Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
15 Notater og markeringer i teksten
I undervisningsrom viser jeg…
– tidlig kommunikasjon
Barnet som gave og oppgave
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
De 10 bud 10 måter å elske på.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Det gode Det rette Det rettferdige
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
- roller og forventinger
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Velkommen til ettårssamling
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
10 Superlesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
I dag snakker vi om psykiske problem:
De 10 bud 10 måter å elske på.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Opprettholdende faktorområder
LEK OG SOSIALE FERDIGHETER
Fest og følelser Om seksualitet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Avd. møte(r) mai 2014 | Skyss Kundesenter |
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 En samtale er et regelstyrt samarbeid Min tur du venter Din tur Jeg venter Hvordan skal vi bli flinkere til å respektere barnets tur?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 En samtale må innledes Sterkt initiativ Krever et svar og en spesiell type svar En period av frustration för de vuxna ”Hvilken farge er det på ballen?” Hvordan skal barnet lære dette?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 En samtale må innledes Svakt initiativ Krever ikke et spesifikt svar eller et svar i det hele tatt En period av frustration för de vuxna ”Så fin ball du har” Hvordan pleier vi å innlede voksen-barn-samtaler ?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Ekspanderende respons Tillfører samtalen ny informasjon En period av frustration för de vuxna Et initiativ skal ha et svar, f.eks. ”Ja, den har jeg fått av mamma” Hvordan skal barnet lære dette? En samtale må opprettholdes og utvikles

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 En samtale må opprettholdes og utvikles Minimal respons Tillfører ikke samtalen noen ny informasjon En period av frustration för de vuxna Et initiativ skal ha et svar f.eks. ”Ja” Hvordan pleier vi å svare barnet i voksen-barn-samtaler?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 Iblant bryter samtalen sammen Årsaken kan være manglende forståelse, brudd, overlapping eller mangel på ny informasjon En period av frustration för de vuxna Den kan repareres ved repetisjon eller andre ord Hvordan skal vi unngå sammenbruddene?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 8 I samtalen overlates turen med blikk, prosodi, pause, humming, ord Hva kan vi lære av tegnspråket?

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 9 Turskifte i tegnspråk Tydeliggjøres ved Blikk - ved turskifte festes det på motparten Hendene - ved turskifte kan de løftes fra hvilestilling Mottageren aksepterer sin tur ved å nikke

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 10 I samtalen kan man ta turen fra den andre med blikk, kropp, mimikk, lyd, pust, ord Hvordan skal vi lære oss å ikke ta turen fra barnet? maktmiddel