EVU-tilbudene ved Høgskolen i Gjøvik Gjøvik, 27. april 2006 v/ Bjørn Godager.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Advertisements

R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Emnesøk i online-kataloger Funksjonalitet sett i lys av IFLAs retningslinjer Kunnskapsorganisasjonsdagene 2000 Jon Anjer.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Proprietary/Confidential For Internal or Acronis Authorized Partner Use Only Posisjonering i markedet Acronis True Image / Acronis Snap Deploy.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
© GT/SAPP/USIT University of Oslo, Norway Cerebrum By Bård H.M. Jakobsen.
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Det medisinsk-odontologiske fakultet Søknadsfristen våren 2014 Horisont 2020 FristerUtlysningerNotater (1 stage) (2 stage) Societal.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
ICYS – Nettlärarutbildningen SOSIALE MEDIER Nina Tvenge Nettpedagog.
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Litt om IEEE LOM Learning Object Metadata standard
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Nina Sindre, Internasjonal koordinator, NTNU
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
FARGIS - Fra Visjon til Verktøy Nettverk Brukere Visjon Gode ideer Hardt arbeid Inspirasjon Verktøy.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
NFS möde 2010 Reykjavík, Grand Hotel April 8 th 2010 The question of drop-outs What are the issues ― and for whom? Jón Torfi Jónasson
Publiseringsindikatoren i en internasjonal kontekst - Resultatbasert finansiering av forskningsinstitusjoner Gunnar Sivertsen.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
IT services and support Information to new employees at UIB.
LMS i et brukerperspektiv Trender i sektoren Stephen Baxter 5th November 2014.
Erfaringer fra Leuven Et eldre og veletablert universitet Et område med store og FoU-intensive bedrifter ….likevel erfaringer fra samarbeid FoU – næringsliv.
DELSTUDIER I SINGAPORE
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Digital elektrisk energi
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Potential Challenges/Obstacles
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
LO2 – Understand Computer Software
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Kaveet Patel – Education Officer
SYSTEM AND CONTINGENCY
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Utskrift av presentasjonen:

EVU-tilbudene ved Høgskolen i Gjøvik Gjøvik, 27. april 2006 v/ Bjørn Godager

GIS-historikk - Høgskolen i Gjøvik èEttårig Årsstudium i Landmåling èEttårig videreutd i GIS fra èTreårig geomatikkutdanning (bachelor) fra è E-GIS – Ettårig nettbasert… fra 2005/2006 èAndre GIS- og landmålingsrelaterte kurstilbud

Ettårig videreutdanning - GIS èStudiets varighet, omfang og nivå: Videreutdanningsstudium i et år på heltid, og alle beståtte emner gir til sammen 60 studiepoeng (sp). èMål for studiet: Årskurset i GIS er primært et verktøykurs, der studenter med bakgrunn fra et fagområde lærer å utnytte GIS som verktøy innenfor sitt område. èMålgruppe  Høgskoleingeniører fra alle studieretninger og skoler.  Kandidater fra NTNU, UMB (tidl. NLH) og lignende.  Kandidater fra tidligere distriktshøgskoler eller kandidater med praksis. Mer info: 982&Main_5982=5525:0::0:0:0:5982;::0:0: &Main_5982=5525:0::0:0:0:5982;::0:0:0

Oppbygning av bachelorstudiet Det 3-årige studieløpet er bygd opp med et låst løp de to første årene, mens det er spesialisering innenfor enten GIS eller LANDMÅLING siste halvdel: Grunnlagsnett Eiendomsdata (DEK) Stikking bygg/ anlegg Geodataprod. /-forvaltn. Plan, areal, ressurs og miljø

Målgrupper Våre GIS/Landmåling og Geomatikkutdanninger (1- og 3-årige, eksterne kurs) tilpasses 4 hovedmålgrupper:  Elever fra videregående skole  Ansatte i geomatikkbransjen som ønsker EVU (kurs, fleksible undervisningsformer med korte samlinger, 1/2- eller 1-årige tilbud).  Fagutdannede i andre jobb-bransjer som ser behov for mer geomatikk-kompetanse (kurs, fleksible undervisningsformer med korte samlinger, 1/2- eller 1-årige tilbud).  Studenter innenfor høgere utdanning som ønsker å styrke sin kompetanse i geomatikk (1/2- eller 1-årige tilbud).

Gjøvik University College, NO Lund University, SE Forest Research Inst./ Bulgarian Academy of Science, BU Vilnius Gediminas Technical University, LT Institute for Structural Engineering, Territory and Construction (ICIST), PT International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation (ITC), NL The GEOLOK Association, NO Swedish Development Council for Land Information (ULI), SE Nettskolen AS, NO LUVIT AB, SE Partners

The E-GIS-project èA 3-year pilot project within the EU / Leonardo program èGoal: Develop a web-based one year GIS course è10 partners fra 6 European countries èLund University and Høgskolen i Gjøvik the main partners èMore info:

The E-GIS-project: European Level developments of Flexible Learning Models within Geographical Information Science for Vocational Training èThe main objective of the project is:  Establish co-operation between European Universities and GIS user organisations and to develop modularised courses intended for Internet based learning.  Establish links of communication between the partners in the project to disseminate and share “best practises” in different teaching situations and for different types of students.

Moduler Module name Partners involved Startup Students GIS1LU, GUC,ITCAug 03 GIS2LU, GUC,ITCFeb 04 Specification of GIS in organisationsGUC,LU,ICIST, ITCFeb 05 GIS in Physical PlanningGUC, LU, VGTUFeb 05 GIS in Resource PlanningFRI, LU, ITCFeb 05 GIS in Environmental PlanningLU, ITCMar 05 Geographical Data Modelling and ManagementICIST, GUCFeb 05 Internet GISLU, GUC, VGTUApr 05

Applied/specialisation Advanced Basic The ordering of the moduls GIS1 GIS2 GIS in Environmental Planning GIS in Physical Planning Specification of GIS in organisations Geodata modelling and management Internet GIS GIS in Resource Planning

Teaching methods èGeneral principle:  Flexibility: Individual start, individual speed èDistribution of course material in several ways:  Via LMS/ LUVIT  Via WEB  CD-ROM èCommunication  Via (low-cost)  Via LMS  Response to students within 48 hours  One main responsible for each course module

More info:

Øvrig EVU-tilbud - HiG 82=5532:0::0:0:0:5982;5494;::0:0:0 Overgang til EUREF (Fra høst 2006…) For matrikkeltilbud henvises til: UMB/ HiB

Matrikkeltilbud