Datafangere Introduksjon
Datafangst Informasjon = svar på spørsmål Hvilket spørsmål skal vi ha svar på? Hvilke data skal vi registrere? Hvordan skal vi registrere dem?
Datafangst Bilder eller ord (kvalitative data) Kvantitative data: –Diskret (telle) –Kontinuerlige (målbare)
Datafanger (5)
Datafanger årsaker Sjekkliste over feilårsaker LangKortHøyLavHøytLavtAB Produkt- klasse Del No. Total 53CP PH CG971 18PQ CK843 84PH659 Produkt Dato February 21 Prosess UtstyrHH-1 Avdeling Ansvarlig ABS-16 Line No.3 Section No. 2 of the manufacturing department Oppvarmings- tid Heating temperature Trykk Die Olav Langkås
Datafanger Lokaliseringsskjema for feil Produkt Prosess Aktivitet: Sted Hvem inspiserer Metode Ansvarlig Feiltypekoding; X = …………… Y= …………… Z = ……………. Merknader: Veiledning: Hver dag plotter in antall feil X på stedet der det forekommer og tilsvarende for feiltype Y Dato: Hvor ofte 2 Avgang Kunde ankommer Bord- plassering BestillingBespisningBetaling
Datafanger Date: Skift: Formiddag Type feil: Unødig ventetid AktivitetMinutter Total Antall registreringer Inngang Bordsetting Bestilling Servering Betaling Avgang Periode: Hver time. Ansvarlig: Serveringsteam
Datafanger årsaker Sjekkliste over feilårsaker LangKortHøyLavHøytLavtAB Produkt- klasse Del No. Total 53CP PH CG971 18PQ CK843 84PH659 Produkt Dato February 21 Prosess UtstyrHH-1 Avdeling Ansvarlig ABS-16 Line No.3 Section No. 2 of the manufacturing department Oppvarmings- tid Heating temperature Trykk Die Olav Langkås
Datafanger
Sjekkliste DAGLIG SJEKK VED OPPSTART Operatør :_________________________________ Skift:_______________ LUFTTRYKK PC ON LINE KJØLING PÅ VAKUUM PUMPE 5 S PROTOKOLL Merknader START PÅ SKIFTETNORMAL
Sammenligning tannhjul A og B Hjul AHjul B KF-kurs versjon A med gjennomsnitt 427 R= 1000 B med snitt på 400 R
Analyse av arbeidsprosess 15-Jul-14 Slide 13 Årsaker? Forbedringsmål 4 timer reduksjon
Lappeteknikk