Internt handlingsrom (IHR) USIT 10.11.2011. Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
«Forbedringsprosess(en)»
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Oppsummering av FOU - prosjekt
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Oppsummering av FOU - prosjekt
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Administrativ organisering
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Internt handlingsrom (IHR)
utfordringer i en ny region
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Presentasjon for Studiekomiteen
Standardisering av IT-virksomheten
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

Internt handlingsrom (IHR) USIT

Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene til primærvirksomheten: forskning og utdanning Skape en mer tilfredsstillende arbeidsdag for ansatte og studenter

Hva vil vi med IHR? Et viktig mål på sikt er å skape en kultur for kontinuerlig forbedring av UiOs administrative og tekniske tjenester

Kartlegging våren 2011 Vi har gjennomført 3 kartlegginger: –I møter mellom ledelsen og organisasjonen og innspill mottatt på e-post –Systematisk gjennomgang av UiOs administrative prosesser innenfor syv områder –Overordnet kartlegging av våre samlede ressurser på ulike administrative områder

Hva har kartleggingen gitt oss? Kartleggingen har gitt et solid grunnlag for å velge hva IHR skal ta tak i Møtene mellom enhetene og ledelsen har gitt verdifull informasjon om forhold som må forbedres Plangruppene har systematisk gjennomgått arbeidsprosessene innenfor forskningsadministrasjon, studieadministrasjon, formidling, økonomiområdet, personal- og organisasjonsområdet, bygningsforvaltning og IT Overordnet kartlegging gir et godt utgangspunkt for å måle effekt av de tiltakene vi setter ut i livet

Ikke alt på en gang Kartleggingen har vist at mange områder som bør vies oppmerksomhet. Av ressurshensyn og gjennomføringskraft kan ikke alt settes i gang på en gang.

Styret har vedtatt at vi prioriterer Eksternfinansiert virksomhet Administrative IT-systemer Bilagslønn Studieområdet Roller og ansvar – administrative nivåer

Eksternt finansiert virksomhet Utgjør 25% av UiOs totale aktivitet Støttefunksjoner til forskere er ikke gode nok Mangler knyttet til økonomistyringen Dobbeltarbeid, frustrasjon og skyggeregnskap

Administrative IT-systemer Svært mange klager på systemene Liten brukervennlighet Systemene snakker ikke sammen – samme data må legges inn flere ganger Vi skal foreta en gjennomgang på overordnet nivå av både system-eierfunksjon, utvikling og drift

Bilagslønn Involverer store deler av UiOs administrasjon Prosessene er tid- og ressurskrevende Mange feilkilder Stort innslag av manuelt (ikke IT-basert) arbeid Standardrutiner mangler Ikke tilstrekkelig opplæring

Studieområdet Studentmobilitet: Inn- og utreisende studenter, innpassing og godkjenning av norsk og utenlandsk utdanning Selv små forbedringer kan ha stor effekt fordi de samme arbeidsoperasjonene gjentas mange ganger Etter studentmobilitet prioriteres lokalopptak

Roller og ansvar Tre administrative nivåer skaper utfordringer (sentraladministrasjonen, fakultet/museum og institutt) Risiko for dobbeltarbeid Uklarhet om hvem som tar beslutninger Sterkere vekst i Sentraladministrasjonen enn veksten i administrative stillinger på enhetene Organiseringen har ikke endret seg mye de siste 25 årene

USIT 2.0 USIT har gjennomført en omfattende prosess knyttet til videreutvikling av USITs egen organisasjon. –Forslagene fra prosjektet vil på enkelte områder ha grensesnitt inn mot IHR- prosjektet roller og ansvar

USIT 2,0 forts. –Den delen av forslagene som har dette grensesnittet vil måtte vente på realisering inntil plangruppen for roller og ansvar har kommet videre. Bakgrunn for dette er at plangruppen skal gå inn i problemstillingen knyttet til administrative nivåer. Dette kan berøre USITs organisasjon –De tiltak som det skal jobbes videre med redegjør Lars nærmere om.

Prioritert liste over tiltak som det skal jobbes videre med: 1.Prosjekt felles kundesenter. Ivareta intensjon og tenkning fra arbeidsgruppen som jobbet med bruker- og kundeoppfølging 2.Prosjekt kurs og kompetanse. Se på muligheter for å knytte kursadministrasjon/dokumentasjon til Gruppe for lokal IT-støtte (GLIT) 3.Samlokalisering. Utnytte muligheter som innflytting i ett bygg gir for felles møteplasser, rutiner og økt samhandling 4.Personal- og lederutvikling (også kalt HR). Dette er et område som ble meget etterspurt i alle intervjuer, og på Forum 2.0

Prioritert liste over tiltak som det skal jobbes videre med forts. : 5. Optimalisering av arbeidsprosesser. Analyse av noen vesentlige prosesser for å se om de kan fungere bedre innen dagens organisasjon 6. SUAF. Vi anbefaler at det videre arbeidet med den interne organiseringen av dagen SUAF fortsetter 7. SPLOs organisatoriske tilhørighet. Dette arbeidet er generert av behov utenfor USIT 2.0, og med helt andre oppdragsgivere 8. Lokal – sentral. Fortsette arbeidet, koplet mot IHR IT

Lokal - sentral 1.Fullført kartlegging nåtid (aug 2011) 2.Fullført prosessanalyse for IT-støtte til basis 3.Påstartet prosessanalyse for IT-støtte til forskning og IT-støtte til undervisning 4.God dialog med IHR om koordinering: –IHR-IT –IHR-roller og ansvar 5.Planlegging av høringsrunde januar/februar

Styringsstruktur Den overordnede styringsstrukturen er universitetets ordinære linjestruktur. Linjen har ansvar for å sørge for at forbedringsprosessene blir forankret.

Det er engasjert ekstern prosjektleder Ingar Pettersen - økonomi Jeg arbeider som innleid leder i offentlige og private virksomheter. Dessuten har jeg ledet omstillings- prosesser i: –Mediebedrifter –Kommuner –Forlag –Kulturinstitusjoner –Helsesektoren

De prioriterte områdene Eksternfinansiert virksomhet Administrative IT-systemer Bilagslønn Studieområdet Roller og ansvar – administrative nivåer