Brukerundersøkelse 2006 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Gjennomført i nov/des 2006 Verktøy: Questback,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
SUIT 2010 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
SUIT 2013 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/IFT/FT.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Brukerundersøkelse 2006 Per H. Jacobsen

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Gjennomført i nov/des 2006 Verktøy: Questback, SPSS og Excel Ligger tett opptil SUIT i Ansattebrukere [ikke studenter] Alle fakulteter/miljøer [unntatt IFI og USIT] Tilfeldig utvalg [2811 personer] Svarprosent 49.5% [1391 respondenter]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Spørsmål & temaer TemagruppeSpørsmålÅpentAlt.svar Fornøyd med...spm 1-42 Elektronisk postspm ,8 Fronter-tjenestenspm Forskningsstøtte (VD)spm IT-sider i Webspm Kompetanse/Opplæringspm Brukerstøttespm Utstyrspm Bakgrunnsdataspm Syn på undersøkelsenspm 4242

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Allmenntilstanden På sotteseng? Nei, det står ganske bra til med pasienten. Fakultetene. Det er forholdsvis små forskjeller mellom fakultetene når det gjelder synet på de fleste tjenestene det spørres om. Lykke. Mellom 70% og 80% av repondentene er fornøyd med slike ting som arbeidsutstyr, nett, servere/hjemmeområde, utskrift, programvare, stabilitet i tjenestene og følelsen av sikkerhet. Det er litt lavere skårer på det å jobbe hjemmefra og brukerstøtte i sin alminnelighet. E-post. Omleggingen av e-posttjenesten ser ut til å ha vært vellykket. Ni av ti bruker nå også e-post hjemmefra. Over 95% er fornøyd eller passe fornøyd med tjenesten. Det største problemet er spam. Web-sider. De fleste ser på IT-sidene som oversiktlige og «greie å ha», men ikke som spesielt viktige eller uunværlige. IT-avisa. Halvparten leser papiravisen og finner den interessant, færre kjenner til og/eller bruker Web-ugaven av avisa.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Allmenntilstanden Kompetanse. 95% mener de har god nok IT-kompetanse til å utføre jobben tilfredsstillende, eller i det minste passe god kompetanse. Hm. Opplæring. Over halvparten bruker sjelden eller aldri de opplæringstilbud som finnes. Blant de som ikke benytter seg av tilbudene oppgir to av tre at de ikke har anledning eller at tilbudene ikke passer. Lokal IT. LITA-ordningen er allment kjent. Fire av fem er fornøyd med LITA. Utstyrsnær hjelp dominerer mens fagnær hjelp (fremdeles) har beskjedent omfang. Sentral IT. Drøyt halvparten (54%) oppgir at de bruker USIT som hjelpeinstans i 2006 og dette er en viss nedgang fra 2004/2005 (med hhv. 61/65%). Sju av ti sier seg fornøyd med USIT i denne sammenheng.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Allmenntilstanden Utstyr. De fleste er fornøyd med utstyret og har moderne arbeidsutstyr. Fire av fem oppgir å ha maskin(er) som er 0-3 år gamle. Ni av ti bruker PC med Window. Det er viss økning i antall Mac-er. Bruk av bærbart utstyr øker. Nesten en av fem bruker nå kun eller mest bærbar maskin. Sikkerhet. Ni av ti har installert antivirusprogram, tre av fire installerer patcher og seks av ti tar regelmessig backup. Lov & orden. Seks av ti sier at de har lest og satt seg inn i IT-reglementet.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Hos spesialisten Notes. (Kalendersystem) Tre av fire bruker ikke Notes i dag. Over halvparten av de som bruker Notes er fornøyd med tjenesten. Noen brukere ønsker kalenderfunksjon integrert med e-postsystemet. Fronter. (Læringsadministrasjon) Spørsmålene omfatter Kurs, Rådgiving, Brukerstøtte, Informasjon, Bruk i undervisningen. Tre av ti bruker Fronter i dag. HF/TF, MN og SV er de største brukermiljøene. VD. (Forskningsstøtte) Spørsmålene omfatter USITs Studio (Medialab), VD-gruppen, Statistikkgruppen, Primadonna (statistikkserver), Lagringstjenester og Tungregneranlegget. Disse tjenestene brukes i dag primært av miljøer på MN, MED og SV og de aller fleste brukerne er vitenskapelig ansatte. Seks av ti oppgir at de bruker statistikkprogrammer (uansett stilling).

