Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Hva er god skriveopplæring?
Skriving som kommunikasjon
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Hedmark Avdeling for lærerutdanning, seksjon heimkunnskap HK 1.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word – sammensatte dokumenter 1 DAT100.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Grunnleggende tekstbehandling
Vurdering for læring.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Arbeidsmetoder og teknikker
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Kilde: Aftenposten.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Avansert tekstbehandling
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
i Word 5 nye måter å jobbe på
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 - Høst 2003 Tekstbehandling og prosessorientert skriving er nært knyttet til hverandre, eller ihvertfall er tekstbehandling et nyttig redskap i arbeid med tekstproduksjon og spesielt prosessorientert skriving. Enkelte kaller tekstbehandling det viktigste pedagogiske programmet vi har for prosessorientert skriving (Leif Harboe 1999 ”IKT i humanistiske fag”). Selv om han påpeker at PC ikke er en forutsetning for denne formen for skriveaktiviteter – I dag skal vi se på noen av de mulige funksjonene i tekstbehandling som støtter prosessorientert skriving – senere vil dere høre mer om denne formen for tekstproduksjon i norsk.

Hva sier L97? ”Skriving går òg ut på omarbeiding og omskriving. Tekstar blir til i prosess og samspel. Elevane må få nyte godt av individuelle tilbakemeldingar i skrivinga. Dei må oppmuntrast til å reagere på prestasjonane til kvarandre og gjere seg nytte av råd frå andre i si eiga skriving. Å samtale om eigne tekstar og om tekstane til andre er med på å utvikle eit språk om språket.” (Under: Arbeidsmåtar i faget) Spørsmålet blir: Hva har IKT og da spesielt tekstbehandling å tilby som støtter en slik arbeidsmåte? Øker IKT mulige arbeidsmåter i arbeid med tekstproduksjon? De fleste tekstbehandlingsprogrammer har innebygde funksjoner som egner seg for felles tekstproduksjon, tilbakemelding på tekst og ikke minst funksjoner for å sammenligne ulike utgaver av en tekst. Vi skal i dag se nærmere på hvordan en tekstbehandler kan brukes i skriveprosesser som oppmuntrer både studenter og elever til å delta i hverandres tekstproduksjon, skrivetrening. L97 poengterer nettopp skrietrening og omarbeiding av tekst som sentralt og viktig – og ikke minst bør dette få skje i samarbeid med lærere og medelever. Word vil bli benyttet som eksempel på et tekstbehandlingsprogram. Før vi går inn og sentralt lærer oss nyttige funksjoner i Word, skal vi se litt generelt på betydningen av å benytte studenter og elever som ressurspersoner/medarbeidere i læringsprosessen.

Elever/studenter som ressurspersoner og samarbeidspartnere i læringsprosessen Medbestemmelse Deltakelse i vurderingsarbeidet Studentaktive læringsformer Konsekvens: Ansvar for egen læring - egenvurdering Ansvar for andres læring – medelev/-studentrespons Responsskriving egner seg spesielt godt som underveisvurdering – i prosessen – kan lære og videreutvikle sin tekst. Litteraturhenvisninger: Inger Taasen på SU – HiO-veven Gerd Bjørke (2000) – Problembasert læring Kommentar: Ved at studentene går inn og tar på seg en del av de funksjonene som tradisjonelt har ligget til lærerens ansvar får de større autoritet og ikke minst direkte erfaring med det en skal gjøre etter endt utdannelse – praktisering av vurderingsformer og elevaktige arbeidsmåter som er sentralt i L97. En konsekvens av større student/elev involvering er at hver enkelt får et utvidet ansvar i læringsøyemed – en får ansvar for egen læring samtidig som en blir en viktig brikke i medstudenters/elevers læring. Til siste punkt: Når jeg skriver lange forklaringer og vurderinger av en oppgave som for eksempel en gruppe studenter har gjort etter å ha vurdert pedagogisk programvare/”spill” – føler jeg ofte at jeg bruker mye lenger tid på å skrive og prøve å gi konstruktive tilbakemeldinger enn det studentene bruker på å bearbeide tilbakemeldingen – ikke alle går inn i tilbakemeldingen og prøver å lære noe av den => neste innleveringsoppgave mange av de samme svakhetene. Ved å gripe inn i prosessene snarere enn etter endt produkt – må hver enkelt arbeide videre med tilbakemeldingene en får – på flu har vi for eksempel integrert en obligatorisk oppgave som fremmer skrivetrening – det er et skrivegruppeprosjekt med undertittel ”Gruppen som redskap til læring” – I disse dager hvor det studenter gjør underveis er en tellende faktor i sluttevalueringen – kan det å få råd og tips få store konsekvenser for endelig vurdering – resultatet blir av en høyere kvalitet enn om den kun er bearbeikdet en gang.

