Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Parapsykologi.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
The Scientific Importance of Experimental Data
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Å lykkes eller være lykkelig?
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Læringsteorier En første oversikt.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Palmer 2003.
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
Diskrete stokastiske variable
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Undring Tro Viten.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kunnskap om kausalsammenhenger
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Kvalitative forskningsmetoder
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Transaksjonsmodellen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
I Dibrastan bor dubridene…
Periodesystemet og atombegrepet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Livvakt Automat Kjæreste Skyld Anti vitenskap Forklaring
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts

Psykologi og radikalbehaviorisme Det finnes i dag ingen vitenskaplig enhet innen faget psykologi Ulike retninger inne psykologi har sitt utspring i ulike filosofiske tradisjoner Radikalbehaviorisme er bare en av fagtradisjoner inne psykologi med røtter i behaviorisme

Radikalbehaviorismen utmerker seg ved å: En høy grad av indre konsistens i den forstand at det råder enighet blant fagets utøvere om hav som er denne vitenskapens ”subject matter”. En stabil og samstemt filosofisk posisjon. Består av et vitenskaplig system bestående av prinsipper som er sluttet induktivt

Kausalitet Kausale sammenhenger kan sies å være kjernen i vitenskaplig forklaringsmetoder. Begrepene årsak, forklaring og teori er relevante i forhold til å diskutere kausalitetens natur.

Mekanistisk vitenskap Mekanistiske tilnærmninger var dominerende innen vitenskapen tallet og en sentral ide bl.a innen det ”Newtonian-Cartesian framework” for fysikk Universet og mennesket anses som maskiner bestående av atskilte grunnleggende deler som kan fungere som årsaker til hendelser

David Hume Filosofen David Hume ønsket å å fjerne ideen den indre kraft som årsak. Hume fremmet istedenfor en forklaringsmodell basert på ikke- statiske relasjoner mellom fysiske hendelser. Mekanistiske forklaringsmodeller er ikke lenger benyttet særlig innen fysikk i dag. Det rådende syn er universet som en helhet bestående av et nettverk av dynamiske relasjoner, ganske så mye i tråd med Humes prosjekt. Fysikk omhandler med andre ord relasjonelle forhold mellom hendelser.

Kausalitetkjeder Innen for et mekanistiske forklaringsmodeller blir ofte kausalitetskjeder benyttet for å fremme forståelse av hendelser. Slike kjeder gir dog ikke nødvendigvis et korrekt bilde av virkeligheten

Ernst Mach Anti-mekanist Mach var på 1800-tallet involvert i en pågående debatt om atomer og molekylers rolle innen fysikk. Fryktet at atomteori som medierende variabel som visstnok var involvert i ulike hendelser ville ta fokus bort fra vitenskapens egentlige mål, som for ham var beskrivelse av funksjonelle forhold mellom hendelser.

Ernst Mach Godtok hypotetiske modeller, men kun som hjelpemidler for å fremme beskrivelser av funksjonelle forhold Slike medierende variabler blir problematiske når de opphøyes til forklaringer. Skikkelige forklaringer er derimot integrerende oppsummeringer av beskrivelser av i funksjonelle forhold.

Skinner og radikalbehaviorisme Radikalbehaviorisme sin kausalitetsmodell tar utgangspunkt i funksjonelle forhold mellom uavhengig og avhengig variabel, mellom miljø og atferd. Funksjonelle forhold er en integrering av årsak og effekt, der disse ikke kan bli ansett som uavhengige hendelser Seleksjonisme som en form for kausalitet. Kan sammenlignes med darwinistisk seleksjonisme

Skinner og radikalbehaviorisme 2 Radikal behaviorisme fokuserer på personer som utfører atferd i en kontekst. Innen denne konteksten er personen en udelelig helhet. Organismen i nuet består av den samlede effekten av all miljøpåvirkning i fortiden.

Skinner og radikalbehaviorsime 3 Teoretiske begreper blir alltid sluttet ut fra eksperimenter. Spekulasjon forkommer ikke som på forklaringsnivå, men på eksperimentnivå, der man forsøker og finne ut hvilken av mange variabler tilstede i en gitt kontekst som inngår i funksjonelle forhold ved å utforme eksperimenter som avdekker disse variablene. Dette gjør Skinner vitenskap induktiv. All teori er hentet direkte ut av vitenskapens samlede datasett

Skinner og radikalbehaviorsime 4 I motsetning til Mach fant Skinner sitt system ikke noen plass til hypotetiske modeller i det hele tatt. Vitenskapens område er atferd for sin egen del, og ikke atferd som et symptom på at medierende variabler eksisterer.

Psykologi og den mekanistiske forklaringsmodellen som aldri forsvant Innen vitenskapen om mennesket, og da særlig kognitiv psykologi, henger ideen om en indre årsaksagent som fører til at ting skjer igjen Slike årsaker brukes ofte for å tette igjen kontiguitetsproblemer mellom miljøpåvirkning og atferd. Man kan trekke trådene tilbake til Edward C. Tolman S-O-R psykologi. Utspring i metodologisk behaviorisme

Kognitiv psykologi med ”the articulary loop” som eksempel Kognitiv psykologi dominerer vitenskapen om mennesket i dag A. D. Baddeleys arbeidsminnemodell. Studerer funksjonelle forhold, men konkluderer med en indre årsaksagent Ontologiske problemer Pragmatiske problemer

Kommentar Dette er strengt tatt ikke en debatt om hva som eksisterer eller ei (arbeidsminnet, sinnet, atomer, superego, etc.), men en debatt om hva kan regnes som er en fullgod forklaring innen vitenskapen.

Kommentar Psykologien skiller seg fra filosofien ved at den jobber mot å studere mennesket ut fra vitenskaplig metoder. Men det er tydelig at ulike typer psykologi ikke er devotert til samme typen vitenskap.