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fornøyd med... Spørsmål om grad av fornøydhet med følgende tjenester: Utstyr Datanett Servere Utskrift Programvare Stabilitet Sikkerhet Hjemmebruk Brukerstøtte E-post

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fornøyd med Data. Tall for Utviklingen. Det er stort sett ikke store avvik fra år til år. Vi viser til tabellverket fra undersøkelsen. Nåsituasjonen. Tall for 2006 finnes i [Tabell]. Lykkeindeks. Ved å summere skårene på indikatorene er det laget en todelt og en tredelt «lykkeindeks» med tanke på å undersøke utviklingen over tid. Det er imidlertid små forskjeller mellom årene. Bakgrunn. Kvinner er noe mer fornøyd enn menn, de yngste brukere er noe mindre fornøyd enn de eldre og ikke-vitenskapelig ansatte er noe mer fornøyd enn vitenskapelig ansatte. Mellom fakultene er det ikke store forskjeller.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fornøyd med Fornøyd [2006] S/GFSPM/SM Utstyr81.6%12.2%6.3% Nett75.7%26.5%7.8% Servere77.8%14.5%7.7% Utskrift71.7%17.8%10.6% Program78.3%14.0%7.7% Stabilitet79.4%13.0%7.6% Sikkerhet85.2%7.9%7.0% Hjemme53.7%22.7%13.7% Brukerst64.0%23.9%12.0% E-post80.0%16.1%3.9% [S/GF = Svært eller ganske fornøyd, SP = Sånn passe, M/SM = Misfornøyd eller Svært misfornøyd]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Elektronisk post Data. Tall for Fornøyd. Ingen store utslag fra tidligere år. Bruk. Økning i hjemmebruk, litt økning i reisebruk. En av ti bruker ikke elektronisk post hjemme. Postleser. Thunderbird og Webmail øker sterkt. En av ti bruker Outlook (ikke støttet). Eudora brukes mindre og mindre [Tabell]. Problemer. Spam går igjen som det største problemet. Ganske mange har problemer med å finne postadresser. Mange klager på liten lagringsplass (kvote) for e-post. Tjenesten oppleves nå som mer stabil og raskere enn tidligere [Tabell]. Bakgrunn. Det er ikke nevneverdige forskjeller knyttet til alder, kjønn, fakultet eller type stilling. På fakultet skårer MN lavest på fornøyd/svært fornøyd (75%) og OD høyest (86%). Aldergruppen år er noe mer fornøyd enn de yngste og eldste brukerne.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Elektronisk post Postleser [2006] Thunderbird66.6% Webmail65,7% Eudora12.3% Outlook9.5% Pine3.6% Problemer [2006] Spam/Virus77.3% Annet19.2% Finne adresser18.1% Tregt16.2% Postleser12.6% Ustabilt6.6% Vanskelig2.8%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 IT-sidene i Web Data. Tall for alle fire år. Fornøyd. Ingen store utslag fra tidligere år. Viktig. Tre av ti mener web-sidene er viktige, fire av ti mener de er greie å ha og resten synes de er uviktige eller uinteressante (25%). Innhold. Nesten to av tre synes innholdet er oversiktlig, men en av ti klager på IT-sjargong og ganske mange finner sidene uoversiktige. [Tabell.]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 IT-sidene i Web Innhold [2006] Oversiktlige64.7% Uoversiktlige15.6% Mye IT-sjargong9.9% Dårlig søking8.7% Uniteressante7.2% Grundige7.1% Mangelfulle6.8% Lite ajourført6.0%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fronter Data. Tall for 2005 og Spørsmålene. Omfatter: Kurs, Rådgiving, Brukerstøtte, Informasjon, Bruk i undervisningen. Bruk. Omlag sju av ti bruker aldri Fronter. Tjenestene. Nær halvparten av brukerne av Fronter-tjenestene er svært fornøyd eller fornøyd, og nesten like mange syns de er passe bra. Det er små avvik mellom årene, men en viss tilbakegang for kurs og brukerstøtte [Tabell]. Bakgrunn. Flere ikke-vitenskapelige enn vitenskapelige ansatte bruker Fronter (hhv 55/45%). HF/TF, MN og SV står for nesten 2/3 av bruken.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fronter Brukere av Fronter [2006] S/GFSPM/SM Kurs47.6%38.0%14.4% Råd47.4%40.1%12.6% Støtte47.5%37.6%14.9% Info42.7%41.6%15.7% Bruk44.9%42.0%13.2% [S/GF = Svært fornøyd, Ganske fornøyd, SP = Sånn Passe, M/SM = Misfornøyd, Svært misfornøyd]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Forskningsstøtte (VD) Data. Tall kun for Spørsmålene. Omfatter: Studio (Medialab), VD-gruppen, Statistikkgruppen, Statistikkserveren Primadonna, Lagringstjenester, Tungregneanlegget. Bruk & kjennskap. To av tre kjenner ikke til disse tjenestene. Hver fjerde er ikke interessert i tjenestene [Tabell]. Bakgrunn. Ni av ti som bruker Tungregneanlegget eller Primadonna er vitenskapelig ansatte, det samme er tre av fire som bruker Lagringstjenestene. Programmer. Halvparten av de vitenskapelig ansatte bruker statistikk- eller matematikkprogrammer, tredjeparten av de ikke-vitenskapelige likeså. Alt i alt bruker seks av ti slike verktøy. Hver fjerde bruker andre programmer enn standard portefølge [Tabell].

