Aktivitetsdiagrammer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Collection 3. Collection 3 Collection 3 – Fakta Vil bli produsert parallelt med Coll. 2 (fortsetter i sortimentet) Flush overflate på hengsler og grep.
Objektorientert systemutvikling og UML
UML & object models av gruppe 8
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en.
Billettautomat med felle. Forbedret automat Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt.
Objektorientert design
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er ofte teknisk, men kan også beskrive biologiske tilstander Tilstandsdiagrammet.
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Strukturerende elementer i UML
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Aktivitetsdiagrammer
Tallsystemer.
Program Frokost serveres Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Retorikk.
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Billettautomat med felle
Eric Jul PSE, Inst. for informatikk
Velkommen til foreldremøte nye 8. trinn
Utskrift av presentasjonen:

Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en oppgave Dokumenterer vanligvis mer menneskelig enn teknisk dynamikk

Aktører Vanligvis menneskelig aktør Ofte også objekter Kan derfor vise samhandling mellom bruker og en systemdel Men kan også vise bare forretningslogikk i et objekt

Grunnsymboler Fylt skive, som viser start Assosiasjon med retning, som viser transisjon Firkant med buede hjørner eller buede sidevegger, som viser aktivitet Fylt skive med ekstern sirkel, som viser stopp

Iterering En aktivitet må av og til gjentas Dette vises med stjernesymbolet

Forgrening Kan vises som aktivitet med flere utgående transisjoner Hver transisjon kan forsynes med en betingelse En av dem kan ha else

Decision diamonds Symbolet er et lite rektangel dreid 45 grader Symbolet bør brukes i par Kun en av forgreningene mellom symbolene tas i bruk

Parallelle aktiviteter Symbolet er en tykk strek plassert horisontalt eller vertikalt Symbolet brukes i par Symbolparet omslutter aktiviteter som må gjøres ferdig Aktivitetene kan gjøres ferdig til ulik tid Aktivitetene kan gjøres parallelt eller sekvensielt, og i vilkårlig orden

Parallelle aktiviteter En transisjon går inn i det første symbolet Flere transisjoner går ut fra det første symbolet og inn i det parallelle området Flere transisjoner går inn i det andre symbolet En transisjon går ut fra det andre symbolet

Fork og join Fork og join i beskrivelsen av en prosess i systemutvikling

Velformethet Aktivitetsdiagram bør merkes med symboler for både start og stopp Forgreninger og parallelle områder bør omsluttes av symbolpar

Billettautomat med felle

Forbedret automat

Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt kolon

Signaler Signalet kan utløse en transisjon Signaler kan kobles til join (samling) Signaler kan merkes med joinSpec mellom krøllparenteser Dette forutsetter koding av transisjonene Spesifikasjonen kan skrives i OCL, et programmeringsspråk eller i naturlig språk

Objektbaner Objektbaner spesifiserer aktører Slike aktører kan være et objekt, en systemdel eller et levende vesen

Subaktiviteter En aktivitet kan romme flere andre aktiviteter, eller subaktiviteter Et diagram kan ikke vise alt på en gang Rakesymbolet viser til subaktivitetene

Subaktiviteter med parametre Et rakesymbol kan vise til dette diagrammet Parametre kan vises med objektsymboler En subaktivitet som denne kan vises med både inn- og utparametre

Argumenter og parametre Argumenter og parametre kan vises på ulike måter

Arrays og collections Arrays og collections kan vises med et tilsvarende symbol

Parametre som utløser instanser Vi kan vise at hvert parameter i en collection utløser en instans av en subaktivitet

Flow final Strukturen i subaktiviteten kan presiseres ytterligere Vi kan for eksempel vise flow final

Aktiviteter og kode Et diagram kan tilsvare en operasjon i programkoden

Avanserte signaler Signaler kan sendes etter en viss tid Dette kan føre til en transisjon til neste aktivitet

Kombinasjon av signaler Avanserte signaler kan kombineres Eksterne signaler kan også modelleres

Flyt og konnektorer Komplisert flyt kan forenkles med signaler og konnektorer