O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Studieforberedende utdanningsprogram
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Fagvalg Studiespesialisering
Velkommen til kontaktmøte Vg
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Idrett ved Meråker videregående skole
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Slåtthaug videregående skole
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Studentambassadører 2013/14
Rådgiverkonferanse Lillehammer – 18. november 2008
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Velkommen til Tanks.
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Fagvalgorientering Vg2 ST oktober 2013
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Sunnland Einar Stølevik
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Tanks videregående skole
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Informasjonsmøte om VGS
Videregående opplæring i Follo
Studiespesialisering med formgivingsfag
Gro Maastad, studieveileder
Opptak 1.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
FAGVALG VG
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.  Alle må søke om inntak til Vg2  Inntakskontoret foretar inntaket  Søknadsfrist 1. mars  Svar.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
INFORMASJONSMØTE Info fra Fagopplæringskontoret ved Anne Sara Svendsen
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Forkurs, TRES og Y-veien
Litt historie om Y-veien
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Videregående opplæring i Follo
Veien videre etter VG2 Elektro.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Fagforbundet Vest-Agder
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK

T EMA  Rekrutteringsveiene  Reformene i videregående opplæring  Redskapsfagene  Fagskoleutviklingen

R EKRUTTERINGSVEIENE Til ordinær treårig ingeniørutdanning:  Generell studiekompetanse + spesielle opptakskrav  Teknisk fagskole (Fagskoleutdanning må ha spesielle opptakskrav)  Forkurs Til treterminordning  Generell studiekompetanse Til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning:  Relevant fag-/svennebrev (Y-veien)

R EFORMENE I VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Tradisjonell struktur  Yrkesfaglige løp har få fellesfag I tradisjonell struktur Norsk med samfunnskunnskap Yrkesrettet matematikk  Allmenfaglig studieretning Fram til 1992 Privatister som tok 3FY, slapp eksamen i 2FY Privatister som tok 3MN, slapp eksamen i 2MN

E NDRET STRUKTUR  Yrkesfaglige løp Norsk 2+2 uketimer Matematikk 1 MA- Y  Studieretning for allmenne fag Privatister måtte ta både 2FY og 3FY Privatister som tok 3MN, slapp eksamen i 2MN

R EFORM – 2008 Reform94 med GK og VKI i skole yrkesfaglige løp Norsk 2+2 uketimer Engelsk 2+2 uketimer Matematikk 1 M (1 MA-y) 3 uketimer Naturfag 2 uketimer Samfunnsfag 2 uketimer  Treårige yrkesfaglige løp har normalt det samme  Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag Har mer Privatister måtte ta både 2FY og 3FY Privatister som tok 3MX slapp eksamen i 2MX NB! Praksiskandidater kan mangle disse fagene.

K UNNSKAPSLØFTET 2009  Kunnskapsløftet  Yrkesfaglige løp, med Vg1 og Vg2 i skole Norsk 2+2 uketimer Engelsk 140 årstimer i løpet av to år (forandring?, frist 6. desember) Matematikk 1T eller 1P 84 årstimer (ca. 3 uketimer) Naturfag 56 årstimer ( ca. 2 uketimer) Samfunnsfag 84 årstimer ( ca. 3 uketimer)  Treårige yrkesfaglige løp har normalt det samme  Studieforberedende utdanningsprogram Privatister må ta både Fysikk 1 og Fysikk 2 Privatister må ta både Matematikk R1 og Matematikk R2

M ATEMATIKK X I K UNNSKASPLØFTET  Et programfag på 84 årstimer (ca. 3 uketimer), kan velges av de som tar R1 eller S1 Tallteori Komplekse tall Sannsynlighet og statistikk  Grunnleggende ferdigheter Kunne uttykke seg muntlig og skriftlig o Formulere og forklare logiske resonnementer Kunne lese o Trekke relevant matematisk informasjon ut av en tekst. Kunne regne o Fortrolighet med de ulike regneoperasjonene, uten digitale verktøy Kunne bruke digitale verktøy o Bruke verktøy til omfattende beregninger og viduallisering

F AGSKOLEUTVIKLINGEN Tekniske fagskoler før rammeplan fastsatt 1998/1999  Gir ikke generell studiekompetanse  OK for bachelorutdanning i ingeniørfag  Må ha R2 i tillegg for femårig integrert master i teknologiske fag Tekniske fagskoler etter rammeplan av 1998/1999  Gir generell studiekompetanse  OK for bachelorutdanning i ingeniørfag  Må ha R2 i tillegg for femårig integrert master i teknologiske fag 2-årig teknisk fagskoleutdanning i tekniske fag  Gir ikke generell studiekompetanse  Må dokumentere de spesielle opptakskravene

G AMMEL TEKNISK FAGSKOLE

T EKNISK FAGSKOLE R AMMEPLAN AV 1998/1999

T OÅRIG FAGSKOLEUTDANNING I TEKNISKE FAG