E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Finansiering av E6 på Helgeland - alternativer
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Litt om Statens vegvesen
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Skarv PUD og BP I Nordland
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Nasjonal Transportplan
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret

Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Regionale forskningsfond
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 1. oktober 2014.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Langtidsplan og budsjett
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Utskrift av presentasjonen:

E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter Pressekonferanse 20. oktober 2009 Mo i Rana

Tema for pressekonferansen Utredning av alternative utbyggingsstrategier for E6 på Helgeland Med kun statlig finansiering Som en ”pakke” med delvis bompengefinansiering Faglig grunnlag for politisk behandling i de berørte kommunene

E6 Helgeland - utfordringer Smal veg Svingete veg Flaskehalser Dårlig bæreevne Telehiv Mange avkjørsler Lite effektiv transport Store kostnader for næringslivet Ca 40 trafikkulykker årlig 2-3 mennesker omkommer i trafikken hvert år

E6 Helgeland Investeringsbehov på 3,8 milliarder kr 1100 mill kr Ca 30 km ny veg Ca 170 km utbedres i samsvar med valgt utbedringsstandard Ca 60 km tilfredsstillende standard 200 mill kr 840 mill kr 1090 mill kr 570 mill kr

Mål for utvikling og standardheving av E6 - utbedringsstandard Vegbredde minst 8,5 m der det gjøres tiltak og bruer mindre enn 7,5 m utbedres Ingen kurve skal ha mindre horisontalradius enn 150 m og ”problembakker” skal utbedres Faktisk bæreevne skal være større enn 10 tonn og telehiv fjernes Det bygges gang- sykkelveger rundt byer, mellom tettsted og langs skoleveg Etablering av stoppesteder/ hvileplasser for tunge kjøretøy Hovedrasteplasser utbedres Utvalgte kollektivknutepunkt gis universell utforming Krav til stoppsikt oppfylles. Hindre i siktsoner fjernes eller sikres. Skog ryddes i en bredde på 10 m. Rekkverk utbedres. Avkjørsler samles for å bedre trafikksikkerhet Skilt skal oppfylle krav i skiltnormalene

E6 Helgeland Øke standarden til 90 km/t? 650-850 mill kr Tilleggskostnader ved å øke fartsgrensen fra 80 km/t til 90 km/t 1100-1300 mill kr Kostnad øker med 2,6-3,1 mrd kr! Samfunnsøkonomisk nytte 300 mill kr Store deler av E6 må bygges som ny veg Omfattende og tidkrevende planlegging 100-150 mill kr 100-130 mill kr 650-750 mill kr

Nasjonal Transportplan 2010-2019 Forutsatt bevilget 350 mill kr i perioden 2010-2013 til prosjektet Brenna-Brattås-Lien. Det sies videre: ”Lokalt arbeides det med opplegg for delvis bompengefinansiering av den videre utbyggingen av E6 på Helgeland. Framdriften på dette prosjektet vil derfor være avhengig av om det blir tilslutning til et slikt opplegg”. For siste 6-årsperiode omtales E6 på Helgeland som følger: ”Dersom det ikke blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av E6-utbygging på Helgeland, fullføres prosjektet E6 Brenna-Brattås-Lien med statlige midler i siste seksårsperiode.” Videre omtales også utbedring av strekningene Mo-Bolna og Mosjøen-Osen: ”I siste seksårsperiode er det også aktuelt å prioritere statlige midler til følgende større prosjekter: Utbedring av E6 Mosjøen-Osen i Nordland. Strekningen har dårlig geometrisk standard og dårlig bæreevne. Dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av E6-utbygging på Helgeland, vil det være mulig å forsere utbyggingen” Tilsvarende formulering er gitt for Mo-Bolna.

Statlige midler Nasjonal Transportplan 2010-2019 Behov 3800 mill kr Statlige midler 2010-2013 350 mill kr Statlige midler 2014-2019 1610 mill kr Rest å finansiere 1840 mill kr

E6 Helgeland Utviklingskontrakt Ny kontraktsform som kombinerer utbygging og drift/ vedlikehold Kontraktsperiode 15 år. Utbygging i de 8-10 første årene Oppstart bør være i 2011 Mulige fordeler: Kontinuerlig, sammenhengende og forutsigbar utbygging av en lengre strekning. Kontraktsforpliktelse som sikrer framdrift. Som del av forpliktelsen vil også finansieringen måtte låses og bindes opp til kontrakten. En (eventuelt to) helhetlige og langsiktige kontrakter bør gi mindre kostnader. Koblingen mellom utbygging og drift bør gi incitament til entreprenøren for å levere både kvalitet og kostnadsgunstige løsninger.

Bruk av bompenger i Norge Utvikling i Bompenger: I 2008 utgjorde bompengeandelen 40% av totale vegbyggingsmidler i Norge

Norge – prosjekter bompengefin./alt.fin. Ryaforbindelsen Rv78 Toventunnelen Vegpakke Salten, fase 1

Bompenger inn i statsbudsjettet - prinsipp Binder tilsvarende beløp statlige midler Bom-penger Statlige midler totalt Statlige midler til ”fri” prioritering

Utbyggingspakke med delvis bompengefinansiering Behov 3800 mill kr Statlige midler 2010-2019 1960 mill kr Statlige midler 2020-2022 400 mill kr Vedlikeholdsmidler 340 mill kr Sum statlige midler 2700 mill kr Bompengebidrag 1100 mill kr

Framdrift på utbyggingen Byggeperiode 2011-2020 Opptrapping i 2011-2012 Aktivitet på hele strekningen Prosjekt i 2011-2013 Krokstrand-Raufjellfors Urlandå-Skamdal Mjåvatn-Angermo Brenna-Kappskarmo-Brattås Noen mindre tiltak I sum ca 670 mill kr

Konklusjon Kun statlige midler ”Pakke” med bompenger Målsetting: E6 på Helgeland skal være utviklet med en standard i samsvar med nasjonale krav innen 2020

E6 Helgeland Bompengeløsning Krokstrand Takst kr 25,- Bidrag 60 mill Reinforshei Takst kr 25 Bidrag 315 mill Forutsetninger: Opp til 20 % rabatt Innkreving begge veger Trippel takst for lastebil over 3,5 tonn Innkreving i 15 år med start i 2013 Byggeperiode 2011-2020 Skamdalen Takst kr 20,- Bidrag 185 mill Båthola Takst kr 30,- Bidrag 270 mill Laksfors Takst kr 25,- Bidrag 170 mill Svenningvatnet. Takst kr 25,-. Bidrag 110 mill

E6 Helgeland Innkrevingsløsning Avlesing av elektronisk brikke eller nummerskiltavlesing Helautomatisk registrering Forskuddsbetaling/ abonnement eller etterskuddsbetaling med giro i posten Manuell betaling hos forhandlere Rabatt ved forskuddsbetaling/ abonnement Bomstasjon på rv 17

E6 Helgeland Prosess videre Innføring av bompenger krever lokal tilslutning Eventuell bompengefinansiering må vedtas i de fire berørte kommunene (Rana, Hemnes, Vefsn og Grane) og av Nordland fylkeskommune Endelig behandling i Stortinget Tidsplan: Behandling i kommunene i høst Fylkestingsbehandling i desember 2009 eller februar 2010 Kvalitetssikring og forberedelse for Stortingsbehandling i første del av 2010 Framlegging av St.prp. Vår/ høst 2010 Byggestart 2011