Kortløsning for offentlig sektor -sosialklientkort

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
BraWeb Bestilling.
Programmet er laget for å ivareta alle rutiner
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Regnskapsføring.
BankID i Vital Forsikring ASA
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Elektroniske gavekort
Bruk av SMS og bruk/interesse for Mobilbank Bruk av SMS og mobilbank Interesse for mobilbank 15 Dagligbankundersøkelsen 2011 >
Presentasjon av tjenesten
Anskaffelser knyttet til TT-ordningen
AutoPay - helautomatisert betalingsformidling
Egiro innbetaling/CREMUL
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
BabelBank barnevern Avstemming i Agresso av personsensitive utbetalinger fra barnevernet/Familia Informasjon og opplæring mandag 16. desember 2013.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 6
Monica Stamnes Identitetsforvaltning og brukeradministrasjon Introduksjon til identitetsforvaltning og brukeradministrasjon med Cerebrum Monica Stamnes.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
SuperOffice CRM Visma Business
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
Gode råd om regnskapsførsel
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Microsoft CRM Visma Business
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Finansnæringens digitaliseringskonferanse 10. juni 2014
Elektroniske Betalings Systemer
November 2015 AF/SSD FS og studentbetaling ved UiO Rutinen for semesteravgift og privatistgebyr Avdeling for fagstøtte / Seksjon for studieadministrative.
Med nettbank har du full kontroll! Nettbankkurs. Kundene våre sørger for en digital revolusjon dnb.no Facebook 12 mill på dnb.no pr månedChat – raskest.
Medlemsregistrering i KX-web, hvorfor skal dette gjøres? Sett fra klubben sin side: Grunnlag for kontingenter Det er et krav fra NIF at vi har et oppdatert.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Regnskap og regnskapsrutiner
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Klubbens styrearbeid i praksis
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Verktøykassen.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Brukermanual Min Idrett
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kortløsning for offentlig sektor -sosialklientkort Tromsø 12.12.07 Tore Ellingsen

Bakgrunn Ønskelig med effektive betalingsløsninger for spesielle kundegrupper. Sosialklienter Asylsøkere Andre uten bankkonto Ønske om et alternativ til kontantløsninger/utbetalingsanvisninger Større sikkerhet Reduserte kostnader Raskere oppdatering Personer som ikke er ønsket som bankkunder Redusere fare for misbruk Løsning: Prepaid kort Ivaretar sikkerheten Ingen fare for misbruk Gir en fullverdig løsning

Forutsetninger Baseres på infrastrukturen til BankAxept for å oppnå tilstrekkelig utbredelse Alltid verdiløse kort ved utstedelse PIN kan dermed følge kort ved utsendelse. Upersonlige eller personlige kort. Personalisering av kort utføres etter ønske fra kortbestiller. Kortnummer og navn skrives på kortet. Personlige opplysninger vil bli lagret i kortadministrasjonssystemet. Alternativt så kan navneopplysninger legges inn i systemet ved utlevering av kort. Kortene må kunne lades og gjenbrukes Bruker kanalene til SpareBank 1 Ladetjeneste Banken vil hele tiden være ansvarlig for saldo på innestående prepaid konti. Oppgjør mot brukersted følger BankAxepts ordinære oppgjør.

Roller i løsningen Kortutsteder: Kortbestiller: Kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Administrerer kortbestillinger og har kontroll på kortutstedelsen Kontroll av autorisasjoner og kapitalhåndtering Administrere CAS prepaid kontostrukturer for kortbestiller Autoriserer bruk av prepaid kort iht.saldo på prepaid konto og avregner mellom kortbestillers bankkonto og brukersted Kortbestiller: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Typisk en etat i en kommune Må ha tilgang til klient eller være i kontakt med banken for å Bestille kort til sine klienter Tilgang til saldo/transaksjonslister Tilgang til lading Rebestille PIN til brukere som har glemt denne Rebestille kort for mistet/avglemt kort Flytte saldo mellom kort Eier bankkonto som innestår for sum saldo for alle sosialklientkort. Kortholder: Klient som har bruk for et prepaid kort Får tildelt et kort og PIN fra kortbestiller Bruker sitt kort alltid online med saldokontroll Ikke reserveløsning Kortprodusent: Teknisk produsent av kort Sender ut kort til kortbestiller

Roller Kortutsteder/banken: Kortbestiller/kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Kortbestiller/kortholder: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Kortdisponent/kortbruker: Klient som har bruk for et prepaid kort Kortprodusent/kortbruker: Teknisk produsent av kort

Roller Kortutsteder/banken: Kortbestiller/kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Administrerer kortbestillinger og har kontroll på kortutstedelsen Kontroll av autorisasjoner og kapitalhåndtering Administrere CAS prepaid kontostrukturer for kortbestiller Autoriserer bruk av prepaid kort iht.saldo på prepaid konto og avregner mellom kortbestillers bankkonto og brukersted Kortbestiller/kortholder: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Kortdisponent/kortbruker: Klient som har bruk for et prepaid kort Kortprodusent: Teknisk produsent av kort

