Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon til PowerPoint
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Jobs to be done Bli bedre på Product Backlog prioritering.
 Thore R Jensen Leder og suport  Tor Morten Jensen Programering og design  Vi tilbyr tjenester som webmastring, webdesign og webutvikling.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
Elementer av en utviklingsprosess
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Velkommen til Scrum-kurs
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Heuristisk evaluering Evaluering av gruppe 08s nettsted Gruppe01.
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Felles anskaffelse av LMS
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
Tid og muligheter Bli sikrere på hva du vil videre Prøv ut fagområder Finn dine evner og talenter.
En skole uten eksamen eller karakter Faglig fordypning Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
”Jeg har en plan” Om visjoner, mål og midler - og om utvikling av IKT strategier i skolen Lederkurs for skoleledere i Akershus fylkeskommune Nesodden.
Vi utvikler SW og HW for kunder
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Få inspiration til farver, former og billeder. - vælg dias ud, overskriv, kopier og slet. UDVIDET POWERPOINTSKABELON.
[Plakattittel] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit maecenas porttitor congue massa fusce [Erstatt følgende navn og titler med det.
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Ole Norman JA til noe bra NEI til noe dårlig
Enhetsnavn (evt. fritekst)
Beskrivelse av salgspresentasjon Kan utvides til to linjer
BACHELOROPPGAVENS TITTEL
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Tittel på presentasjonen
travel margie’s margie’s travel
SALGSPRE-SENTASJONS- TITTEL
Beskrivelse av salgspresentasjon Kan utvides til to linjer
Tittel på presentasjonen
Invånarens/kundens perspektiv
Title of the poster can be put on multiple lines:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
EDUCATION & WORK EXPERIENCE
Gjennomsnittlig terminkarakter
MIRA KARLSSON % OM MEG UTDANNING
BUE Første omslagsside JANUAR [ÅR] HISTORIE 1 – SIDE 1
8 Navn her år PROFIL ERFARING UTDANNING FERDIGHETER med erfaring
Dette er en Titel på en historie
Tittelside for presentasjon
Dette er en historietittel
Dette er en Historietittel
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris Ole Kværnø Sjefskonsulent Java EE arkitekt, prosess mentor & ekspert på brukskvalitet ole.kvarno@kantega.no Smidig2009, 22/10-2009 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 1

Hvorfor velger kunder fastpris? Alle vet at man ikke greier å spesifisere et nytt system godt nok til at en leverandør greier å lage det man virkelig trenger. Hvorfor velger kunder likevel fastpris? Offentlig sektor => anbudskonkurranse Kunden ønsker å overlate mest mulig risiko til leverandør. Ved timepris / Scrum tar kunde all risiko! © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 2

Prosjekttrianglet Kvalitet? Fastpris Ferdigdato Kvalitet © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 3

Kundens behovsbeskrivelse Kravspesifikasjon med MoSCoW-prioritering? Fokus på visjon, effektmål, interessenter, brukergrupper og forretningsprosesser (som de er, og som de ønskes i fremtiden). Bør ha minst mulig føringer mht design og løsning forøvrig. IT-strategi? Ønsket teknisk plattform? Driftsmiljø/driftspartner? © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 4

Leverandørens løsningsbeskrivelse Dokumenter overordnet teknisk løsning i form av Software Architecture Document (SAD) Glem User Stories / Features! Bruk use case (og scenarier) for å sikre at omfang blir tydeliggjort, og at alle aktører og deres mål identifiseres tidlig. Har du/kunden stilt de riktige spørsmålene? Dokumenter ikke-funksjonelle krav (URPS+)! Tatt høyde for modningsprosess hos kunde/sluttbrukere mht nye funksjonelle krav? © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 5

Kontrakten Fallgrube #1: Å ikke sette seg grundig inn i kontrakten, f.eks. om denne åpner for akseptanse av delleveranser før endelig akseptansetest og godkjenning. Statens standardavtale om utvikling av programvare (SSA-U) Systemutviklingsavtalen m Smidig tilpasning, konsept/høringsutkast fra 10/10-2007 PS2000 PS2000 lagd vha. Smidig veileder © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 6

Hvorfor Smidig? Endringer er gratis på ikke påbegynt funksjonalitet Endring av prioritet er gratis ved uendret total. Ny funksjonalitet kan legges inn underveis, så lenge funksjonalitet av tilsvarende størrelse tas ut. ”Exchange Request” vs ”Change Request” 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 7

Forutsetning for Smidig: Tillit og forpliktelse fra kunden Produkteier skal prioritere alle behov/krav, sørge for avklaringer etc. 100% allokert? Produkteier har tilstrekkelig ansvar og myndighet til å kunne gi tilbakemelding og avklare detaljer. Kunden sørger for at representative slutt-brukere får sette av tilstrekkelig tid til å følge prosjektet aktivt underveis. 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 8

Scrum = Grow software Risikoliste? Product Vision Sprint Goal Definition of Done ”Unworkable” Product Backlog Bugs, Business Conditions & Requirements Standards, Conventions, Guidelines Team capabilities Sprint Review Meeting Sprint Retrospective Meeting Sprint Planning Meeting 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 9

Jobb vertikalt og horisontalt Sprint 0 Sprint 1 Sprint 2 Intermediate artifacts Potentially shippable product increment «Kode ++» Dev/Test/Prod «Environment» 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 10

Papirprototyping og wire frames Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer Adipiscing elit, sed diam nonummy nibh Euismod tincidunt ut laoreet dolore magna 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 11

MAL Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliqua erat volutpat. Ut wisi enim. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer Adipiscing elit, sed diam nonummy nibh Euismod tincidunt ut laoreet dolore magna 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 12

Elefant Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliqua erat volutpat. Ut wisi enim. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer Adipiscing elit, sed diam nonummy nibh Euismod tincidunt ut laoreet dolore magna 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 13

Eple Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliqua erat volutpat. Ut wisi enim. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer Adipiscing elit, sed diam nonummy nibh Euismod tincidunt ut laoreet dolore magna 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 14

Alan Cooper’s agile & fragile faser Big idea Design Engineering Construction What is the vision? What is the form & behaviour How will we build it? Build it! Correctness Correctness Correctness Efficiency Insight Humans Technology Productivity Introspection Colloboration Colloboration Flow Iterate Iterate & increment Iterate & increment Increment 04.04.2017 15:33 © 2009 Ole Kværnø, Kantega AS 15