Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Samarbeid med folkebiblioteket? Noe for UBiT? Harald Bøhn Seminar 27/2-07.
Noen utfordringer for skolene
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Hvordan kan vi bruke det?
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UBiT - veven
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Katalogen og brukeren. Foretrukne informasjonskilder Personlige kontakter Møter / konferanser Lesning i kjente / velprøvde kilder Databasesøk / bibliotekbesøk.
Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
Kunnskapsorganisasjonsdagene 27. januar 2006 Nasjonalbibliotekets supersøk - i nød og i lyst, eller i gode og onde dager Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Ágúst Magnússon Søk i høgskolebiblioteket si samling av læremiddel Ágúst Magnússon – VID 2002.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Oppgaveskriving PPU.
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Skolens læringsressurser og læremidler
Utskrift av presentasjonen:

Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo

Utlån fra HiO : 2000: utlån 2003: utlån 2004: utlån 2005:> utlån Den trykte boka er langt fra død som kilde, ei heller den tradisjonelle bokkatalogen. Tilsier bruken at det er nødvendig med en forenkling av verktøyet?

“Når det gjelder spørsmålet om hvordan læremidlene benyttes, viser både denne studien og andre studier at elevene bruker mye tid til å arbeide individuelt med oppgaver, enten hentet fra læreboka eller fra kopier som lærerne henter fra andre lærebøker. IKT og bruk av andre læringsressurser ser ikke ut til å ha noen fremtredende plass ut fra denne studien” Dagrun Skjelbred, Trine Solstad og Bente Aamotsbakken: Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis Høgskolen i Vestfold – 128 – 2 – 372 Det er liten grunn til å påstå at digitale kilder inkludert Internett er av stor betydning for læring

Forklaring på på forrige lysark: Søk på Skjelbred, Dagrun gir 565 treff i Google 2 treff i Google Scholar 128 treff i Bibsys 372 i Google Scholar (Skjelbred, D?)

”I vår undersökning använde man - förutom den egna katalogen – elektroniska hjälpmedel i drygt 7% av fallen. …. Vi har kallat én kategori frågor för faktafrågor. Det er en typ frågor som kommer närmast en referensfråga enligt SB:s definition. De utgjorde 3%” Anna-Lena Höglund. Frågor og frågare vid folkbiblioteket Ikoner, 6/2005, s Verken de digitale verktøy eller de referansespørsmål som burde kreve mer avanserte verktøy er dominerende ved svenske folkebibliotek (85 bibliotek i undersøkelsen)

Bruk av vår viktigste digitale lisensierte kilde (EBSCO): 1998: søk 2000: søk 2005: søk Januar 2006 pr 26.1: søk Kildene er nesten uten unntak preget av høy standard på bibliografisk beskrivelse og klassifikasjon samt avanserte søkegrensesnitt. Ikke akkurat noen suksess for Google ved HiO

Forskningsbibliotek Læringssenter ”Regelen” om at 10% dekker 90% gjelder også bruk av digitale kilder

Tilbakemeldinger fra avd. SU ved HiO : ”Særdeles bra eksamensbesvarelser etter forrige semester. Utfall av opplæring i søking etc. Tydelig at studentene har lært å finne gode, relevante fagartikler” Kan man finne gode, relevante fagartikler uten bruk av en velstrukturert, veldefinert og kvalifisert database?

Noen høyst private eksempler viser at Google/Google Scholar er sterk på amatørmessig faglighet, svak på forskningsinformasjon Google er god inntil man finner de gode kildene – så møter man veggen Google er svak på fullstendighet midt i en tilsynelatende flom av informasjon Søkemotorer er fallgruve for personer med informasjonskompetanse lik 2,1

De viktige spørsmålene: KD: ”Høgskolene skal bruke det internasjonale kunnskapstilfanget i FoU og i utforming av studietilbudene” (Tildelingsbrev ) Når er det riktig å skifte verktøy for å sikre mål? Er ”googling” og ”googlifisering” riktig svar nå? I dag er Google er nyttig verktøy i ulike sammenhenger, men ingen trussel som vi må ta etter for å overleve, snarere burde Google skaffe seg solid bibliografisk kompetanse for å komme videre som informasjonskanal