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Forskningsstøtte (VD) Bruk av VD-tjenester [2006] BKKIIA Studio1.3%14.0%63.1%21.5% VD-gruppen1.3%7.5%68.2%23.0% Statistikkgr.1.1%10.3%65.5%23.1% Primadonna1.3%3.1%72.3%23.2% Laggringstj.2.4%11.2%64.5%22.0% Tungregning2.7%15.8%56.0%25.6% [B = Bruker, K = Kjenner, KI = Kjenner ikke, IA = Ikke aktuelt] Programmer [2006] SPSS58.8% MATLAB23.0% MAPLE11.4% R9.1% LABVIEW7.5% MINITAB6.2% SAS4.8% STATA4.3% SPLUS4.1% Andre25.1%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Kompetanse Data. Tall fra alle fire år. Kompetanse. To av tre mener de har meget god eller god IT- kompetanse i forhold til arbeidsoppgavene, og nesten en av tre mener kompetansen er sånn passe. Bare noen få sier de har (for) dårlig kompetanse (5%). Bakgrunn. Det er små variasjoner fra år til år. Det er noen forskjeller mellom fakultene, men ikke store utslag [Tabell]. Det er ingen nevneverdig forskjell mellom kvinner og menn. Noen flere ikke-vitenskapelige enn vitenskapelige ansatte oppgir å ha meget god eller god kompetanse. Alder spiller en viss rolle ved at flere eldre brukere enn yngre oppgir å ha svak kompetanse [Tabell].

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Kompetanse Meget god/god komp. [2006] SADM76.8% UB76.5% MN72.1% UV68.5% JUS66.7% MUS64.9% HF/TF/MED64.7% SV62.6% OD58.3% Kompetanse og alder [2006] MG/GSPIB/FD <30 år77.5%19.5%3.0% år73.4%24.1%2.5% >50 år53.0%37.8%9.2% [MG/G = Meget god, God, SP = Sånn passe, IB/FD = Ikke så bra, For dårlig]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Opplæring Data. Tall fra alle fire år. Bruk. Mer enn halvparten (55%) bruker sjelden eller aldri de opplæringstilbud som finnes. Av de som benytter tilbudene oppgir de aller fleste «av og til». Det er noen flere som benytter tilbudene i 2006 enn før. Ikke bruk. Nesten to av tre som ikke benytter tilbudene oppgir at de ikke har anledning og en av fire sier tilbudene ikke passer [Tabell]. Bakgrunn. Flere ikke-vitenskapelige enn vitenskapelige benytter tilbudene, og flere kvinner enn menn [Tabell].

