Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Plan for prosjektarbeidet •Velge ut aktuelle case i samarbeid med FHL fagfora •Etablere nettverk for hvert.
Advertisements

Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ “Miljø-SIP”: IKT og miljøeffektivitet i norske virksomheter På jobb og hjemme Tap av ressurser Bruk av IKT Drift.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Marinepack og emballasjedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Mer om regnskap, og litt om regnskapsanalyse
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Felles faktorer for beregning av klimagassutslipp
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap AS 1 Hva har vi gjort for å tilpasse oss endringen i F-loven og hva gjenstår av arbeid ? Ingrid Hitland.
Ecodesign innføring i prinsipper for eco-design.
Gruppe a kr istian kr istin ma ts yv onne Miljøriktigproduktutvikling avfall som ressurs.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Norskinstituttfornæringsmiddelforskning OPTIBARR Optimal barriere Status og framdrift.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Forslag til arbeidsmetodikk for prosjektet
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Miljødeklarasjoner som konkurransefortrinn
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Forelesning i mikroøkonomi.
[Firmanavn AS] Presentasjon av tjenester. Beskrivelse av selskapet Beskrivelse av tjenester –Regnskap –Lønn –Rådgivning –Inkasso Inkassotjeneste levert.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Klimaregnskap for Fjernvarme Jon Tveiten Norsk Energi Årsmøte 2014 Lillehammer.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Avfallshåndtering Helge Brattebø
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Presentasjon 1. halvår Hovedtrekk - driftsresultater n n Dobling av driftsresultat i norsk virksomhet fra MNOK 13,1 til MNOK 27,7 n n Driftsresultat.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette.
Hva skjer med bosset?. Hvorfor ble BIR etablert? Kommunene som leverte avfall til deponiene i Rådalen gikk – da disse var fulle - sammen og etablerte.
Allmenningens tragedie
Miljøprestasjon 2016.
Statnett og prosumenter
Avløpsvann som ressurs
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Verdikjedeintegrasjon
Prosjektpresentasjon
Sykehuset Østfold Miljøprestasjon 2017
Miljøprestasjon 2016.
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Næringslivet har miljøansvar
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
3 Kostnader og kostnadsteori
Sykehuset Østfold Miljøprestasjon 2017
Utskrift av presentasjonen:

Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter Disposisjon: Metodikk Beskrivelse av verdikjedene Indikatorområder og økonomiske parametre Nytte av resultatene og MarinePack generelt ved Jan Gjerde

Metodikk 1. Organisering av prosjekt og utvelgelse av produktkjeder 2. Utforming av flytdiagram for de valgte verdikjedene samt valg av kriterier/parametere til analysen 3. Sette opp materialflyt i forhold til funksjonell enhet (1000 kg produkt konsumert av forbruker)

Metodikk 4. Datainnsamling fra trinnene i verdikjeden 5. Utføre analysen 6. Rapportering og formidling av resultater

Domstein Måløy Fiskeindustri AS 2 besøk med møte og omvisning på Måløy Tett samarbeid med Jan Gjerde i Domstein som fremskaffer data blant de ansatte i bedriften Bruker et LCA dataverktøy i tillegg til å utvikle et eget verktøy til å få frem tall for de parameterne vi ønsker å se på 1 verdikjede for pelagisk fisk 2 verdikjeder for hvitfisk

VERDIKJEDEN FOR PRODUKT OG EMBALLASJE

Relevante indikatorområder Emballasje-effektivitet/1000 kg produkt; summering av brutto/netto materialforbruk for forbruker-, butikk- og transportemballasje Fyllingsgrad Energiforbruk (brutto/netto energiforbruk)/ /1000 kg produkt og det totale energiforbruket gjennom verdikjeden Energirelaterte utslipp/1000 kg produkt (bidrag til drivhuseffekt og forsuring) Energitap/1000 kg produkt, energi som tapes i verdikjeden

Relevante indikatorområder Mottatt råvare i kg/1000kg produkt, forteller hvor mye ressurs som går tapt gjennom kjeden Avfallsmengde/1000 kg produkt, brutto og netto som viser total mengde avfall, og mengde som går til gjenvinning Transport km/1000 kg produkt, hvor mye transportarbeid som forbrukes gjennom verdikjeden Antall kg svinn/1000 kg produkt levert sluttbruker Omløpshastighet for produkt i % av holdbarhetsperiode

Økonomiske parametre Innkjøpskostnad emballasje i kr per 1000 kg produkt Vederlagskostnad emballasje i kr per 1000 kg produkt Kostnad til avfallsbehandling av emballasje per 1000 kg produkt Transportkostnad i kr per 1000 kg produkt Handlingkostnad i kr per 1000 kg produkt distribuert Svinnkostnad i distribusjonen i kroner per 1000 kg produkt distribuert Energikostnad i kr per 1000 kg produkt Eksportkostnad i kr per 1000 kg produkt

Nytte av resultatene Vil kunne skrelle bort alle parametere som viser seg uviktig Fokusere der det viser seg å være størst tap av effektivitet, penger og ressurser Få et bedre samarbeid med underleverandører og kunder Bli mer konkurransedyktig

Om MarinePack generelt Erfaringer fra MarinePack generelt Nytten av en sånn type prosjekt for Domstein Måløy Fiskeindustri AS