjon til neste aktivitet
Kombinasjon av signaler Avanserte signaler kan kombineres Eksterne signaler kan også modelleres
Flyt og konnektorer Komplisert flyt kan forenkles med signaler og konnektorer