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Opplæring Hvorfor ikke? [2006] Trenger ikke14.7% Passer ikke26.8% Ikke anledning62.0% For dyrt4.5% Andre grunner15.9% Stilling og kjønn [2006] SO/GO/ATSJ/AL Vitensk38.3%61.7% Ikke-vit65.1%44.9% Kvinner54.2%45.8% Menn36.0%64.0% [SO/GO/AT = Svært ofte, Ganske ofte, Av og til, SJ/AL = Sjelden, Aldri]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Brukerstøtte Data. Tall fra alle fire år. Lokal IT-ansvarlig (LITA). Nesten alle vet hvem som er deres lokale IT-ansvarlige, 1% har ingen lokal IT-ansvarlig. Fornøyd med LITA. Fire av fem er svært fornøyd eller fornøyd med LITA. En av seks er midt på treet, forholdsvis få er misfornøyd (7%). Fornøyd med USIT. Drøyt halvparten bruker USIT i 2006 (54%) og dette er mindre enn i 2004 og 2005 (hhv 61/65%). Sju av ti er svært fornøyd eller fornøyd med USIT, nesten en av fire er midt på treet, forholdsvis få er misfornøyd (7%). Bakgrunn. Det er ikke særlig store forskjeller mellom fakultetene, mellom kvinner og menn eller mellom aldersgrupper.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Brukerstøtte Fornøyd med LITA [2006] Av de som bruker LITA SF/F80.2% SP12.8% M/SM7.0% [SF/F = Svært fornøyd, Fornøyd, SP = Sånn passe, M/SM = Misfornøyd/Svært misfornøyd] Fornøyd med USIT [2006] Av de som bruker USIT SF/F69.9% SP23.2% M/SM6.9%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Brukerstøtte Data. Tall fra alle fire år. Type hjelp. Det fremdeles slik at lite hjelp knytter seg til faglig virksomhet. Det som slår sterkest ut er «utstyrsnær» hjelp [Tabell]. Mange bruker forøvrig kolleger som hjelpekilde («nabohjelp») og to av tre sier at de benytter slik hjelp svært ofte, ganske ofte eller av og til fjerdeparten av disse gjør det bare av og til. Dette er ganske stabilt over årene.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Brukerstøtte Type hjelp til [2006] Brannslukking40%37%32% Installasjon42%45%48% Eget utstyr28%29%30% Felles utstyr31%33%33% Programvare17%19%18% Info/Kurs10%11%11% Faglige spm9%10%10% Merk: Tabellen viser hvor mange (prosentvis) som har angitt at de forskjellige typene hjelp utgjør mesteparten eller mye av det man trenger og får fra LITA.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 IT-avisa Data. Tall kun for IT-avisa (papir). Papirutgaven kommer bedre ut enn Web-utgaven. Halvparten finner papirutgaven god og nyttig eller passe bra. En av fem leser den ikke og resten finner den uintressant eller kjenner ikke til den [Tabell]. IT-avisa (Web). Fire av ti leser den ikke, tre av ti kjenner den ikke. Bakgrunn. Flere ikke-vitenskapelig enn vitenskapelig ansatte er positive til avisen. Det er lite forskjell mellom kvinner og menn i synet på avisen. Eldre brukere er mer positive til avisen enn de yngre.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 IT-avisa IT-avisa [2006] PapirWeb God/Nyttig27.1%7.7% Sånn passe24.0%9.1% Liten interesse15.5%10.4% Leser ikke19.8%41.9% Kjenner ikke13.7%30.9%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Utstyr Data. Tall for Maskinplatform. Ni av ti bruker PC med Windows og resten fordeler seg på Mac (i svakt stigende antall), PC med Linux og noen UNIX arbeidsstasjoner [Tabell]. Brorparten av Mac-ene finner vi på HF/TF (40%). Maskintype. Tallet på brukere som bare bruker stasjonær maskin synker gradvis og nå bruker en av ti bare bærbart utstyr. Blant brukere som har tilgang til begge deler blir det stasjonære utstyret mest brukt [Tabell]. Maskinalder. Fire av fem maskiner er fra 0-3 år gamle [Tabell]. Bakgrunn. Kvinner skårer lavere på bærbart utstyr enn menn og halvparten av kvinnene bruker kun stasjonært utstyr, mens bare tre av ti menn gjør det. Eldre brukere har mindre bærbart utstyr enn yngre.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Utstyr Maskintype PC/W90.3%91.4%90.0% Mac9.3%11.4%12.8% PC/L7.8%4.9%5.5% Unix4.0%3.5%2.7% Annet2.2%1.6%0.9% Maskintype Kun Sta47.2%46.6%38.9% Kun Bær5.7%7.8%9.9% Mest Sta42.5%39.2%42.8% Mest Bær4.7%6.3%8.3% Maskinalder [2006] 0-3 år79.5%81.8%79.5% 4-5 år14.1%16.6%18.9% Eldre3.4%2.1%1.8% Vet ikke3.0%1.7%1.6%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Sikkerhet Data. Tall kun for Antivirus. Ni av ti oppgir å ha installert antivirussprogram. Patcher. Tre av fire mottar og installerer patcher. Backup. Knapt seks av ti tar regelmessig backup. Hjemmeområde. Drøyt seks av ti bruker hjemmeområdet aktivt.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Sikkerhet Sikkerhetstiltak [2006] JaNeiVetik Antivirus89.9%4.8%6.3% Patcher73.1%19.2%7.7% Backup58.7%34.4%6.9% Hj.område63.0%28.1%8.9%