Nytten av studentrespons Mange positive sider: Både gir og får – aktiv prosess Læring i et sosiokulturelt perspektiv: Læring har en relasjonell karakter Læring en kommunikativ sosial prosess Læring drives fram i kommunikasjon med andre personer Litteraturreferanse: Olga Dyste 2000 For eksempel: ”Dialog, Samarbeid og Læring” Kommentar: Ved å ta stilling til noe andre studenter har skrevet, øver den enkelte opp sine kritiske evner som igjen kan være til hjelp for å vurdere egen og andres dokumentasjon og handlinger. Gjennom diskusjoner med andre studenter lærer åen ofte å tro p åseg selv, argumentere, begrunne, stå for sine handlinger. Mange studneter hevder de i slike prosesser forbedrer sine formuleringsevner. For å få et slikt resultat er det selvfælgelig viktig å diskutere hva som er god studentrespons/elevrespons? – Dette overlater jeg til andre fag, utover å poengtere at responsen må være konstruktiv – noe en kan arbeide videre med og tilpasset den enkeltes ytelsesnivå. Tillit er en svært viktig omstendighet for slike prosesser – en skal tørre å vise det en produserer til andre uten å frykte slakt og bli redd og flau.

Bruke spor endringer HUSK verktøylinja! Finn Ironi.doc Lagre på eget område Slå på ”Spor endringer” Verktøy, spor endringer, (merker da endringer under redigering) Gjør endringer i dokumentet (se hva som skjer!) I word er det som sagt tilrettelagt for elektronisk korrekturlesning – ved at vi kan både lage og vise sporede endringer og merknader i et dokument. Det fungerer ved at endringer vises i teksten og/eller i bobler.

Spor endringer og merknader (Sett som web-oppsettvisning – ikon venstre nede) NB! Bare vis kort deretter vise resten direkte i Word! I boblene ser vi nå det vi har skrevet inn (innsettinger) og eller det vi har slettet – i eksempelt her er det det vi har skrevet inn – skal senere se på slettinger sammen. Dette skal vi nå gå inn i Word og se om vi får til…: Verktøy – Spor endringer – får opp en egen meny. Fokus verktøylinja: Godta endring, Forkast endring, Neste, Forrige (navigerer i dokumentet) – Opprinnelig (slik det var først) – Endelig (ferdig redigert) Sporede endringer en nå aktivisert og alt vi skriver i dokumentet merkes. Dette er OK hvis dere for eksempel får en tekst av en medstudent som dere skal kommentere – dere viser ved hjelp av spor endringer hvilke endringer dere har gjort i teksten. Dere ser at alle endirnger spores – både de vi skriver inn og det vi sletter. Trykk på ikonet for web-oppsett – får fram boblene. Etterpå kan dere da f.eks sende teksten tilbake til forfatteren som kan gå gjennom endringene og enten godta eller forkaste dem – fokuser på vertøylinja! Merknader – kan slette de eller svare på dem. En kan også skrive ut disse merknadene på ark hvis en vil. Vis markering – evt igjen for å få bort markeringene. Hvis en av dere har fått flere medstudenter til å kommentere teksten deres, kan dere sammenligne flere dokumenter – bruk alternativt markeringslinje for å sammenligne dokumenter. Sammenligner du dem endrer du de ikke. Hvis de skal endres må flette komandoene brukes. Åpne redigert versjon .- velg sammenlign og flett dokument på verktøymenyen – merk av for markeringslinje. Merk orginaldokumentet. Klikk sammenlign – først må filene være lagret med ulike navn.

Sett inn merknader Sett inn, Merknad Vis utskrift med merknader: Fil, skriv ut, Alternativer, Hak av for merknader

Godta og forkaste endringer Hent filen ironi_med_endringer.doc Gå gjennom og godta eller forkast endringer. Verktøy, spor endringer, godta eller forkast Alternativt: Vis verktøylinja Gjennomgang

Brukerbetegnelse i Word Vis hvordan man angir bruker i Word Verktøy, Alternativer, Brukerinformasjon

Sammenligne dokumenter Bruk ironi1.doc og ironi2.doc Åpne orginaldokumentet Verktøy - Sammenlign og flett dokumenter… Velg det andre dokumentet Vindu – ordne dokumenterne Ser at alle dokumentene er ordnet

Øving 19 http://www. gmsys. net/teachers/inter/metodikk/stokkan Dere bør gå på internett og gjøre et søk på ”responsskriving” – Jeg gikk på www.google.com” og fikk mange spennende treff – blant annet skoler som hadde arbeidet med tekstproduksjon i grupper – både innad i en klasse, mellom klasser og mellom skoler i innland og utland. Flere prosjekter hvor morsomme historier etc ble diktet opp. En klasse sendte ut en astart på e n Historie – en annen klasse kommenterte med merknader og forslag til endringer – sendte historien tilbake og første forfattere gikk gjennom forslag til endringer og videreutvikling av historien. Noe ble godtatt, andre forslag forkastet.