O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK
T EMA Rekrutteringsveiene Reformene i videregående opplæring Redskapsfagene Fagskoleutviklingen
R EKRUTTERINGSVEIENE Til ordinær treårig ingeniørutdanning: Generell studiekompetanse + spesielle opptakskrav Teknisk fagskole (Fagskoleutdanning må ha spesielle opptakskrav) Forkurs Til treterminordning Generell studiekompetanse Til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning: Relevant fag-/svennebrev (Y-veien)
R EFORMENE I VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Tradisjonell struktur Yrkesfaglige løp har få fellesfag I tradisjonell struktur Norsk med samfunnskunnskap Yrkesrettet matematikk Allmenfaglig studieretning Fram til 1992 Privatister som tok 3FY, slapp eksamen i 2FY Privatister som tok 3MN, slapp eksamen i 2MN
E NDRET STRUKTUR Yrkesfaglige løp Norsk 2+2 uketimer Matematikk 1 MA- Y Studieretning for allmenne fag Privatister måtte ta både 2FY og 3FY Privatister som tok 3MN, slapp eksamen i 2MN
R EFORM – 2008 Reform94 med GK og VKI i skole yrkesfaglige løp Norsk 2+2 uketimer Engelsk 2+2 uketimer Matematikk 1 M (1 MA-y) 3 uketimer Naturfag 2 uketimer Samfunnsfag 2 uketimer Treårige yrkesfaglige løp har normalt det samme Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag Har mer Privatister måtte ta både 2FY og 3FY Privatister som tok 3MX slapp eksamen i 2MX NB! Praksiskandidater kan mangle disse fagene.
K UNNSKAPSLØFTET 2009 Kunnskapsløftet Yrkesfaglige løp, med Vg1 og Vg2 i skole Norsk 2+2 uketimer Engelsk 140 årstimer i løpet av to år (forandring?, frist 6. desember) Matematikk 1T eller 1P 84 årstimer (ca. 3 uketimer) Naturfag 56 årstimer ( ca. 2 uketimer) Samfunnsfag 84 årstimer ( ca. 3 uketimer) Treårige yrkesfaglige løp har normalt det samme Studieforberedende utdanningsprogram Privatister må ta både Fysikk 1 og Fysikk 2 Privatister må ta både Matematikk R1 og Matematikk R2
M ATEMATIKK X I K UNNSKASPLØFTET Et programfag på 84 årstimer (ca. 3 uketimer), kan velges av de som tar R1 eller S1 Tallteori Komplekse tall Sannsynlighet og statistikk Grunnleggende ferdigheter Kunne uttykke seg muntlig og skriftlig o Formulere og forklare logiske resonnementer Kunne lese o Trekke relevant matematisk informasjon ut av en tekst. Kunne regne o Fortrolighet med de ulike regneoperasjonene, uten digitale verktøy Kunne bruke digitale verktøy o Bruke verktøy til omfattende beregninger og viduallisering
F AGSKOLEUTVIKLINGEN Tekniske fagskoler før rammeplan fastsatt 1998/1999 Gir ikke generell studiekompetanse OK for bachelorutdanning i ingeniørfag Må ha R2 i tillegg for femårig integrert master i teknologiske fag Tekniske fagskoler etter rammeplan av 1998/1999 Gir generell studiekompetanse OK for bachelorutdanning i ingeniørfag Må ha R2 i tillegg for femårig integrert master i teknologiske fag 2-årig teknisk fagskoleutdanning i tekniske fag Gir ikke generell studiekompetanse Må dokumentere de spesielle opptakskravene
G AMMEL TEKNISK FAGSKOLE
T EKNISK FAGSKOLE R AMMEPLAN AV 1998/1999
T OÅRIG FAGSKOLEUTDANNING I TEKNISKE FAG