Roller Kortutsteder/banken: Kortbestiller/kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Kortbestiller/kortholder: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Typisk en etat i en kommune Må ha tilgang til klient eller være i kontakt med banken for å Bestille kort til sine klienter Tilgang til saldo/transaksjonslister Tilgang til lading Rebestille PIN til brukere som har glemt denne Rebestille kort for mistet/avglemt kort Flytte saldo mellom kort Eier bankkonto som innestår for sum saldo for alle sosialklientkort. Kortdisponent/kortbruker: Klient som har bruk for et prepaid kort Kortprodusent: Teknisk produsent av kort

Roller Kortutsteder/banken: Kortbestiller/kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Kortbestiller/kortholder: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Kortdisponent/kortbruker: Klient som har bruk for et prepaid kort Får tildelt et kort og event. PIN fra kortbestiller Brukes alltid i online med saldokontroll Ikke reserveløsning Kortprodusent: Teknisk produsent av kort

Roller Kortutsteder/banken: Kortbestiller/kortholder: SB1 Banken er kortutsteder Kortbestiller/kortholder: Bedriftskunde som skal levere kort til klienter Kortdisponent/kortbruker: Klient som har bruk for et prepaid kort Kortprodusent: Teknisk produsent av kort Teknisk produsent av kort Sender ut kort til kortbestiller

Eier- /brukerforhold Eierforhold: Bruker Kort eies av kortbestiller (kommunen) Kapitalen tilhører kortbestiller Bankkonto er registrert på kortbestiller Bestillers navn skal alltid trykkes på kortet Magnetstripen inneholder kun opplysninger om kortbestiller Bruker Klient får kort til rådighet Kan disponere saldo på kortkonto/prepaidkonto (CAS) Brukers navn kan trykkes på kortet etter ønske fra bestiller

Sosialklientkort, skisse Offentlig etat Bruk av kort Ladetjenester Adm. Klient (CAS) PIN WebService PrePaid system Load av kort Issuer GW Kort holder Produkt Res- kontro Bankkonto Kortproduksjon

Lading Alle nye kort leveres uten verdi og inaktive SB1 Ladetjeneste skal benyttes for å lade kort med verdi Kanaler som kan benyttes pr.august 2007 Minibank Telefonbank POS terminal I5100 satt opp som ladeterminal. Kanaler i fremtidene Filbasert via Nettbank Bedrift Mobilbank

Lading Prepaid kortkonti i CAS skal lades med verdi Første gangs lading aktiviserer kortet Kortbestillers bankkonto krediteres for ladet beløp Tjenesten benyttes av kortbestiller SB1 Ladetjeneste krever BankAxeptkort i kanalene Minibank og POS Terminal eller kontotilgang i kanalene Nettbank, Mobilbank og Telefonbank. Kortnummer er nøkkel for lading av kort, må tastes inn eller leses fra magnetstripen Fast prefix av kortnummer kan legges inn fast i ladetjenesten Load som medfører at innestående overstiger maksimumsgrense avvises Maksimumgrense fastsettes av Bankforeningene

Systemskisse – Bruk av kort Kortbruker benytter sitt kort , med eller uten PIN, i minibanken for å ta ut kontanter. Kortbruker benytter sitt kort, med eller uten PIN, i POS terminaler for å foreta varekjøp Innsamler autoriserer uttak eller varekjøp alltid online (Servicekode i magnetstripen) mot kortutsteder Kortutsteders mottak mottar autorisasjon via spor3 format og autoriserer mot CAS reskontrodatabase. CAS debiterer kortkonto (reservasjon) og stemmer av frå banken når kapital kommer inn via ordinær bankavregning. 1 2 Innsamler 3 Kortutsteder mottak 4 Adm. Klient (CAS) Kort Res- kontro Produkt 5

Småhandelskort Andre bruksområder? Innkjøpskort for "småhandel" Vaktmestere Skoler Institusjoner Funksjonalitet tilsvarende sosialklientkortet Gjenbruker hele rutinen for sosialklientkortet Prepaid kort Bestilles og lades i bedriften Andre bruksområder?

Småhandelskort Kostnadsbesparende Enklere rutiner / bedre oversikt Unngår fakturagebyr på varekjøp Reduserer behovet for kontanter Enklere rutiner / bedre oversikt Bruksoversikt per kort Filbasert rapportering til økonomisystem Online attestasjon

Småhandelskort, skisse Spesifisert bruksoversikt Økonomisystem fakturaanvisn. Bedrift Bruk av kort Ladetjenester Adm. Klient (CAS) PIN WebService PrePaid system Load av kort Issuer GW Kort holder Produkt Res- kontro Bankkonto Kortproduksjon