Hva er kommunikasjon?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Helsesøsterkongressen 24
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Essay er en skriftlig sjanger.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Krise: fare & mulighet.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Analysere nyheter
Utskrift av presentasjonen:

Hva er kommunikasjon?

Hva har du på hjertet? Du må ha et budskap! Husk: Det er budskapet som avgjør hvem du skal kommunisere med, på hvilken måte, i hvilken kanal og på hvilket tidspunkt

Hvordan kommunisere med velgerne? Ansikt til ansikt Husbesøk, bedriftsbesøk, stand, møter o.l Media Bruk av ulike støttekanaler som sms, internett, løpesedler, reklame o.l Organisere grasrotkampanje? Husbesøk, bedriftsbesøk, nyhetsbrev, stand o.l

Kommunikasjon i praksis

Forutsetninger for å lykkes med en kampanje Budskap Tydelig, klar og troverdig Forankring i egne rekker og ambassadører for budskapet Medieomtale Bruk av flere kommunikasjonskanaler

Intern kommunikasjon Vi er alle ambassadører for partiet vårt Den som ikke vet noe, kan heller ikke formidle noe videre… Det vi kommuniserer må henge sammen både internt og eksternt

Helhetlig kommunikasjon Hver gang vi gjør noe internt bør vi spørre oss om dette kan utnyttes: I ekstern profilering av partiet I kommunikasjon med andre målgrupper I media På internett

Bruk av media

Hvordan mediene ser på sin egen rolle Vaktbikkje Sette dagsorden for viktige saker Informere opinionen Uavhengig i den offentlige debatten Forvaltere av ytringsfriheten

Hva er journalister opptatt av? Aktualitet Konflikt og drama Eksklusivitet Identifikasjon - ”det berører enkeltmennesker” Personifisering På parti med David mot Goliat Forenkling Følelser ofte foran fakta og resonnement

Hvordan skape et godt forhold til mediene? Plei kontakt med mediene - ikke bare når du vil ha et oppslag Vær tilgjengelig Sørg for at utvalgte medier og journalister har god basiskunnskap om Arbeiderpartiet og våre standpunkter Vær medspiller istedenfor motspiller Godta at journalisten ikke alltid finner saken din interessant

Hvordan få et best mulig samspill med journalisten? Tenk igjennom hvilke saker og anledninger som er interessante for dette mediet Vær raskt på banen – en nyhet har kort levetid Ikke vent på å bli kontaktet – ta kontakt selv Tenk kreativt og utradisjonelt Ikke vær redd for å være spissformulert Ha bakgrunnstoff lett tilgjengelig Illustrer og synliggjør sakene/budskapet slik at saken blir mer konkret og forståelig Sørg for være tilgjengelig for oppfølging Sørg for ”spinning” på andres saker Sørg for ”spinning” på egne saker Resirkuler nyheter – gamle nyheter kan bli som nye…

Hvordan kontakte mediene? Pressemelding Presskonferanse Personlig kontakt Leserinnlegg/kronikker

Bruk av pressemelding Når: Varsling av åpne arrangementer Ved store og viktige saker Oppfølging av saker Fordeler: Når ut til mange samtidig Ulemper: Mister eksklusivitet – og kan dermed gjøre en nyhet mindre attraktiv

Bruk av pressekonferanse Når: Ved spesielt store anledninger eller saker Fordeler: Når ut ”personlig” til alle medier Effektiviserer kontakten med mediene Ulemper: Kan lett bli en flopp Ikke eksklusivt

Ta personlig kontakt Når: Ønske om fyldig dekning i et medium Pleie av nettverk Fordeler: Større sjanse for å få et større oppslag Kan benytte journalister som kjenner oss fra før Relasjonsbyggende Ulemper: Liten spredning av nyheten Vanskelig å skille mellom intervju og samtale

Bruk av leserinnlegg/kronikk Når: Alltid Fordeler: Mange leser leserinnleggsidene ”Full” kontroll over det som kommer på trykk Stor sjanse for å komme på trykk Ulemper: Mindre troverdighet enn redaksjonell omtale

Skriving av leserinnlegg Definer målet Definer målgruppe Avgrens tema Finn noen hovedpunkter Beregn lengde Skriv innlegget

Råd når journalisten ringer ”Kjøp tid” Identifiser journalisten: Navn på journalisten og mediet, og telefonnummer Noter så mye som mulig Still spørsmål: Hva vil journalisten vite? Hva vet journalisten? Når trenger han/hun opplysningene? Hvem har journalisten til hensikt å kontakte? Avklar premissene: Gjennomlesning? Tema for intervju? Hva er hovedvinkling? Hva er første spørsmål? Det finnes ingenting som heter ”off the record” Ikke lov noe du ikke kan holde

Godt forberedt er halvt fullendt Hva ville du spørre om hvis du var journalist? Vet du noe av betydning for journalistens og redaksjonens interesser? Hvilke faktagrunnlag trenger du? Få innspill fra andre: Diskuter målgruppe, budskap og vinkling Noter tre-fire viktige budskap du vil ha fram Husk at engasjement, humor og positiv utstråling bidrar til å nå fram med ditt budskap

Under intervjuet Konsentrer deg om å få fram det du på forhånd har bestemt deg for er hovedbudskapet Fasthold hovedbudskapet gjennom hele intervjuet Unngå forkortelser og stammespråk Vær bevisst at intervjuet ikke er et ”forhør” Aksepter ikke uten videre premissene

Oppfølging etter intervjuet Bør noen få vite om at du blitt intervjuet? Bør du eller noen andre hos deg følge opp kontakten med journalisten eller redaksjonen?

Krisehåndtering Innrøm at det er en krise Utpek en talsperson Lag et opplegg for henvendelser Vær tilgjengelig, åpen og ærlig Avhold pressekonferanse om nødvendig Foreta gjennomgang og evaluering av media Vurder faste pressebriefinger Sørg for at alle i organisasjonen vet hva de kan si og hva de skal gjøre, og husk at kaos hindres ved å informere

10 gode råd til slutt Vìt hva du vil si Forbered deg på å si det Vìt hva du ikke vil si Forbered deg på å takle det Vær forberedt, styrende og engasjert 6. Få hjelp av andre til forberedelsene 7. Avklar premisser og før intervjuet starter, husk å spørre om gjennomlesing 8. Øv på overganger og bruer til budskapet 9. Vis aktsomhet 10. Evaluèr etterpå

Kilder Jan Erik Larsen Øystein HS Moen