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Notes Data. Tall kun for Bruk. Tre av fire bruker ikke Notes. Fornøyd. Litt over halvparten av de som bruker Notes er fornøyd med tjenesten. Tredjeparten synes det er midt på treet mens resten er misfornøyd. [Tabell]. Bakgrunn. Ikke-vitenskapelige brukere er noe mer fornøyd med Notes enn vitenskapelige. Det er fakultetsmessig variasjon i antall brukere av Notes. Kvinner er mer fornøyd enn menn (hhv 60/45%). Eldre brukere er noe mer fornøyd enn yngre.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Notes De som bruker Notes [2006] Svært fornøyd11.6% Fornøyd41.1% Sånn passe32.4% Misfornøyd7.1% Svært misfornøyd7.7% [N=336]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Lov & orden Data. Tall kun for IT-reglementet. Fire av ti brukere sier de ikke har lest og satt seg inn i IT- reglementet. Seks av ti sier de har gjort det... Bakgrunn. De yngste brukerene kommer dårligere ut enn de eldre og relativt sett flere menn enn kvinner oppgir å ha lest reglementet. Det er visse fakultære forskjeller; UB, SADM og DIV kommer best ut (over 70%) mens MN kommer dårligst ut (under 50%).

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Åpne spørsmål TemaSpmSvarAnsvar Generell kritikk02219LO Elektronisk post09249 Fronter-tjenesten13126JL Forskningsutstyr17171JKS Web-sider2290 Opplæring2699CFS Brukerstøtte3396 Undersøkelsen42860PHJ [500 svar inneholder OK, Bra, God, Grei og ca. 40 svar Lang]

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Fra folkedypet (eller: Alle til lags) Jobber av prinsipp ikke hjemmefra - ønsker beskyttede områder i livet mitt. Få vekk alle de påtrengende tilbudene om sex-hjelp! (om e-post). Webmail er topp! / Webmail er elendig! (to svar om e-post). Another Brick in the Wall (om Fronter). Få møkka bort! Jeg har aldri fått en personlig datamaskin av UiO. Rotete men funksjonelle (om IT-sidene i Web). Alt bør bygges om (om IT-sidene i Web). Uten “Fra A til Å” ville jeg vært totalt hjelpeløs (om IT-sidene i Web). Jeg tror jeg kan det jeg trenger (om Kompetanse/Opplæring). Hvilket opplæringstilbud? (om Kompetanse/Opplæring). Bytt ut lokal IT-ansvarlig! Vi melder inn konkrete problem til USIT uten å få svar. Det kan faktisk ta år! USIT sentralt må ta seg sammen! OK skjema, passe langt, lett å fylle ut. (ca. 500 svar á la dette) For langt skjema. (ca. 50 svar á la dette).... og noen friske utsagn om navngitte personer! (som vi ikke tar med her :-))

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Alternative svar TemaSpmSvarAnsvar Andre postlesere07118 E-post problemer08240 Statistikkprogram16120JKS Web-sider probl Hvorfor ikke oppl.25145CFS

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Bakgrunnsdata Vi har fire bakgrunnsopplysninger om respondentene: Fakultet. De åtte pluss UB, MUS SADM og DIV. Stilling. Vitenskapelig eller ikke-vitenskapelig. Kjønn. Tall kun for Alder. Omgjort til tre aldergrupper: 50 år.

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT 2006 Bakgrunnsdata Kjønn & Stlling [2006] VitenIkkeVitTotalt Kvinne40.3%63.6%49.6% Mann58.3%36.4%50.4% Totalt60.0%40.0% Aldergruppe [2006] < 30 år12.6% år53.7% > 50 år33.7% Fakultet [2006] HF/TF19.1%264 JUS6.5%90 MED18.7%259 MN19.7%273 OD6.6%91 SV8.3%115 UV5.3%73 UB2.5%34 MUS4.1%57 DIV3.4%47 SADM5.9%82

USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi SUIT Spm-nn-Tekst.pdfÅpne spm Spm-nn-Annet.pdfAlternative svar Tabellverk1.pdfOversiktstabeller SUIT-2006-Rapp.pdfTekstlig rapport SUIT-2006-Pres.pptDette foilsettet SUIT-2006-Skjema.pdfSpørreskjemaet